Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2379 ggr
Emmans1
2/17/13, 2:04 PM

Sjuk kotte!!!

Hej! Min lilla kotte kille är sjuk! Inatt har han bajsat i gardinen (där han aldrig annars vistas) det har förutom bandet kommit en vätska. Vi trodde först att han kräkts. Senare under dagen hittade jag blod i buren men en slemmig klump mitt i blodet… Hans nos är torr, men han andas normalt, har normal temp, dricker vatten som han ska, vill inte äta (har testat med kokt fisk) men det gör han aldrig på dagen annars heller.. Jag har kontaktat veterinär men ingen av jourveterinärerna kan något om igelkottar. Och efter som att det är söndag finns det ingen klinik öppen. Fick tag på en klinik i Stockholm men dit hinner vi inte åka innan de stänger! Nu i skrivandets stund kommer han gåendes över golvet och ser piggare ut. Innan låg han i en handduk under hans värmelampa. Och petade på jag på honom blev han lika sur som vanligt, fräste åt mig precis som han gör i vanliga fall. Vad kan det vara för fel och vad tycker ni att jag ska göra fram till imorgon innan jag kan få tag på en klinik??? Jag är så orolig för lilla kotten! :(

Annons:
Åsa S
2/17/13, 2:16 PM
#1

Har du testat ringa universitetssjukhuset i Uppsala om inte gör det med, de har veterinärer dygnet runt 7dagar i veckan och är det akut får man komma närsomhelst även om det är mitt i natten eller söndag då behövs ingen tidsbokning men man måste ringa innan så de vet att man kommer. Har själv varit med att transportera dit en sjuk hund fredag kväll efter att de stängt kliniken (livmoderinflammation) och det funkade bra, vi ringde innan och det var dom som ville vi skulle komma direkt och inte vänta till dan därpå.

Ultuna har ju det mesta i utrustning för att ta hand om i stort sett allt, nackdelen är att varje besök kan ta lite lång tid är ju ofta verinärstudenter med så varje röntgenbild gås ju igenom i långsammare takt mm är ju meningen de ska lära sig något när de jobbar på kliniken tillsammans med veterinärerna.

http://www.slu.se/sv/universitetsdjursjukhuset/

Emmans1
2/17/13, 2:20 PM
#2

Åå Tack för tipset, Jag ska testa att ringa dit! Fler veterinärer borde ha såna öppettider

UlrikaD
2/18/13, 7:09 PM
#3

Hur gick det för er?

Emmans1
2/18/13, 10:13 PM
#4

Jag kontaktade en vet. Här i närheten och förklarade situationen. Han sa att det lät som en tarminfektion vilket tydligen inte gick att medicinera. Antibiotika skulle eventuellt slå ut hela tarmsystemet. Så han får inte äta på 48 timmar (inatt runt kl 02.00 har det gått 48 timmar). Jag har bara gett honom vatten med en medicinspruta vilket han accepterar. I nuläget är allmäntillståndet helt ok. Han fräser som vanligt när man stör honom och han har energi för att röra sig och kravla runt lite. Så i nuläget kan vi bara vänta och hoppas på att han piggnar till. Annars så blev jag beordrad att åka till veterinären imorgon så att han kan få dropp. Hoppas hoppas att lillkillen blir frisk igen!!

UlrikaD
2/18/13, 10:29 PM
#5

Hoppas att det löser sig.

Men man kan ju alltid ringa till andra veterinärer även om man inte bor i närheten för att få råd. Vi har en exotisk veterinär i Göteborg som heter Bo Runsten. Om du ringer 031-653535 och lämnar ett meddelande på tel.svararen och säger att det gäller en sjuk igelkott och ber dem ringa upp. Då kan du alltid fråga och se ifall de har nån annan åsikt om vad det kan vara.

Emmans1
2/18/13, 10:38 PM
#6

Absolut! Jag har pratat med två olika veterinärer. Imorgon ska jag ringa en tredje, och fjärde! Jag gör vad som helst för att få min lilla kotte frisk igen!

Annons:
UlrikaD
2/18/13, 10:50 PM
#7

Jag har ringt från Göteborg ner till Malmö en gång för en sjuk chinchilla och fick bättre råd där än någon annanstans. Man kan ju inte åka hur långt som helst med sjuka djur, men ringa kan man ju alltid.

Jobbigt just med de mer ovanliga djuren, veterinärer vet ju inte vad de ska göra. En kotte rullar ju ihop sig också och om veterinären inte vet hur han ska göra så står han ju där med en taggboll.

Emmans1
2/18/13, 11:06 PM
#8

Ja, okunskapen är ett problem. Man önskar att fler visste mer om igelkottar. Men dem blir ju allt vanligare och då hoppas man ju att även kunskapen ökar bland veterinärerna. Ja det känns åtminstone bättre att prata med fler veterinärer och få lite tips! Man är helt maktlös i det här fallet. Jag blir lycklig varje gång han morrar åt mig när jag lyfter på handduken där han ligger.

Emmans1
2/20/13, 6:10 AM
#9

Nu har vi varit till veterinären och lille kotten har fått en kur med antibiotika. Han har varit väldigt svag i natt, han kissar firtfarande blod och det ser inte allt för lovande ut… Men vi gör vad vi kan och matar honom med ett special foder genom spruta. Jag tycker nog att han är lite piggare nu på morgonen i alla fall!

UlrikaD
2/20/13, 5:00 PM
#10

Vi håller alla tassar vi kan här hemma!

Upp till toppen
Annons: