Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2046 ggr
[Pandoraelf]
6/7/13, 6:31 AM

Kräsen igelkott

Går för tillfället på Royal canin som basfoder, men såklart ger jag också sheldon varierad kost varje dag - och där tillkommer problem. Vet vad min igelkott behöver för utfodring och näringsintag per dag så inga sådana råd eller hänvisningar tack. Det egentliga problemet är att han är så kräsen. Han äter helst av allt light blötmat, kan också äta torrfoder och lite övrigt så som kokt ägg osv. men vägrar äta allt vad frukt och grönsaker är. Söker alltså tips på motivation så att han kan äta frukt och grönsaker också? och som sagt, inga råd eller hänvisningar till övrig mat utan jag vill alltså motivera min igelkott till att äta frukt och grönt då han redan äter det andra. Vill att han ska kunna äta frukt och grönt då det ingår i hans kost.

Och en offtopic fråga: Haft igelkott under en längre tid, hade innan sheldon också en ensam igelkott som trivdes bra. Men så fort hon träffade en annan igelkott blev hon väldigt överaktiv och sprang runt som bara den. Sheldon har aldrig träffat en annan igelkott, men undrar samtidigt om igelkottar (de tama) rent generellt eller allmänt trivs bäst med en kompis eller själva? eftersom de igelkottar jag sett som bor ihop med andra kottar eller bara träffat blir överhypra och racear runt i hela huset, medan en ensam är mycket lugnare. Så vad föredrar en igelkott, tror ni?

Annons:
SofiaLoow
6/8/13, 12:21 AM
#1

Varför vill du så gärna att han ska äta frukt och grönt? De har inget behov av det och är heller inte heller "byggda" för att ta upp innehållet i frukt och grönt. Det de behöver är protein, fibrer och lite extra kalk.

Är det jätte viktigt för dig att han äter frukt och grönt kan du ju mixa ihop det med den andra maten han gillar.

Tänk på att torrfodret är viktigt, jag har en inneboende igelkott just nu som inte har ätit torrfoder på att år och nu klarar hon inte av det längre, tänderna mår inte alls bra av det och musklerna i käkarna orkar helt enkelt inte längre….

Jag hade en kotte från början sen skaffade jag en till, inte för den första kottens skull utan för att jag helt enkelt ville ha en till. Nr1 är inte överförtjust, en hel del gruff och fnys blir det imellanåt men de är inte ute efter att ta kål på varandra som tur är. Igelkottar är solidariska djur men kan trivas i en väl fungerande grupp. Varför din igelkott blir hyper omkring andra kottar vet jag inte, kanske jätte glad men kanske försöker springa ifrån den andra kotten? Svårt att veta utan att se reaktionen så det avgör nog du bäst själv :)

[Pandoraelf]
6/8/13, 12:41 AM
#2

#1 Han ska ju ha varierad kost, och såvitt jag vet så har alltid uppfödare/info på internet talat för att det är bra med grönsaker och frukt då och då… kanske inte speciellt viktigt egentligen, men vill hans bästa. Kräver såklart inte att han ska gilla varenda grönsak men åtminstone en grönsak vore skoj. Grönsaker är ju så nyttigt trots allt. Basfoder går han på, det är det han föredrar mest (om man utesluter blötmaten) så det är det absolut inga problem med. Det får han alltid varje dag, och när annat erbjuds så får han det vid sidan om. Ska testa att mixa ihop nåt, var en bra ide, sånt brukar ju funka :)

Hmm, när min hona (igelkotten jag hade innan sheldon) träffade på en annan igelkott så börja dom nosa på varandra, sedan jaga dom varandra runt hela huset och såg väldigt glada och pigga ut, kort därefter började min igelkott slicka på den andra och skumma. Dom såg ut att trivas bra ihop, därför har jag övervägt saken en del men nu när du säger det så, är nog mer från igelkott till igelkott. Men man kan ju ta med sin igelkott till en annan och testa på först då sheldon aldrig träffat någon annan. Han kanske gillar det, eller hatar det, vem vet :)

TimmyL
6/8/13, 11:21 AM
#3

Igelkottar behöver inte sällskap av en annan igelkott. De är ensamvargar som ofta håller på med sina egna saker.

[Pandoraelf]
6/8/13, 11:23 AM
#4

#3 Hmm, faktan står ju för det men ja min hona såg så glad ut med en kompis, eller kanske hade hon bara en bra dag rent allmänt :)

Såg också att du svarat på något inlägg om långörad igelkott, har du tidigare erfarenheter av dem? Hur är dem? Inget att rekommendera? :)

SofiaLoow
6/8/13, 10:31 PM
#5

#2 Jo varierad kost är A och O för en välmående kotte, tänk bara på att socker inte är bra för dem, så välj isf frukt och grönt som inte är så söta, det funkar såklart fint som godis eller belöning någon enstaka gång.

Vad jag vet så finns det inga egyptiska kottar kvar i Sverige just för att de har så jobbigt temperament så det är inget jag skulle rekommendera, dock utan egen erfarenhet..

TimmyL
6/9/13, 6:04 PM
#6

#4

Jag har läst det från en duktig uppfödare, Nininosen tror jag. Men jag kan ju ha fel.

Annons:
SofiaLoow
6/9/13, 6:13 PM
#7

#6 Ja Nina hade en egyptisk långörad igelkott ett tag och den va tydligen inte att leka med, jag har hört fler som träffat på mindre trevliga långörade.

Mikaela_B
6/22/13, 9:24 PM
#8

Nina har haft en hel drös med egypter även jag har haft dem och skulle aldrig rekommendera dem… de är inte vanliga i sverige längre och kommer nog inte in på marknaden på ett tag heller, pga att de är inte bra avlade från början, och i Sverige var större delen av dem inavlade…

Gällande frukt och grönt så saknar igelkotten blindtarm, så de kan inte tillgodo se frukt och grönt eller nötter osv, enda anledningen att de i det vilda ex äter de kan vara tecken på att de är brist på deras ordinarie föda vilket gör att deras överlevnads instinkt tar över och de tillgodo ser sitt mat behov för överlevnad genom att konsumera ex frukt, bär, nötter etc… men de är inget våra igelkottar behöver oroa sig för att brist på föda ska ske, därför skall man inte heller över ösa dem med frukt och grönt pga varierad kost utan de finns många andra nyttigare och bättre källor att tillgodo se variation på kost till dom…

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: