Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 5111 ggr
kottenPeach
10/8/13, 5:10 PM

hur får en en rumsren kotte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! 

Jag har haft min helt underbara kotte i snart 1 månad (hon är 3 månader) och jag undrar hur jag ska få henne rumsren. jag har provat att träna henne länge nu men utan framsteg. 

När jag tränade henne att gå på lådan så la ja en låda (med väldigt låg kant) och fyllde den med lite kattsand, sedan la jag hennes bajs i lådan. Hon förstod inte att det var där hon skulle göra sina behov. 

gjorde jag rätt? om inte vad ska jag annars göra bättre? 🤔

tacksam för hjälp! //Sara 🙂

p.s bjuder på bild på min lilla kotte😍

Annons:
SofiaLoow
10/8/13, 10:30 PM
#1

Skaffa massa lådor. Ta bort kattsanden om den är klumpbildande, det är absolut ett stort NEJ med klumpbildande, skulle hon få i sig ett korn blir det sement i magen och systemet och då är det allt annat än bra som du säkert kan förstå. Jag kör på chinchilla sand, vissa använder strö. 
Sen ställer du helt enkelt lådor, t.ex hörntoaletter för kanin, med sand i där du märker att hon gärna bajsar. De flesta verkar tycka bäst om dolda hörn, därför tycker jag extra bra om hörntoaletterna. Det ssom hamnar bredvid lägger du i lådorna :)

Om du haft henne en månad bara så är det inte så konstigt att hon inte förstått än, det är mycket tid och tålamod som ligger bakom rumsrena kottar.

Helt underbart söt!! :)

kottenPeach
10/9/13, 7:09 AM
#2

Jag har kattsanden "toa-lätt", som jag såg att några andra här på iFokus använder, funkar det? (Är ett pappersströ) tack för hjälpen :)

iggykott
10/12/13, 11:38 AM
#3

pratade länge med en djuraffärsägare igår. han berättade om leran som finns i toa-lätt, vilket kan ge stenlunga. han hade ringt de som tillverkar det och han erkände att det är 30% lera i det. så han rekommenderade verkligen inte det.

ssihn94
10/13/13, 8:45 AM
#4

#3 Men blä :C Fanns det något annat strö han rekommenderade? Jag funderar på sånt där alspån eller vad det heter.

iggykott
10/13/13, 2:16 PM
#5

ja han rekommenderade något annat, men nu kommer jag inte på vad det hette. ska försöka hinna in och köpa i veckan så kan jag skriva det då! :)

SofiaLoow
10/14/13, 9:38 PM
#6

chinchilla-sand kan jag rekomendera, mycket uppskattat här i alla fall :)

Annons:
DuMittKonstverk
10/22/13, 6:07 PM
#7

Jag har också en tremånadersunge, de kanske är syskon? Min pojke heter Lafayette och är från Nevadas.

Leffe går inte heller på lådan än men jag kämpar på med att lägga bajs i lådan så han förstår var han ska gå. Dock är problemet för mig att han gärna bajsar under soffan och sängen (inte i hörnen utan mitt under typ) och jag inte vet hur jag ska få honom att sluta. Tips?

Leffe 2013-08-17 <3 http://konstverk.blogg.se

SofiaLoow
10/26/13, 7:34 PM
#8

Hehe, här sätter jag effektivt stopp för "under-soffan-bajs" genom att spärra av så kotten inte kommer in under soffan :p 
Hyllplan som man sätter "fötter" på är perfekta att ställa som avspärrningar :)

RobinF
11/4/13, 10:12 PM
#9

Brännpellets/träpellets som man köper på byggvaruhus funkar finfint till mina illrar, skulle säkert fungera till kottar med. Det är pressat trä för en 40-lapp a´la 16kg som är absorberande men smular lite grann när det blir blött

That's a cat...Not a horse.

Tiarilir
11/13/13, 3:11 PM
#10

Jag började med att använda ToaLätt (nu har jag bara haft min kotte i 2½ vecka) men för några dagar sedan gick jag över till Chinchilla-sand, och Vips så blev hon nästan helt rumsren. Hon älskar att bada i sanden, jag har även hennes hjul ovanför en låda med sand i som fångar upp eventuellt spill. Det händer att hon går på toa bredvid, men oftast så är det i lådan. Väldigt lämpligt!

Jag har dock läst att chinchilla-sand inte ska vara jättebra och kunna leda till infektioner lika som kattsand. Har du en annan åsikt SofiaLoow?

FunkyShrimp
11/15/13, 10:55 PM
#11

alla använder olika. har hört negativt om alla olika sorter, så jag vet faktiskt inte alls vad som är bäst att använda.

DuMittKonstverk
11/22/13, 10:04 PM
#12

Har satt lister på alla soffben nu så han tar sig inte in där längre, så nu har han börjat bajsa under soffan istället… Charmig grabb det där. Får ställa ut lådor och hoppas att han fattar vinken :)

Leffe 2013-08-17 <3 http://konstverk.blogg.se

Upp till toppen
Annons: