Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1202 ggr
TimmyL
2013-05-12 20:27

Salt o Peppar färgad igelkotte sökes i Dalarna

Hej! Jag söker någon uppfödare av afrikanska pygméigelkottar i Dalarna. Bor i Falun förresten så, så nära Falun som möjligt! :) Det ska vara en kunnig och seriös uppfödare som följer de krav som behövs. Den ska vara så liten som möjligt. Maxpris är 1500 kr. Anledningen till att det ska vara en uppfödare är för att jag inte kommer kunna köpa en kotte på direkten utan det kan ta ett tag att få ihop pengar till allt som behövs. Varför det ska vara i Dalarna är för att igelkottar ju är känsliga när det gäller att åka bil, då de spyr, så jag vill att sträckan ska bli så kort som möjligt. Den ska vara Salt & Peppar färgad och en hane. Tack så jättemycket till all respons! :)

Annons:
SofiaLoow
2013-05-12 22:49
#1

Kul att du är intresserad av igelkottar men jag tror tyvärr att du får tänka om lite.

Någon uppfödare i Dalarna känner jag inte till men vad vet jag det kanske finns någon, jag känner till två riktigt seriösa uppfödare och det är en i Stockholm och en i Göteborg.
Att en igelkott inte skulle klara av att åka bil vet jag inte var du fått ifrån men jag tog iaf. med min på skidresa i vintras och 50 mil enkel väg i bil var absolut inga problem, ingen av mina kottar blir åksjuka och jag har aldrig hört talas om någon som blivit det heller.

Med "så liten som möjligt" menar du då till växten eller i ålder?

Att säga maxpris 1500kr skulle nog få vilken uppfödare som helst att tveka på att sälja en överhuvudtaget. En igelkott kostar mins 2000 som unge, sen måste du ha råd med bra mat(riktigt veterinärfoder inget billigt från konsum alltså), du ska ha råd med försäkring, veterinärkostnader och allt annat som en kotte behöver. Att leta efter en billig kotte verkar uppriktigt sagt inte riktigt klokt, har du inte råd att köpa en kotte så har du absolut inte råd att ge en kotte det liv den förtjänar. Jag vill inte vara elak men så är det helt enkelt.

En SP hane finns det inga garantier att du hittar så lätt, du får helt enkelt kontakta en uppfödare och se vad de har för planerade kullar eller leta på blocket.

Hoppas jag inte var allt för hård nu och att svaret hjälpte dig lite iaf. Fråga gärna vidare och lycka till! :)

mallabusing
2013-05-13 04:43
#2

Hejsan, köpte just en kotte i dalarna, stora skedvi naturgård, hur de har med färger kan jag ej svara på. mvh malin

TimmyL
2013-05-13 16:32
#3

Jag köper självklart nån som uppfyller mina mål och ger den ett så bra liv som möjligt. Insekter från t.ex. Arken zoo funkar bra och där finns också torrfoder och allt som behövs. När du berättade att den kan åka bil blev det mycket enklare. Jag menar med så liten som möjligt, så ung som möjligt. Tack för hjälpen! Bara så du vet, har hittat ett bra sätt att få in pengar på så jag kan vänta hur länge som helst, så länge jag får råd med allt ;)

TimmyL
2013-05-13 16:34
#4

Just det stället hade bara vita kottar vad jag vet. Jag känner att jag gillar de bruna färgerna mer. Tack för hjälpen Malin! :)

Norberg101
2013-06-02 17:31
#5

Om du har lust att åka till sthlm så finns det en seriös uppfödare som kallar sig nininosen. Googla på henne!

Upp till toppen
Annons: