Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2806 ggr
iggykott
10/12/13, 11:47 AM

ny kotte = massa frågor!

Hej! 
Jag har letat kotte i över två år och nu äntligen har min lilla tjej kommit! hon är två år och det stod i annonsen att hon var rumsren och tam. hon är jätterädd för mig och bara fnyser och ryker när jag kommer för nära. 

hon har bara fått torrfoder hela livet och de som hade henne innan verkar inte ha så bra koll tyvärr.
har nu hittat ett torrfoder som det är 80% kött i och 20% grönsaker inget spannmål. även köpt de större mjölmaskarna (något på Z) och så får hon lite blötmat (Katt) och laktosfri leverpastej.

det här med att hon var rumsren också. hon bajsar och kissar överallt. och det sitter så hårt så jag kan inte bara våttorka golvet utan måste sitta och skrubba hårt och länge med grönsåpa. det är aldrig några "småbajsar" som jag kan plocka upp utan det är utsmetat över hela golvet. 

Så mina frågor är, hur ska jag få henne att inte vara så rädd för mig? Hos förra ägaren kunde jag lyfta i henne och sånt, tar det bara väldigt lång tid för henne att vänja sig vid sitt nya hem?
Något i hennes kost som jag missat?
Hur får jag henne att gå på tidning som de sa att hon skulle göra. Och är hennes avföring normal eller är hon sjuk eller får fel mat? eller kan det bara va att hennes mage måste vänja sig eftersom hon bara fått torrfoder innan? 

förlåt för lång text! men är lite orolig.
Jättetacksam om någon orkar svara :)

Annons:
Tjeja
10/12/13, 11:52 AM
#1

Hon  låter ju stressad och rädd. Behöver tid på sig att vänja sig och boa in sig, se att du inte är farlig. 

Kan det vara så att hon av stressen och det nya fodret hon inte är van vid har blivit dålig i magen och det är därför hon bajsar smet och kissar överallt? 

Håller tummarna att det lugnar ner sig när hon blir tryggare. Men jag hade även tagit henne till en kunnig vet för att kolla upp henne först så hon inte har andra problem, näringsbrist, mask i magen, urinvägsinfektion eller något annat som är tok.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

iggykott
10/13/13, 2:20 PM
#2

Jag hoppas att det är så. hon börjar redan bli lite tryggare, igår sprang hon i sitt hjul när jag var i samma rum och sen gick hon runt lite. inte lika mycket bajs överallt i morse heller. men ska leta upp en kunnig vet! vill ändå veta att allt står rätt till med henne! 

någon som har några synpunkter om maten? eller bra tips på hur jag får henne mer säker och framåt?

SofiaLoow
10/14/13, 9:43 PM
#3

Det är jätteviktigt att du tar det lugnt med ny mat, annars pajjar magen direkt! Speciellt mjukmat för katt brukar vara hopplöst, skippa den för inte ens kottar men "tålig" mage brukar klara den. Ge istället kokt nötkött, kyckling, fisk och ägg i små mängder. Är hon kräsen och inte vill prova det nya så kan du blanda i en pytte liten gnutta kattmat bara för att locka henne att prova det nya.

Stort grattis till kotten förresten! Ni vänjer er snart med varandra ska du se :)

iggykott
10/15/13, 11:20 PM
#4

då skippar vi den från och med nu. hon älskar det nya torrfodret så aptiten är det inget fel på. hur mycket zopobas ska de ha? nu får hon en lite då och då. mer som socialträning. läste att det bara var 16% fett i dom. till skillnad från mjölkmasken som låg på över 90 % fett.

läste någonstans om någon som hade maskarna i en låda med jord så kotten själv fick jaga och gräva lite. vad kan man ta för jord? ska jag köpa något speciellt eller kan man bara ta utifrån? läst så mycket om farliga bakterier utifrån så vågar inte göra något förhastat. 

jättesnällt att ni svarar! :) tacksam för alla tips angående både mat och socialträning!

SofiaLoow
10/16/13, 10:22 PM
#5

Tvärt om, mjölmaskarna är de med lågt fett. Zophobas innehåller lika mycket fett som en gurka innehåller vatten brukar jag säga. Så mata sparsamt med zophobas, de innehåller visserligen en del protein och fibrer och är inte bara onyttiga men till en tjock kotte är de absolut inte bra, då är mjölmask mycket bättre.

Du kanske kan stoppa larverna i spån istället, typ alspån tror jag kan funka bra. Då är det ju ingen fara om kotten får i sig lite mer än bara larven. Utifrån skulle jag också skippa faktiskt, visserligen innehåller väl jord över huvud taget massa "skräp" och man vill ju som sagt hålla sig på den säkra sidan :)

Vad ger du för torrfoder nu förresten, alltså vad innehåller det? :)

iggykott
10/17/13, 3:36 PM
#6

säkert att du inte blandar ihop det nu?

lite googlade och bekräftelse från "larvsäljarn" säger mig det här, 

"20% proteiner, 16% fett, 1% aska (mineraler) samt 4% övrigt (till exempel kolhydater) vattenhalten i Zophobas är cirka 59%"

och om mjölmasken

"senare tid har det kommit ut att dessa mjölmaskar inte har något bra näringsinnehåll. Därav har de flesta gått över på syrsor, zophobas och kackerlackor. Förutom detta så bör man ha i tankarna att mjölmasken innehåller ungefär 95% fett.

ska leta upp någon som säljer alspån då, det verkar ju bra! 

Nu får hon ett torrfoder som heter Orijen cat & kitten, innehåller 80% kött, 20% grönsaker och frukt och 0% spannmål. verkar riktigt bra och hon har blivit bättre i magen. blandade ut det med lite royal canine som jag fick med av förra ägaren för att inte byta foder för snabbt. men hon plockar bara ut detta!

Annons:
SofiaLoow
10/17/13, 6:28 PM
#7

Jaha oj då, jag får nog också läsa på lite om larverna då. Jag var helt bombsäker på att det var så, det var iaf alltid va folk sa när jag började leta larver i början.

Fantastiskt torrfoder! Jag har det till katterna här hemma men jag tycker det är för mycket fett för att ge till en igelkott. Max 10% fett i allt jag ger till kotte. De har så himla lätt för att bli överviktiga och de är inte så lätta att banta. Men du kanske kan få ner fettprocenten genom att väga upp med annan riktig smalmat, kanske till och med fortsätta blanda med det gamla torrfodret? 

Skönt att magen mår bra igen! :)

iggykott
10/18/13, 4:35 PM
#8

haha ja det är inte helt lätt att hålla koll på allt. tur att det finns forum så man kan diskutera och hjälpa varandra lite. hade haft svårt att reda ut det annars..

vilket torrfoder ger du din kotte? :)

nu har jag precis vart och köpt alspån så ska jag se vad hon vill ha det till! 

olyckan va framme igår med, så kanske ni har lite tips där med. hon fastnade i ett hårstrå, antagligen på natten och jag såg det inte fören det var för intrasslat för att få bort, så vi fick åka akut till veterinären igår kväll. inte har jag hunnit försäkra henne heller, dyrt besök. men nu är håret borta. och hon går på antibiotika och vi hoppas på att det kommer läka fint. men hon går omkring i sitt bajs. vilket inte kan vara så bra med tanke på infektionsrisken. har ni några ideer? och borde jag kanske ta bort hennes hjul så länge? eftersom det är ett sår på foten. veterinären hade inte så stor kunskap om igelkottar tyvärr.

SofiaLoow
10/26/13, 7:46 PM
#9

ojojoj vad jag har varit frånvarande här…
Jag ger royal canin light som torrfoder men han äter väldigt lite torrfoder, han föredrar den andra maten han får (kött,kyckling,ägg  mm.)

Åh nej, hårstrån är hemskt! Jag har varit med om det en gång men det hann inte trassla in sig så hårt så jag kunde klippa bort det ganska lätt. Dock var det lite panikartat att upptäcka det halv sju på måndag morgon när det redan var stressigt till jobbet…
Hur går det med läkningen? Hjulet skulle jag tagit bort tills det var läkt och extra städning är att rekomendera. När min kotte var nyopperarad tog jag bort toalådorna och såg till att städa ofta på golvet istället. Stora ytor är lättare att hålla rent på tycker jag

Hoppas verkligen det läker som det ska ! :)

igglis
11/9/13, 11:18 PM
#10

Hej!Jag är ny här och har ungefär en miljon frågor :/ 

Vi har köpt en liten fin kotte nu äntligen :)

Jättesnäll och så verkar den vara… MEN!!!

Den vill absolut inte leka.. utan bara sitta i ett hörn och trycka..

Den sover mest i sitt hus hela tiden….

Tar inte jag ut den så skulle den aaaaldrig gå ut ur sin bobur ens…

Sen tappar den ganska mkt taggar tycker jag.

Har läst om bebis taggar osv här men ja vet inte…

Den är 12 veckor gammal nu så vad tror ni, tappar de mkt taggar då?? vore verkligen otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh en orolig kottemamma :)

SofiaLoow
11/10/13, 1:53 PM
#11

Först o främst så leker en kotte inte, så är det bara, de tycker om att springa och gömma sig men med mycket träning kan den lära sig uppsatta mänsklig kontakt. Det måste ske på kottens villkor annars blir händer bara mer läskiga.
Prova att handmata kotten så den lär sig att händer är vänliga.

Att kotten ligger i sitt hur och sover beror nog på att den inte känner sig trygg i den nya miljön än, eller att du väcker den när det är dag. De sover från soluppgång till solnedgång och sen springer de omkring på nätterna när det är tyst och mörkt. Ligger den i huset även hela nätterna beror det nog som sagt på att den är liten och osäker, det blir bättre med tiden när han vant sig med omgivningen.

Håll koll i "hårbotten", vid avvikande färg, kala fläckar eller annat onaturligt ska du genast kontakta veterinär!

Ge kotten den tid den behöver för att känna sig trygg. Hantera honom lite varje dag, alltid på hans egna villkor och belöna när han frivilligt kommer ut ur huset eller nosar på din hand t.ex.

Förstår att du är osäker nu i början men det är aldrig djuret i sig det är "fel" på, det är antingen miljön eller hanteringen som inte passar och vi finns här med råd och tips på hur du kan få honom att trivas!

Lycka till och fråga på! :)

igglis
11/10/13, 2:10 PM
#12

Tack snälla för alla svar. Jag är bara osäker och vill inte att lilla kotten ska fara illa :( Jag har försökt fråga uppfödaren saker men noll intresse därifrån att ens bry sig!!! Oseriöst känns de! Jag vill ju bara att kotten ska må bra och allt blir rätt som sagt :) men de här med taggarna… det finns inga kala fläckar eller nå konstigt så… men den hade ju heller inte fått bada sen han föddes… så då kan ni ju tänka er hur den lukta och såg ut med bajs och allt överallt :( :(

SofiaLoow
11/10/13, 2:17 PM
#13

Är han badad nu? och hur länge har du haft honom?

Annons:
igglis
11/10/13, 2:19 PM
#14

Ja jag badade lillstackaren… fy vad smutsigt vattnet blev :( den har bara varit här i en vecka än så länge…

SofiaLoow
11/10/13, 2:32 PM
#15

Om några veckor är han mycke tryggare ska du se! 

Tänk på att inte använda tvål när du badar honom, det torkar ut aldeless för mycket och använd alltid lite barnolja i badvattnet :)

Upp till toppen
Annons: