Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1551 ggr
Emmans1
2/27/13, 9:56 PM

Att gosa med kotten?

Äntligen (hoppas jag, peppar peppar) är min älskade kotte frisk! Han har ätit antibiotika i snart toi dagar och är helt återställd, förutom att det forfarande kommer minimala mängder blod med avföringen. Jag undrar nu, hur mycket kan man gosa med sin kotte? Jag har inte vart kotteägare så länge och har lite svårt att avgöra detta. Jag är rädd att jag blir för påfrestande när jag vill gosa. Kan de bli stressade av för mycket kärlek och gos? Hur mycket gosse ni med er kotte om dagen? Gör ni det på dagtid också eller bara på kvällen? Mvh Emma

Annons:
vinteralvan
2/28/13, 10:53 AM
#1

Jag brukade gosa med min kotte ½-1 timme varje kväll. Han låg i mitt knä och jag klappade honom medan jag tittade på TV. Ibland sov han och ibland åt han lite godis (zophobas), ibland så ville han inte gosa alls utan ville ner på golvet och springa istället. Du märker om kotten vill eller inte.

Groogy
2/28/13, 1:37 PM
#2

Jag brukar gosa så mycket som möjligt med min kotte. Hon tycker dock inte om att bli klappad utan vill hellre bli kliad på hakan eller klappad på kinden. Men mest att ligga och sova under min tröja.

Som vinteralvan sa så märker man om igelkotten inte känner för att gosa, hon börjar springa runt en massa och försöker hitta en väg ner till golvet. Missta det inte för att hon letar efter en plats att borra ner sig i eller är nyfiken och vill utforska(viftar med nosen en massa)

Oftast när min igelkott inte "vill" gosa mer brukar vara när hon behöver bajsa eller kissa har jag märkt.

Så jag vet inte om dem kan få "för mycket gos och kärlek". Har min igelkott väl lagt sig till ro så kan hon stanna och gosa en hel kväll. I början känner jag det som att det är extra viktigt att du spenderar mycket tid med kotten så hon vänjer sig vid dig. Dem har fortfarande väldigt mycket vilddjurs beteende kvar i sig.

När jag gör det varierar, jag brukar försöka plocka min igelkott när hon är vaken. Dock när jag var tvungen att ge min igelkott antibiotika så hade hon inget emot att jag gosa med henne när hon egentligen skulle sova.

Emmans1
3/4/13, 8:13 AM
#3

Det låter bra. Då känns det inte som att jag stressar honom! Han brukar oftast somna i min famn, har jag huvtröja på mig så kryper han alltid in i fickorna på tröjan. Då känns det inte som att han lider speciellt mycket eftersom han finner ro att somna hos mig :)

Upp till toppen
Annons: