Annons:
Etikettallmänt
Läst 1261 ggr
Gerro
2013-04-27 12:56

Nyfiken! Nybörjar frågor

Hejsan!

Har blivit väldigt intresserad av kottar på sistone & har alltid velat ha en liten nåldyna.
Jag har aldrig haft, men jag har träffat (dock bara tittat på den).
Så jag har lite frågor:

Hur har ni era igelkottar? Visa gärna bild!
Hur funkar dom ihop med katter?
Hur länge lever dom genomsnitt?
Vad äter dom, mer än light kattmat? Gör gärna en lista ;)
Funkar kompostgaller som lekahage, eller är hålen för stora?
Kan dom vara ute på somrarna, i skugga eller solen? Eller både&?
Hur får man dom tama?
Vad är skillnaden mellan hona & hane, i temperament?
Vad ska dom ha för "bur" inredning?
Övrigt?

Väldigt tacksam för svar! :)


Annons:
SofiaLoow
2013-04-27 16:42
#1

**Hur har ni era igelkottar? Visa gärna bild!
**Jag har mina i ett sovrum + köket, resten av huset är avgränsat med 25cm hyllplan i dörröppningarna. De han en förvaringslåda som jag sågat upp en öppning i som bolåda under min säng. Lagen säger minst 20kvm.
Hur funkar dom ihop med katter?
Mina funkar med katten, de undviker varandra helt enkelt
Hur länge lever dom genomsnitt?
Snitt vet jag inte men jag har hört allt mellan 4 och 10 år för en frisk kotte, vad som är sant vet jag inte.
Vad äter dom, mer än light kattmat? Gör gärna en lista ;)
Allt som det inte är mjölkprotein eller för mycke fett i. Du får nog tänka på vad de äter i det vilda och sunt förnuft där, sök även på sidan efter vad som är giftigt för dem.
Funkar kompostgaller som lekahage, eller är hålen för stora?
Vad ska du med en lekhage till? Det behöver vad jag vet bara burdjur.
Kan dom vara ute på somrarna, i skugga eller solen? Eller både&?
Klart dom kan vara ute. MEN under ständig uppsikt, inte för kallt, inte för varmt, inte direkt solljus då de är nattdjur och inte har pigment för direkt, inte för blåsigt. Korta stunder så de inte hinner bli kalla om magen kör jag med.
Hur får man dom tama?
Hur får du andra djur tama? Jo genom att handskas med dem, muta dom med godsaker och helt enkelt ta hand om dom. Vissa är helt enkelt inte sugna på att gosa och då är det så. Jag har en jätte gosig och en som har alldeles för mycket spring i benen för att mysa men han är ju trevlig och tam han också fast på sitt eget vis. 
Vad är skillnaden mellan hona & hane, i temperament?
Temperamentet beror nog på individen, har aldrig hört att det är någon större skillnad mellan könen, men återigen kan jag ju ha fel.
Vad ska dom ha för "bur" inredning?
Ska du ha bur ska den för det första ALLTID stå öppen så de har tillgång till sina 20kvm. Vissa har mat & vatten, spån på botten, toa hörna och allt du kan tänka dig i buren. Mina har bara sin låda med filtar i(varken dom eller jag gillar spån). Sen har de toalådor utställda på strategiska ställen i huset och maten under skrivbordet med ett burgaller över så dem men inte katten kommer åt den.

**Övrigt?
**Den här sidan är en riktig guldgruva när det gäller info och åsikter om kottar, läs runt här, få en egen uppfattning om hur det är att ha kotte och hittar du inte något spec så fråga. Du ska nog inte bara lyssna på mig utan har andra något annat att säga så lyssna på det också och sen gör de det som verkar bäst enligt dig själv. Det finns ingen "kotte-manual" än och lär nog inte göra än på ett bra tag heller utan det är att läsa på och använda sitt sunda förnuft som gäller.

Hoppas du fick lite hjälp :)

UlrikaD
2013-04-27 18:05
#2

Tycker ovanstående svarade bra. Tänkte bara säga att jag hade stor, klumpig bur med inredning och matskålar i, men det var aldrig någon som använde den.

Mina kottar har en uppställd transportbur med en fleecefilt i som de sover i. Det är deras favoritställe att mysa på.

Mina katter bryr sig inte särskilt mycket om kottarna heller, men de har inga problem med att äta samtidigt från samma tallrik eller så.

Gerro
2013-04-27 23:47
#3

#1

Tack så mycket för dina svar! :)
Din text ger mig iaf ett litet humm om vad det är för några små bollar ;)

Med "bur" inredning så menade jag alltså vad dom behöver, t.ex: vattenskål, leksaker m.m. ^^
Och när jag säger "lekhage" så tänkte jag på hage som dom har ute :)

#2

Tack för din kommentar! :)


Gerro
2013-04-27 23:53
#4

Fler frågor ;) 
- Hur mycket torrfoder ska dom ha ungefär?
- Vilket foder rekommenderar ni?
- Kan dom ha hjul? Vad ska den ha för mått i diameter i sånna fall? :)


SofiaLoow
2013-04-28 00:34
#5

Ger mig väl på att svara lite till då;)

- Hur mycket torrfoder ska dom ha ungefär?
Mina har fri tillgång, däremot begränsar jag mängden annan mat till en "iskub" var om dagen(när jag lagar mat åt dem fryser jag in det i iskuber)
**- Vilket foder rekommenderar ni?
**Royal Canin Light, de blir lätt tjocka dom rackarna, ärligt talat vet jag inte varför just den sorten förutom för att det är light utan jag följer med strömmen i den frågan, tror aldrig jag hört någon säga något annat torrfoder. När de är små får de Roial Canin Baby.
- Kan dom ha hjul? Vad ska den ha för mått i diameter i sånna fall? :)
Hjul kan de absolut ha(mina skiter fullständigt i sitt men men..) Tänk på att de är ganska långa och för att inte skada ryggen behöver de mins 30cm hjul. Jag har själv ett chinchillahjul i trä, låter inget(om de mot förmodan skulle använda det ;)) och är snällt mot tassar och klor till skillnad från de med nät.

Gerro
2013-04-28 13:06
#6

#5

Tack igen! :)
Men luktar kottar mycket? Jämför gärna med andra djur som t.ex kanin, eller hamster ;)


Annons:
SofiaLoow
2013-04-28 15:07
#7

Hittar dom ett mysigt hörn att kissa och bajsa i som man inte upptäcker på några dar så tycker jag det luktar när man skurar upp det, annars torkar bajset ihop till en torr liten ostbåge och kisset är så små fläckar att de också torkar snabbt. Igelkotten i sig luktar inte alls enligt min näsa. En nerkissad gnagarbur luktar VÄLDIGT mycke mer tycker jag! :)

Gerro
2013-04-28 22:37
#8

#7

Okej tack!
Men är det lätt att få dom att bli rumsrena? Och vad ska man då ha i själva toaletten? :)

Haha många frågor, vet att jag är ganska tjatig ;)


SofiaLoow
2013-04-29 10:42
#9

Min ena va "lätt" men han är inte hundra % rumsren.
Den andra ska vi inte tala om, han är helt ointresserad av att gå på lådan men vi jobbar på det:)

jag har chinchillasand i mina lådor, har provat pellets också men det gillade dom inte. Du kan ha vanlig KLUMPFRI kattsand också.

Jag tycker det är bättre att du är "tjatig" och ställer massa frågor nu och inte gör som vissa och bara skaffar en utan att riktigt veta vad det går ut på :)

UlrikaD
2013-04-29 15:24
#10

Mina kissar och bajsar när de springer i hjulet. Försökte ställa hjulet i en kattlåda men då dög det inte alls att springa i. Så försöker fortfarande experimentera med lite olika varianter där.
Sen har jag en som gärna bajsar när han äter. Han verkar inte riktigt ha tid att sluta äta när han blir nödig så han äter glatt på medveten om att matte städar i andra ändan;)

Gerro
2013-04-29 18:22
#11

#9

Okej, chinchilla sand har jag som mina hampisar använder. :)
Spelar det någon roll om vilket märke det är på sanden?

Haha, det brukar vara en fördel att veta iaf grunderna innan man skaffar djuret ;)

#10

Hahaha! :)


SofiaLoow
2013-04-29 20:47
#12

Jag brukar för det mesta bara köpa den sanden jag snubblar över när jag behöver ny, finns det olika brukar det bli den billigaste ;)

Gerro
2013-04-29 21:20
#13

#12

Haha okej!

Tack för era svar!
Ska läsa vidare & se om jag kan masa mig hem till min kompis så att jag kan få se om kottar är något för mig :)


Annons:
Gerro
2013-04-30 22:49
#14

Okej tror att detta är min sista fråga för nu ;)
Jag vet att igelkottar har lätt att gå i ide eller vad det nu heter, när temperaturen är under en viss grad. Har läst det någonstans, men minns inte vilken temperatur :s
Iaf, på vintern/hösten så kan det bli lite kyligt i mitt rum (tycker jag iaf) & jag undrar hur det skulle funka?
Räcker det med att man sätter in en värmematta/värmelampa så att om kotten känner sig kall så kan den gå dit & värma sig. Eller tycker ni att man borde skaffa ett extra element eller liknande? :)


SofiaLoow
2013-05-01 20:50
#15

Beroende på hur kallt det blir så kan kanske en värmefläkt vara en bra investering. Inte under 18 grader har jag hört, mitt golv blir ganska kallt på vintern men jag drar upp värmen lite extra då så funkar det fint. Sover kotten på värmemattan under dagen och du har en värmefläkt igång på nätterna så det blir kanske 19-20 grader så ska den nog trivas bra :)

Gerro
2013-05-01 21:29
#16

#15

Okej tack ännu en gång! :)


Upp till toppen
Annons: