Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 870 ggr
SofiaLoow
2013-09-12 19:58

Håll koll.

Hej Allihopa!

För ett tag sedan upptäckte jag ett sår på ryggen på min igelkott, just då hade jag två hanar som bråkade väldigt mycket. Jag trodde den andra hanen hade lyckats bita honom så jag började tvätta och ta ordentligt hand om såret, det blev hela tiden en enorm sårskorpa/blodklump som fastnade i taggarna och gjorde det hela riktigt besvärligt. Efter några veckor gav jag upp eftersom såret inte blev bättre och tog med honom till Roslagstull. Veterinären skrev ut antibiotika på direkten. 10 dagar gav jag antibiotika morgon och kväll, när kuren var slut hade såret inte läkt för 5 öre så det blev veterinären igen. Den här gången fick jag lämna bort honom en hel dag då de sövde honom och opererade bort såret. Vävnad skickades på analys och nu i måndags kom beskedet. Det var en cancertumör som såg ut som ett vanligt men stort sår. 

Veterinären sa att det här är ganska vanligt bland våra taggiga vänner så jag vill bara tipsa er alla om att inte vänta för länge om ni upptäcker något sådant.

Ted mår idag jätte bra och operationssåret på ryggen läker fint. Han är friskförklarad från cancer men det kan ju såklart komma tillbaka men ingen vet när eller om det över huvud taget gör det.

Ta hand om Er och alla kottevänner där ute

//Sofia :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: