Annons:
Etikettfoder
Läst 1401 ggr
TimmyL
7/9/13, 9:26 PM

När förvandlas zophobas till skalbaggar?

Jag har skaffat en igelkott vid namn Totti i lördags och i söndags köpte jag levande zophobas mm. Men då fick vi zophobas gratis, men flera, runt 40-50 st. Uppfödaren som jag köpte kotten av berättade att zophobas efter ett tag blir till skalbaggar, det kan också ha varit syrsor eller nåt annat. Men nu såg jag att en del zophobas hade blivit svarta. Är dom påväg att bli skalbaggar då? Bör jag frysa in dem så det inte händer? Totti äter zophobas men han kan inte äta 40-50 st på några veckor! Snälla hjälp! Fort! Jag har verkligen inte lust att ha skalbaggar eller syrsor i mitt rum… Tack i förhand! : )

Annons:
SofiaLoow
7/9/13, 10:15 PM
#1

Zophobas blir mörkare och mörkare tills de ömsar skinn, då blir de ljusare igen. När de är mörka är dom ganska hårda också och kan vara lite svårtuggade för kotten. En zophobas förvandlas inte till skalbagge bara sådär, först måste de isoleras, alltså vara helt ensamma i t.ex en burk, då blir de en puppa efter några dagar och sedan efter ytterligare ca en vecka blir de skalbaggar. Du behöver absolut inte oroa dig för att få rummet fullt med skalbaggar så länge de bor tillsammans. Tänk på att zophobas tillslut dör av ålder, börjar de se lite "platta" ut är de på väg att dö, då skulle jag inte mata med dem. Ge bara kotten pigga och rörliga larver och mata dem med grönsaker så lever de längre, gärna grönsaker med mycket vätska i så slipper du springa med blomsprutan och "vattna" dom :)

SofiaLoow
7/9/13, 10:16 PM
#2

Grattis till igelkotten förresten! Du får ta och lägga upp en bild på lilla Totti tycker jag. :D

TimmyL
7/10/13, 12:19 AM
#3

Tack för svaret! Vad lättad jag blev nu! :D Tack, jag ska presentera honom i ett nytt inlägg sen.

Upp till toppen
Annons: