Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3438 ggr
Alma_
5/17/13, 12:20 AM

Vinglig igelkott

Ikväll när jag var & tittade till Alma (min igelkott) Så var hon inte sitt vanliga jag. Hon brukar puffa lite när man är i närheten men ikväll var hon alldeles tyst. Hon rörde sig inte ens när jag lyfte upp henne, & hon brukar röra sig en massa. Hon fick sig iaf ett litet kvällsbad, märkte att hon vinglade en del. Tänkte att det kanske var för att hon var nyvaken. Men när jag torkat henne & satte ner henne på golvet spå vinglade hela hon, såg ut som att hon var full. Hon släpar även bakbenen lite. Just nu ligger hon i min tröja & rör sig inte alls, hon reagerar knappt när man tar på henne. Kan det vara WHS eller tror ni att det kan vara nått annat? Har kollat tassar & ben & hon har inga trådar eller nått som sitter fast. Hoppas att någon kan hjälpa.

Annons:
Gerro
5/17/13, 8:01 AM
#1

Jag är ingen expert. Men jag skulle ringa en veterinär & höra med dom om det är bäst att komma in & kolla upp det.

Lycka till, och hoppas din lilla Alma blir bra igen! :)


SofiaLoow
5/17/13, 6:22 PM
#2

Kan vara allt möjligt som vitaminbrist, kalkbrist, whs, förlamning. Ja allt möjligt. Men åk till veterinären om du inte redan gjort det, det är inte värt att chansa och tro att hon ska bli bättre av sig själv

Hoppas det går bra för tösen :)

Alma_
5/17/13, 7:58 PM
#3

Vi fick en tid på måndag så får se vad det beror på. Hon får vitaminer i vattnet & laktosfri fil, så tycker inte att det borde vara brist på det. men hoppas på att få veta på måndag vad det är.

SofiaLoow
5/17/13, 8:19 PM
#4

TA BORT FILEN!!
De är inte laktosintoleranta utan de tål inte mjölkprotein, de ska absolut inte ha några som helst mejeriprodukter!

Ge kalktillskott på maten istället och vitamindropparna ger inte allt de behöver, det viktiga är en varierad kost

Alma_
5/17/13, 8:29 PM
#5

okej då blir det ingen mer fil. Hon får rätt varierad kost, både mjuk & hård kattmat, kokt kyckling, färs & fisk. Sen får hon grönsaker & ibland frukt

SofiaLoow
5/17/13, 9:13 PM
#6

Det är jätte bra, det ska hon gärna ha varje dag men som sagt extra kalk är bra, jag mortlar äggskal och blandar i maten, billigt och jätte bra, annars kan de lätt få sköra ben.

Hoppas veterinären hittar vad som är tokigt på måndag :)

Annons:
SofiaLoow
5/20/13, 11:02 PM
#7

Gick det bra hos veterinären, hitta de nåt tokigt?
Hur mår hon ni förresten? :)

Alma_
5/21/13, 1:02 PM
#8

Hittades inget fel på henne & hon mår mycket bättre idag. Dock var hon lite mager, inget farligt men hon borde lägga på sig lite. Så nu undrar jag vad man kan ge henne för att få upp henne i vikt. Kan jag ge henne sojagrädde? Köpte kalk igår & strödde det över maten. Hon har alltid varit dålig på att äta & är väldigt kräsen när det gäller mat. Har just nu 3 olika torrfoder som hon får.

SofiaLoow
5/21/13, 1:17 PM
#9

Använd royal canin kitten torrfoder tills hon kommit upp i en bra vikt. Varför vill du ge henne soya grädde? det finns inget i den som hon behöver bara onyttig mängd fett. Ge zophobas, mjölkfri leverpastej i små mängder, köttfärs, kyckling, grönsaker. Ge henne en varierad kost så kommer hon må bra. Satsa på att få upp henne i vikt långsamt och när hon har en bra vikt får du dra ner lite på fettet så hon planar ut i viktkurvan. Inte mer än 10 % fett säger man ju, hon ska nog inte ha så mycket mer än det, jag tror det bästa är att hitta fler saker som hon tycker är gott. Är hon kräsen med ny mat kan du göra som jag gjort. Jag tvingade min lilla kotte att prova nya saker, han fick helt enkelt inte så mycket torrfoder att han blev mätt av det och då var han tvungen att prova det andra. Nu provar han gärna nya saker och blir en liten sur en om det bara finns torrfoder framme när han vaknar ;)

Alma_
5/21/13, 3:00 PM
#10

Blir att köpa det då. Tänkte mest på att det var fett i det. Har provat zhophobas flera gånger & hon ratar det varenda gång, även om det inte finns något annat att äta. Ska prova leverpastej, hon får blötfoder för kattungar just nu & det älskar hon. Torrfodret rör hon knappt, knaprar lite ibland. Men ska bli hårdare med henne när det gäller maten, mindre torrfoder & mer annan mat.

SofiaLoow
5/21/13, 3:28 PM
#11

Ja det gäller att vara envisast! tänk på att hon behöver torrfoder för sina tänder bara, så du inte tar bort det helt under för lång period.
Väg henne ofta så märker du om hon är på väg åt rätt håll.

Uppdatera om du hittar något hon verkligen gillar, det är alltid kul att få tips och ideer om ny mat:)

Lycka till!

[Djurenimittliv]
5/23/13, 1:50 PM
#12

Min är också jätte kräsen och lite underviktigt, tycker iaf jag. Men jag har köpt sniglar nu på konservburk, så hoppas hon ska gilla det. Mycket näring i det också. 

Kan ju prova det några dagar och se hur det går så kan jag meddela sen om det är något du kanske ska prova? :)

Alma_
5/23/13, 3:45 PM
#13

Hon fick prova hallon igår för hon har varit duktig & ätit all mat jag gett henne. Och oj vad dom försvann fort, hallon älskar hon. Hur varmt bör det vara utomhus om hon ska få vara ute?

Annons:
Alma_
5/23/13, 3:51 PM
#15

Tack :)

choiicho
5/23/13, 4:05 PM
#16

Hallon, det måste jag också prova! :D

Alma_
5/24/13, 2:23 PM
#17

Hon slukade hallonen på en gång :) Idag ska hon få kokt fisk & majs, det är ju ändå fredag:)

SofiaLoow
5/24/13, 4:29 PM
#18

Bra, nu kan du använda hallon för att lura henne, blanda det inte vågar prova med lite hallon, äter hon det provar du med mindre hallon och fortsätter så tills hon äter det nya.

Jag vet inte riktigt hur bra hallon är egentligen men det är ju bra om det går att lura henne med det. Tänk på att undvika sötsaker så mycket som möjligt bara:)

Alma_
5/31/13, 8:49 AM
#19

Idag kommer Alma få somna in, hittade henne skakandes i buren igår. Hon kunde inte resa sig & hade kissat & bajsat ner sig. Känns jobbigt men tror att det är bäst för henne.

choiicho
5/31/13, 12:50 PM
#20

WHAT! 😮

Nej va tråkigt! Hur gammal är hon föresten?

Annons:
Alma_
5/31/13, 12:57 PM
#21

Hon är drygt 1.5 år. Känns riktigt tungt men tror det är bäst, hon ska få godsaker nu & mysa ute ett tag innan vi ska fara till veterinären 😢

choiicho
6/1/13, 11:13 PM
#22

Men fy så hemskt!! DX

Hoppas du mår bra! *kramar*

SofiaLoow
6/3/13, 11:17 PM
#23

Nej men gud så hemskt! :(
Stackars er båda, vet du vad som kan ha hänt? :o

Upp till toppen
Annons: