Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1504 ggr
4991-541
2013-02-20 21:31

Ensam kotte

Hej!

Jag heter Arri och funderar på att bli kottförälder. Min fråga är om man bör ha två kottar ihop eller om de trivs med att bara vara med sin matte/husse?

Tack på förhand!

Annons:
vinteralvan
2013-02-21 12:24
#1

Igelkottar är ensamlevande så det går bra att bara ha en kotte.

4991-541
2013-02-21 21:21
#2

Åh, okej! :D Tack för svaret!

UlrikaD
2013-02-23 02:14
#3

Tycker det verkar variera lite det där. Jag hade en kotte som blev ensam och han blev riktigt deppig. Köpte honom två bebis-hanar som sällskap och direkt blev han pigga och glad igen. De tre är oskiljaktiga och sover i en stor taggig hög tillsammans, och nu är ju bebisarna vuxna så det har ju hållit i sig.

Groogy
2013-02-27 16:41
#4

Jag vet att min igelkott tycker mest om att vara ensam och det enda hon tycker om är mig. Hon försöker undvika allt och alla andra.

Så tror generellt brukar dem klara sig mest ensamma. Kan ju också ha att göra med hur mycket du umgås med kotten också. Då jag myser med henne varje dag kan det ju också ha med det att göra.

Min rumskamrat har katt till exempel och hon är livrädd för min kotte. Kan se min igelkott gå stolt över golvet och skrämma katten med meningen ibland men oftast bryr hon sig inte alls om katten.

Och eftersom du ska skaffa en igelkott för första gången så säger jag låt inte taggarna skrämma dig ifrån att mysa med dem. Från min lilla erfarenhet så är dem väldigt gosiga och kära. Min igelkott är lite grumpy, rädd för sin egen skugga och hatar andra människor än mig. Men det bästa hon vet är att burra ner sig i mig och sova där, man hör henne till och med att smacka belåtet. Dem brukar också tycka om att bli kliade på hakan och kinden, min brukar trycka med huvudet tills jag börjar klia henne. Dock såklart kan detta skiljas ifrån igelkott till igelkott.

PS: Det med rädd för sin skugga är bokstavligt talat, jag har sett henne hoppa till och bli skrämd av sin egen skugga.

Etti
2013-02-27 22:17
#5
Etti
2013-02-27 22:18
#6

Mina kottar blir mycket piggare och gladare när de har sällskap. Verkar trötta och slöa ensamma. Fulla av energi när de är flera.

Annons:
Upp till toppen
Annons: