Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1729 ggr
fridaaocrazy
10/2/13, 9:14 PM

Varför igelkott?

Tänkte fråga varför ni här på iFokus valde att ha just en kotte 🙂 Hur tänkte ni med taggar, deras beteenden osv och varför passar igelkottar just dig?  Hur ni "rengör" bäst mellan taggarna osv, hur ni klipper klor och sånt nödvändigt. 😊

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Annons:
Heidi
10/2/13, 11:26 PM
#1

Jag har alltid varit facinerad av igelkottar och tyckt att det är bland dom sötaste djuren som finns. När jag hittade info om att man kunde ha tamigelkott så blev jag superglad. Ca 2 år efter det skaffade jag min första kotte. 

Taggarna är lugnt för min del då tama och trygga kottar oftast har taggarna slätt bakåt på ryggen. 

Deras beteende är roligt att studera. Mycket av deras trygghetskänsla baseras på lukten. Råkar jag väcka en av mina kottar så den blir lite sur o fräser så räcker det med att jag låter den lukta på handen för att den skall sluta. Min lukt är dom så trygga med. 

När jag badar kottarna tar jag en tandborste som jag borstar på taggarna med om dom är skitiga. 

När det gäller kloklippning tar jag bara upp dom i knäet och tar bestämt men ändå mjukt tag i den tassen jag skall klippa på och klipper.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

SofiaLoow
10/4/13, 6:49 PM
#2

När någon frågar varför jag har igelkott brukar jag alltid fråga varför man har orm.
Det är helt enkelt ett intresse. De är oerhört fascinerande små djur och alla är verkligen sjukt olika.

Taggarna är inget problem, min kotte älskar att ligga och mysa i min tröja och det tog inte lång tid innan man vande sig med det stickiga, nu känner jag det inte lägre. Sen kan et ju vara lite läskigt att lyfta en kotte första gången men det är bara vanesak.

Bad och kloklippning håller jag med #1

:)

Upp till toppen
Annons: