Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 5756 ggr
Groogy
1/16/13, 8:36 PM

Pygméigelkott och vitt slem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Hoppas jag placerade detta rätt nu.

Tycker jag är rätt kunnig om igelkottar och dem möjliga problem dem kan ha fast detta har jag inte kunnat hitta något om. Nyligen när jag kelade med henne och efter att hon hade krupit in under tröjan och myst en stund så hörde jag ett ljud, squishande ljud som när man klämmer en trasa. Tänkte att hon nog var lös i magen men när jag kollade så var det vitt slem och absolut inte avföring och liknade mer snor eller säd. Hon är dock hona och det var massivt mycket så blev lite orolig om hon kräktes eller bara nyste och om det är någon sjukdom. I annat är hon pigg och varit det länge och var fortfarande lika glad efteråt.

Tänkte kolla om någon faktiskt sett ens igelkott nysa en stor klump eller så och om det inte är något att oroa sig över? Mer så jag har något att gå på om det händer igen och ifall jag ska till veterinären.

Tänkte va trevligt att lägga upp en bild på min lilla älskling också :)

Annons:
antidote
1/16/13, 10:16 PM
vinteralvan
1/17/13, 11:27 AM
#2

Min tanke var också att hon skummade. Det är helt normalt och kotter gör så när dom känner någon ny doft.

Groogy
1/17/13, 11:42 AM
#3

Nej det var mycket annorlunda, har sett henne skumma innan. Slemmet var mer en riktigt stor tjock klump och var vitt-genomskinligt med bitar i.

Dock det är ju ett tag sedan nu och inget har hänt så antagligen var det inget farligt. Dock skulle vara trevligt att veta vad det va.

Kommer ihåg att slemmet stank extremt och var tillräckligt för att jag skulle kvälja lite.

UlrikaD
1/20/13, 1:34 AM
#4

Jag kan inte komma med nåt bättre än att jag också trodde att hon skummade. Var bara tvungen att skriva för hon var så väldans söt.Skrattande

Groogy
1/20/13, 1:40 AM
#5

Tack så mycket! Tror det är dock lugnt eftersom inget har hänt sedan dess och hon mår fortfarande bra.

AshiTenshi
5/29/17, 11:01 PM
#6

Hej! Fick du någonsin svar på vad det vita slemmet var? När jag precis plockade upp min lilla igelkott så hade han en klump med vitt slem typ i mungipan/på kinden, och jag vet inte om det är farligt eller inte? Såg inte ut som skum som han brukar skumma med, utan mer som typ vitt snor.

Annons:
JessikaFlacke
5/30/17, 12:17 AM
#7

#6 Om det är en hane du har så är det nästan med all säkerhet sperma. Hanar tillfredsställer sig själv rätt ofta och kladdigt blir det, gärna hela magen och ansiktet :) Annars kan det även vara skum. Och det tuggar de upp och lägger på taggarna när de tycker något luktar gott och vill lukta likadant. F.ö. handlar ordinarie inlägg om en hona, inte alls samma sak där.

L
7/26/22, 8:00 PM
#8

#0: hej, kollade precis till min igelkott då jag såg detta hända, jag vet inget mer än att det kommer från munnen. Jag kom hit
för svar men vet inte riktigt varFör och vad som hände? Det var precis som du beskrev det. Jag ska fortsätta leta nu men ha en bra dag 😄

UlrikaD
7/26/22, 9:09 PM
#9

#8 En 9 år gammal tråd men det är normalt att dom "skummar". Dock är det svårt att veta om detta är nåt annat utan att se själv. Du får googla och jämföra. Finns också bra igelkottsforum på Facebook om du söker på afrikansk pygmeigelkott.

Upp till toppen
Annons: