Annons:
Etikettavel
Läst 1829 ggr
[EmmaSofieRoos]
11/16/12, 10:44 PM

tips?

Jo det är så att jag har en liten flicka med stamtavla och hade tänkt att para med en pojke utan stamtavla, vad tycker ni om detta? Sen en annan fråga, det är så att vi hade tänkt å ta hit honom då detta är det lättaste för oss men man läser överallt att man ska ta henne till hans revir. Tror ni det funkar ändå och vad kan det bli för komplikationer med detta?

Annons:
RisOtto
11/16/12, 11:24 PM
#1

Min personliga åsikt är att allt för många avlar för nöjets skull. Tycker inte man ska avla enbart för att det är kul/spännande/gulligt/roligt eller vad man nu gör det för. Låt istället personer som är insatta avla på kottar. Har du koll på dina linjer, hur många som plötsligt dött av oklara anledningar, hur många som har drabbats av WHS? Om du avlar på en kotte utan stamtavla kan du lika gärna få kottens kusin. Inavelsgraden på pygmeigelkottar i Sverige är redan skrämmande hög till föld av egoistiska personer som bara tänker på att det "vore roligt att testa avla på igelkottar". Så du förstår nog vad jag tycker i denna fråga. Läs en bok, gå en kurs, laga mat, ut och spring eller något annat du känner för, men förstör inte det arbete som dom få riktiga uppfödarna i Sverige har lagt ner på avelslinjer.

[EmmaSofieRoos]
11/17/12, 12:25 AM
#2

Nu var det ju inte riktigt det jag frågade då men?!

vinteralvan
11/17/12, 2:49 PM
#3

Jag tycker att det var precis det du frågade om. En klar och enkelt svar: Avla absolut inte på kottar utan stamtavla.

Upp till toppen
Annons: