Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1262 ggr
Needle1234
2013-01-20 01:27

Min igelkott har inga "tår" på framfötterna

Hej!

jag och min man har precis köpt en liten kotte. Vår lilla Needle har nu bott med oss ca 1,5 månader och verkar trivas bra.

Han är ca 5 mån gammal och vi har upptäckt att han endast ha 2 stumpar till framben - han har inte utvecklat några tår. Är det någon annan som vet någto om detta? Han mår bra, springer mycket och äter som en mindre häst men framfötterna verkar inte vilja ta sig. Normalt?

Annons:
UlrikaD
2013-01-20 01:32
#1

Nej, det kan jag väl inte tro är normalt.

Men är det säkert att den inte hade tår från början? Den kan inte ha skadat sig på något vis? En kotte kan ju lätt få lösa hårstrån och annat som lindar sig kring tår och fötter och snör åt.
Men det är ju knappast troligt om det rör sig om alla tår.

Då är det väl en födslodefekt som uppfödaren borde ha informerat om vid köpet.

vinteralvan
2013-01-20 17:01
#2

Håller med #1. Uppfödaren borde har informerat er om att han inte hade framfotstår. Kän ni lägga in en bild så vi får se hur det ser ut?

Needle1234
2013-01-22 20:01
#3

Tack för bra repsons - förlåt för mitt sena svar. Jag ska maila uppfödaren och kolla med dem vad de tror det är. Ska se om kotten vill sitta stilla så pass länge att det går att ta ett kort (han är väldigt pigg).

Needle1234
2013-01-22 21:36
#4

Hej igen!

Lyckades tyvärr inte ta bild av hans fötter - ska försöka igen senare. Har dock mailat uppfödaren och frågat om de visste samt om det är farligt/tyder på vidare sjukdomar. Väntar på svar.

Upp till toppen
Annons: