Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 4564 ggr
jolenelarsson
2013-05-31 22:07

Igelkott

Vänder mig till de kunniga på detta lilla söta djur🙂

Ikväll klev det in en igelkott på gräsmattan. Jag vet som barn att man alltid sa att jag inte skulle klappa igelkottar för de är fulla med loppor.

Denna igelkott springer runt på gräsmattan och kliar sig frenetiskt. 

Nu till frågan: Kan dessa eventuella loppor smitta människor eller andra djur? Har kanin som ibland är ute på tomten och barn som leker där dagligen.

Jag har inget emot igelkottar och vill inte jaga bort den i onödan, men vill inte heller riskera att få problem med ohyra.

Annons:
choiicho
2013-06-01 23:15
#1

Loppor kan nog sätta sig på vilket levande djur som helst. Men det behöver inte nödvändigt vara just de. Igelkotten skulle kunna ha skabb eller andra inre parasiter som irriterar den. Det är nog ingen fara så länge ni inte tar upp igelkotten utan handskar. :)

jolenelarsson
2013-06-03 17:09
#2

Okej, tack så mycket! Man får lära sig mycket som barn som kanske inte alltid stämmer…inte klappa igelkottar, ha pinnar i stövlarna om grävlingen biter en osv.🙂

SofiaLoow
2013-06-03 23:20
#3

Ta en sväng till apoteket eller närmaste zooaffär och skaffa en sprayflaska med ohyre-dödande. Jag har en flaska hemma ifall mina kottar eller katten skulle få med sig något elände in. Vill du göra den vilda kotten en tjänst så kan du ju spraya direkt på den, annars har du den ifall kaninen skulle dra in något. :)

Upp till toppen
Annons: