Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1924 ggr
[Tilde]
2013-08-01 13:05

Frågor :)

Hej alla!

Min sambo och jag funderar på att skaffa en afrikansk pygméigelkott, gärna albino. Vi ska nämligen flytta till hus och kommer att ha mer plats, så en igelkott vore jätteintressant och kul!

Hur stora burar har ni till era igelkottar? Läste här på sajten att de ska ha 20 kvm, men alla danska sidor säger 100x50 eller större på en bur fungerar utmärkt. 

Vad ger ni för mat? De äter ju insekter och vi har insekter hemma då vi föder upp leopardgeckos och har andra reptiler - så det passar finfint! :) Ska de ha en annan basföda i fångenskap?

Hur tama blir de? Är de sociala och gillar att kela, eller vill de helst hålla sig för sig själva?

Tacksam för svar!

Annons:
abelyn
2013-08-02 00:43
#1

Hej Tirin!🤔
Tänkte besvara dig utifrån egna erfarenheter.
Har en igelkott nu och har även haft en innan denna, så har haft igelkott under en längre tid.
Min igelkott gillar sällskap och sover gärna med mig när jag kan, och är väldigt kelglad.
Jag har alltid gett det utrymmet som lagen kräver men eftersom du bor i Danmark skulle jag inte se nåt problem med 10 kvm. Jag gav min första igelkott 20 kvm exakt och hon använde ändå bara halva rummet, såg henne aldrig på resten av ytan hon fick ändå. Beror helt på hur mycket igelkotten vill röra sig, men har du springhjul eller nåt så fixar ju det sig på 10 kvm också, då får den motionen den behöver för att inte bli överviktig!
Angående föda så ger jag varierad kost då jag anser att den mår bäst av det. Hoppas svaret hjälpte dig någorlunda i alla fall 😃

[Tilde]
2013-08-02 00:48
#2

#1 Tack så mycket för svar! :) Vad gäller foder så fick jag höra att torrfoder för katt bör ges som basföda. Stämmer det? Jag tycker det låter lite konstigt då det inte är något de skulle äta i naturen.. 😛

Skaffar vi en kotte så skulle den absolut få nog med motion och kel. Jag tycker att 20 kvm låter väldigt mycket då dvärgkaniner bara behöver 0,5 kvm enligt lag - och de är ju mycket större och minst lika aktiva! Skulle självklart inte snåla med plats dock. :)

Någon som har bild på hur era igelkottar bor?

abelyn
2013-08-02 00:54
#3

#2 Jag ger det som basföda samt blötmat som kotten älskar! sen ger jag också majs och kyckling samt insekter och lite annat smått och gott. Det brukar uppskattas! 🙂
Jo det pågår ju en lista här på sajten där de vill minska ner utrymmeskraven till 6-8kvm eller vad det nu var, och jag kan inget annat än att hålla med då igelkottar är ett så förtjusande djur men begränsar så många med tanke på det stora utrymmet!😕

[Tilde]
2013-08-02 01:01
#4

#3 Ah okej :) Ja insekter har vi ändå hemma då vi har reptiler, så det tänkte jag att den kunde få mumsa i sig ganska ofta. Läste att de även äter sniglar och muspinkies. Det är i alla fall trevligt att man kan variera maten med dem. 👍

Ah jo precis! Det är ju inte många som har 20 kvm att ha ett djur på. Det finns ju liksom inget utrymmeskrav för hund eller katt, vilket det i så fall borde finnas tycker jag… om kotten ändå inte är ett burdjur liksom. 

Har du bild på din igelkott och/eller på hur den bor? :)

abelyn
2013-08-02 01:45
#5

#4 Ja visst är det! och angående utrymmet så håller jag helt med 👍Jag har tyvärr inte bild på hur den bor på denna mobilen men bild på lilla kotten har jag allt, galet söta är dom! 🤪Ska se om jag kan ladda upp den med!

[Tilde]
2013-08-02 09:31
#6

#5 Okej tack så mycket! Jag älskar verkligen igelkottar och ser gärna bild på vad folk har! 

Själv har jag fallit för de ljusa och speciellt albinos - tycker de ser ut som små djävular, hahaha. Jättesöta och häftiga. 😃 Annars gillar jag Apricot och liknande färger riktigt mycket också. Fast alla är ju gudomligt söta… 😍

Finns det någon uppfödare i Malmötrakten?

Annons:
SofiaLoow
2013-08-02 10:44
#7

**Hur stora burar har ni till era igelkottar?
** I Sverige gäller 20kvm enligt lag oavsett, i Danmark har de andra regler och lagar men här är det som sagt 20kvm som gäller. Vill man ändå ha en bur att ha t.ex matplats, sovhörn och toalåda i funkar det bra men kotten måste alltid kunna gå ut ur buren precis som den vill. En ramp eller annan lösning måste finnas och luckan får aldrig vara stängd. Ärligt talat så är bur helt onödigt då kotten med största sannolikhet kommer hitta någon annanstans att sova på, och toalådor behövs det många om man vill lyckas med toaträningen.

Vad ger ni för mat?
Insekter är jättebra som mjölmask och syrsor. Den viktigaste basfödan är torrfoder för katt, vanligast är Royal Canin Light. Kokt nötkött, fisk, kyckling och ägg är också bra mat. Att ge varierad kost är alltid A och O. Kalk och fibertillskott kan de behöva också.

Hur tama blir de?
Alla igelkottar är olika, men jag tror det beror till stor del på ägaren hur tama de blir. Min lilla kille va jätte skygg när han kom till mig 5 månader gammal och jag tyckte de va lite jobbigt, jag såg till att hantera honom varje dag och han fick favoritmaten ur mina händer. Det blev lite bättre, sen träffade jag två uppfödare och såg hur de hanterade sina igelkottar, jag hade aldrig trott att man kunde lyfta dem i nackskinnet till exempel men det kunde man tydligen. Sen den dagen blev jag lite "kaxigare" och vågade hantera honom på ett helt annat sätt och nu är det stor skillnad. Bara nu i veckan fick vi beröm hos veterinären för att han var så trevlig och handtam. Det märks dock fortfarande väldigt tydligt när någon ovan hanterar honom, då blir det direkt mer fnys och taggar.

Hoppas det gav något, lycka till :)

[Tilde]
2013-08-02 11:12
#8

#7 Jag förstår bara inte hur Sverige tänker där. Om man har en stor bur som påminner mycket om naturen den vistas i i det vilda med blad, gömställen, osv., hur är det då sämre än att ha den frigående på parkettgolv och mattor? Självklart ska de ha tillgång till mycket motion och plats, men jag förstår bara inte riktigt logiken i det där. Speciellt inte då större djur så som kaninen bara måste ha en 1/40 plats av vad en kotte ska ha… :/ Men jag skulle självklart se till att erbjuda kotten ett så idealt hem som möjligt! 😃

Vet du varför kattmat är så viktigt? :) Jag tycker att torrfoder är skitmat, så jag skulle helst slippa det… Finns det något annat man kan ge istället? De äter ju mest insekter och sånt i naturen.

Aww vad kul att han blev så tam! Förstår att det måste vara olika beroende på vem som hanterar kotten. Jag märker på både mina kaniner och ödlor att de är mer stressade och oroliga när en främling/ovan håller i dem än om jag gör det.

SofiaLoow
2013-08-02 13:21
#9

Jag som har en igelkott som verkligen utnyttjar hela ytan förstår varför kravet är som det är. Min kotte har säkert 40 kvadrat att springa på och han älskar det, en gång när han hade ett sår och jag hade två kottar så delade jag av huset så ett den skadade igelkotten fick va i ett sovrum och den andra utanför i stora köket. Den "instängda" igelkotten accepterade inte det här utan tog sig över 30cm planka, han måste ha klättrat i draperiet, hur han tog sig över förstår jag inte eftersom de inte är det smidigaste djuret direkt… ;)
Med andra ord, jag själv tycker att utrymmeskravet är bra men det beror ju på att just de kottarna jag har och har haft verkligen utnyttjar det. Sen är inte jag en millimeter-nisse utan jag vill främst se att djuret mår bra. Att en kanin skulle må bra på så liten yta kan jag knappast tro.

Angående torrfodret så ger jag det som en bas bara. En igelkott kan leva på bara torrfoder precis som många andra djur.(tyvärr finns det folk som bara ger torrfoder) Det betyder inte att kotten inte kommer till skada av det. I brist på annan kunskap ger jag det som bas men om du känner att du kan ge din kotte en så fullständig kost på annat vis där den får i sig alla näringsämnen den behöver så tycker jag det låter fantastiskt! Tänk på att skippa grönsaker bara, det är bara skit för dem och får de för mycket får de förstoppning och dör, deras tarmsystem är inte byggt för grönsaker och skulle de äta det ute i det vilda är det för att det är deras sista utväg för att inte svälta.
Jag har läst att en kotte inte ska ha mer än 30 gr kött per dag, exakt varför vet jag dock inte. Maten ska inte innehålla mer än 10% fett för de har lätt för att bli överviktiga.

Varför tycker du torrfoder är skitmat?
Jag har hört så många säga det men jag förstår verkligen inte varför. Att djuren inte får i sig tillräckligt med vätska det vet jag men så länge inte djuret lever på bara torrfoder utan bara äter det som "utfyllnad" tycker jag det är suveränt. Kan du förklara på ett enkelt sätt varför det är skit så är jag väldigt intresserad (inte för att försvara torrfodret utan för att lära mig något) :)

[Tilde]
2013-08-02 14:27
#10

#9 Okej det låter ju förståndigt :)

Finns det någonstans där man kan läsa en slags foderpyramid för igelkottar? Så man vet exakt vad de bör få i sig..? Det finns ju foderpyramider och grejer för kaniner, så kanske finns det för igelkottar också 🙂

Torrfoder tycker många är skitmat för det innehåller bl.a. så mycket spannmål (vilket hundar och katter inte bör äta då de kan utveckla allergier och sjukdomar). Eftersom igelkottar i naturen också är "jägare" som jag har förstått det, kan jag inte tänka mig att de får i sig spannmål i det vilda? Det är bara min tankegång… :)

Hittade detta som innehållsförteckningen på Royal canin Light:

"Torkad fågel, majs, majsgluten, vegetabilisk fiber, hydrolyserat animaliskt protein, vegetabiliskt proteinisolat*, animaliskt fett, sockerbetsfiber, jäst, mineral, fiskolja, psylliumfrön/skal, äggpulver, sojaolja, natriumfosfat, taurin, L-karnitin. (*L.I.P.-protein utvalt för den mycket höga upptagningsförmågan"

Låter inte som någon jag vill stoppa i mina djur i alla fall. :/

SofiaLoow
2013-08-02 15:21
#11

Någon foderpyramid har jag inte sett men det vore helt klart intressant att veta hur den ser ut för en igelkott. Problemet är väl att igelkottar är så okända i Sverige än så länge. Jag skulle testa leta på utländska sidor, i USA är de ju betydligt vanligare.

Ja spannmål är ju såklart inte naturligt för dem och ska därför inte serveras i några stora mängder. Jag lagar alltid särskild mat åt mina igelkottar men eftersom jag inte vet exakt vad de behöver så serverar jag gärna lite torrfoder dels som back upp att de får i sig det de behöver (även fast vissa ingredienser inte är jätte bra) och som "tandborstning". De har som alla djur lätt att få tandsten och inflamationer i tandköttet. Just nu bor det en liten hona hos mig som levde på uppblött torrfoder i ett år och på veterinärkollen mådde hennes tänder, tandkött och käkmuskler inte alls bra tyvärr(hennes käkar var så svaga när hon kom hit att hon hade problem att få i sig något annat än blött torrfoder alls). 

Det kanske låter jätte dumt men jag håller mig på den gyllene medelvägen med lite lagom av allt och "hoppas" att det funkar bra. Skulle jag sedan se tecken på ämnesbrist av något slag kommer jag såklart ta tag i problemet så gott jag kan. Det är väldigt svårt att se exakt hur en igelkott mår..

Tills vi vet mer är vi så illa tvungna att experimentera oss fram.

Om du provar att ge en kost helt utan torrfoder så måste du dela med dig av hur det går,det låter jätte spännande! :)

[Tilde]
2013-08-02 15:43
#12

#11 Ja jag får nog ta och leta upp utländska sidor och se om jag kanske till och med hittar ett forum eller en hemsida dedikerad till kottar :D

Ajjjdå, stackars liten :/ Tänk att endast ge torrfoder (som inte ens är torrt) till dem… Vad tänkte personen? Hoppas hon mår bättre snart! Jag håller tummarna för henne. 

Det kan jag förstå! Jag skulle gärna testa en diet utan torrfoder och istället hitta annat att ge. Självklart skulle jag i så fall dela med mig av resultatet. 🙂 Tack i alla fall för all information!

[Tilde]
2013-08-02 15:46
#13

Jag kom på en till fråga! Blir kottar rumsrena? Har de en plats som toalett eller flera, eller bryr de sig inte alls? :P

Annons:
SofiaLoow
2013-08-02 16:02
#14

Om du är riktigt bestämd och envis så kan du få en igelkott att förstå vad toalådan är till för. Det är lika bra att vara beredd på en hel del städning redan nu. Det är jätte svårt att säga hur rumsren en kotte blir eftersom vissa förstår snabbt även fast det såklart sker olyckor och vissa rent ut sagt skiter i vad toalådan är tänkt som.

Jag rekommenderar flera lådor, då kan man ställa en låda där man märker att kotten gillar att gå, de brukar föredra skymda hörn (där det är riktigt knepigt att skura ;))

[Tilde]
2013-08-02 16:12
#15

#14 Låter lite som med kaniner då. 😛 Men det är fint! Kul att höra att de i alla fall kan bli toatränade.

Upp till toppen
Annons: