Annons:
Etikettallmänt
Läst 1239 ggr
Ajia
2013-04-06 15:37

Hur???

hej hej!

jag bor i ett område med en massa vilda igelkottar. många jag känner har igelkottar på besök i sina trädgårdar.

personligen så anser jag att igelkottar är bland de sötaste djur på denna jord, och skulle gärna ha en liten kotte på besök i våran trädgård. problemet är bara att igelkottar verkar aldrig vilja komma till vår trädgård, så vad jag undrar är, hur får man dem att komma.

alltså, jag fattar att man inte kan tvinga dem och att de är vilda djur, men jag menar mer, hur gör man sin trädgård mer… kottevänlig, så att de kottar som går förbi (det vet jag att de gör, har sett kottar passera genom trädgården flera gånger, men aldrig stanna, hur mycket mat, vatten osv jag sätter ut) vill stanna. (och gärna få ungar om det är en hona).

tacksam för svar!

Annons:
Xristina
2013-04-06 15:43
#1

Hmm intressant, sätter en tass här :)

Frosstis
2013-04-06 15:44
#2

bygg ett hus vettja :)

thildatessie
2013-04-06 17:07
#3

lövhögar? Tror dem vill ha lite buskar för att kunna gömma sig :)

Ajia
2013-04-07 15:37
#4

okej, tack

är det något speciellt de äter som jag kan ställa ut?

SofiaLoow
2013-04-08 21:46
#5

Kattmat av bra kvalitet och som sagt lövhögar/hus med löv i borde passa bra.
Funkar inte det måste det ju vara så att de redan har ett ställe de trivs väldigt bra på :)

[Djurenimittliv]
2013-04-08 22:37
#6

Ge för guds skull inge grädde eller mjölk bara som en del brukar göra.. Det är nämligen väldigt laktosintoleranta.. :) Men en mysig sovplats uppskattas nog.. :)

Annons:
SofiaLoow
2013-04-08 23:11
#7

De tål inte mjölkproteinet heller, så uteslut alla mejeri produkter och allt som innehåller det :)

Ajia
2013-04-12 20:50
#8

okej, bra! jag ska fixa en lövhög i trädgården och hoppas på att någon liten kotte vill stanna. det där med mjökl och grädde visste jag redan, somsagt så är igelkottar mitt favorit djur så jag har läst på en del om dem😉

Helena1978
2013-04-14 19:38
#9

Förutom kattmat kan du bjuda på ägg som du slår upp i en liten skål.

Sidentass
2013-04-18 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Håller med dej, visst är dom fina dom små  taggiga varelserna:-) Och nu börjar det ju bli dags igen att inreda trädgården för våra sommargäster! Dom här små vännerna vill ha stökigt omkring sig! Risiga snår, gärna högt gräs på sina håll och lövhögar att krypa in i! Sen har dom ett luktsinne som verkar på otroligt långt håll…därför är de lönande att mata in dom! Kattmat, ägg…strömming…bröd…ja..dom är inte så kräsna de här små individerna utan brukar med glädje käka det mesta, men mjölk tål dom som bekant inte…..

Lycka till och hoppas att du får många gäster här till sommaren! Lägger in en bild på det gäng vi hade hos oss då vi bodde i Örebro❤️

Ajia
2013-04-18 21:15
#11

åhhh! så söta de små kottarna är. Kan inte fatta att det är så många… bor själv i Örebro och har aldrig ens sett så här många små sötingar❤️

Upp till toppen
Annons: