Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 920 ggr
lakritskossan
8/6/13, 11:33 PM

Tre frågor till om pigmékottarna

Hm, jag har bara tre frågor till som jag gärna vill ha svar på! För det första undrar jag ungefär när kottarna somnar på morgonen, är det morgontrötta och somnar tidigt (runt 5-6) eller snarare framåt elvatiden?

Sedan undrar jag också hur det är med sladdar och så? Är det farligt på något sätt, som det kan vara med kaniner? Att de kan gnaga sönder kablar och så alltså?

Tillsist undrar jag om det går bra att ha tänt hela natten där igelkotten är? Vi har nämligen automatiska lampor som antagligen kommer tändas på övervåningen där kotten är. Vill han helst ha mörker eller går det bra om det är tänt?

TACK!!

Annons:
TimmyL
8/7/13, 4:02 PM
#1

När de somnar är nog varierande från kotte till kotte. Min kotte gnagar inte på sladdar. Att ha tä nt hela natten vet jag inte. Jag brukar ha en golvlampa tänd hela natten och det gör ingen skada.

choiicho
8/8/13, 10:17 PM
#2

Min kotte kommer inte fram förrän det är mörkt i rummet. Och han går nog och lägger sig runt 5-6 på morgonen. 

Men alla kottar är olika :)

TimmyL
8/8/13, 10:37 PM
#3

Min kotte går nog också o lägger sig vid 5-6 tiden.

SofiaLoow
8/13/13, 8:58 PM
#4

På vintern går min kotte och lägger sig senare än på sommaren på grund av ljuset, så sovtid varierar mellan individer och ljus.

Sladdar är oftast inte ett problem, inte när det gäller gnagande iaf. Däremot kan jag säga att kablar som råkat hamna i en kisspöl inte är jätte trevliga. Kablar klamrade på golvlister är alltså ingen fara däremot lösa sladdar på golvet kan bli ofräscht, självklart går det lätt att torka av dem men trevligast är om de inte ligger där alls.

Menar du att taklampan styrs med rörelsevakt? I så fall tror jag inte kotten ska bo just där, de styrs av ljuset och behöver mörkret, annars finns det risk att det blir väldigt förvirrande för kotten och den får en väldigt konstig och osund dygnsrytm. Är det däremot bara några små fönsterlampor som inte lyser upp så mycket ska det nog inte vara några problem.

Upp till toppen
Annons: