Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 2499 ggr
BaraLisa
6/29/13, 2:55 PM

Råd tack! Igelkott boar framför min dörr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en stoor "vanlig" igelkott som verkar ha bosatt sig utanför min dörr, där den ligger under en badrumsmatta och bajsar och kissar. Den skulle gärna få ligga där men jag har fyra katter som springer där och är orolig för ev smittor och ev skador vid konfrontationer.

Vill en igelkott verkligen leva så här? Kan jag ta den ner till skogen istället? Det kan vara så att de "rakat" ner buskar och växtlighet här i området och fört ett jäkla liv i en månads tid.

Den är mycket orädd (iaf när mina katter är nära) men den fräser när jag nuddar den där den ligger under mattan.

Vad ska jag göra? Är dennes bajs och kiss farligt för mina katter, eller om den dricker i samma skål? Har de mask?

Tack på förhand, vill att den ska ha det bra.

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Annons:
BaraLisa
6/29/13, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Stor en

Med vänliga hälsningar Lisa

 

SofiaLoow
7/7/13, 11:18 PM
#2

Det är nog ingen större fara, en katt hälsar i regel bara på en igelkott en gång, sen vet dom hur det känns ;) Ohyra och mask kan du nog vara lugn med också, katterna får nog i sig tillräcklgt med mask via mössen de fångar i så fall. är du ändå orolig för t.ex loppor så skulle jag rekomendera en tur till apoteket, de säljer en spray mot ohyra på katter, så har du ifall de skulle dra in något, du kan till och med spraya direkt på igelkotten så har du gjort den en tjänst också, men först måste du självklart vara säker på att den bär på någon ohyra :)

Upp till toppen
Annons: