Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2362 ggr
arandeira
2012-11-18 19:10

Att äga en kotte

Hej!

Hur "jobbigt" är det att äga en igelkott? Med det menar jag skötseln så som matning, passning och hygien :)

Mvh

Emma

Annons:
vinteralvan
2012-11-18 20:39
#1

Det som är "jobbigt" är att varje morgon plocka bajs och torka kiss, att varje kväll dammsuga eller moppa på inga hårstån trasslar in sig i tassarna. Klippa klorna kan också vara lite kämpigt när kotten inte är på humör. Hur jobbigt man tycker det är är ju olika från person till person men jag har aldrig ångrat att jag skaffade kotte.

ilsebilse
2012-11-19 10:11
#2

Jag tycker inte att det är så jobbigt, det är ju inte världens mest "mysiga" djur. Våran vill ofta helst inte vara nära och kämpar som sjuttan för att komma ur händerna, men så finns de dagar när man tar upp henne och hon lägger sig tillrätta och somnar. Eller när man jobbat och jobbat på att få henne mer handtam och hon helt plötsligt själv vaknar tidigt och själv söker närhet.

Då är det svårt att tycka att det är jobbigt. Sen är det så himla mysigt att somna med henne springandes omkring runt i lägenheten.

arandeira
2012-11-19 12:25
#3

#1 okej. Kisset, är det svårt att torka upp?

#2 Jo, jag är införstådd i det där. Vad jag menade är att få reda på konkret fakta kring skötsel av igelkottarna :) Jag vill inte ta hem en kotte om jag inte skulle klara av att ta hand om den :/

vinteralvan
2012-11-19 12:33
#4

Nja, det beror ju på om det har torkat eller inte, jag sprayar på rengöringsmedel, skrubbar lite och torkar av med trasa. Om du väljer att ha en bur som sovplats så ska ju den rengöras också, jag har Toa-Lätt i buren som jag byter 1 gång/v.

arandeira
2012-11-19 12:42
#5

#4 okej. Hur ofta rengör du buren? :)

vinteralvan
2012-11-19 16:27
#6

1 gång i veckan byter jag allt strö och sköljer av burbottnen men varje dag plockar jag bort bajs om det finns något där och byter och gör rent mat och vattenskål förstås.

Annons:
arandeira
2012-11-20 20:43
#7

#6 Okej, tack så mycket för dina svar! :)

Upp till toppen
Annons: