Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1088 ggr
ppernie
2013-10-03 21:12

Orolig för taggarna!

Hej igen!
vet inte riktigt hur jag ska formulera den här frågan men hur många taggar är det normalt att dom lossar per dag? Alltså, på ett ungefär? Och lossar dom mer vid en viss ålder eller årstid? För hittills så har vi bara sett taggar lite då och då men de två senaste dagarna har hon lossat en hel del. Absolut inte så att hon har några kala fläckar men bör man oroa sig ändå?
Eftersom jag fortfarande anser mig vara ganska ny blir jag orolig över minsta lilla och skulle vilja fråga saker nästan varje dag, haha.
Hoppas på svar.
/Orolig matte

Annons:
SofiaLoow
2013-10-04 18:45
#1

Hur gammal är kotten?

När de är "tonåringar" är det dags att byta taggar, min fällde taggar som en tok vid ungefär 6 månaders ålder, jag var jätte orolig men det avtog i takt med att han tappade färre och färre taggar.

Precis som hundar fäller de ju en del taggar hela livet och ibland mer, ibland mindre. Så länge det inte blir kala fläckar eller glest med taggar kan du vara lugn.

Sen finns det nog ingen som forskat på varför de tappar taggar men skulle hon vara sjuk så skulle du nog se fler symptom.

Hoppas svaret lugnar lite iaf :)

ppernie
2013-10-04 20:19
#2

Min lilla kotte är lite mer än tre månader så då kanske det inte är så konstigt då :) tänkte också på hundar som fäller mer vissa årstider, och det gör nog vi människor också. Men det är inte glest men ska såklart fortsätta hålla koll. Ja, tack. Blir lugn när jag får svar av någon med mer erfarenhet, det är ju omöjligt att veta allt :)

SofiaLoow
2013-10-05 21:06
#3

Ja då låter det som det är ganska naturligt för henne att tappa lite extra taggar. Du kan ge henne ett oljebad ifall hon verkar torr och irriterad i huden, de är ju inte direkt gjorda för vårar klimat. Nej veta allt är svårt ;) men du kommer känna dig säkrare och säkrare och snart är du med och svarar på andras frågor :)

ppernie
2013-10-07 09:13
#4

Hon kliar sig väldigt mycket så hon kanske är rätt torr. Dock var det inte jättelängesen jag badade henne och det tycker hon egentligen inte om så mycket, men det är väl bara att försöka igen :) tack igen och jag hoppas du har rätt :)

Upp till toppen
Annons: