Annons:
Etikettfoder
Läst 4125 ggr
[EmmaSofieRoos]
2012-11-14 13:01

Vad äter era kottar?

Hej.

Jag har en fråga. Vad äter era kottar och hur mycket varje dag?

För min lilla tjej är uppenbarligen väldigt kräsen. Hon har fri tillgång till torrfoder. Sen får hon även burkmat ibland men försöker variera det med bland annat köttfärs och små fina köttbitar. Hon får även frukt och grönsaker men det rör hon inte.

Det problemet jag har är att hon (oftast) inte väljer det kött"baserade" fodret utan går hellre på torrfoder.

Frukt och grönt som jag sa tidigare vägrar hon äta men hon kanske bara inte har smakat än och märkt att det faktiskt är mumsigt. Har ni några bra idéer på frukt och grönt som era gillar och som man kanske kan prova med. Har ni även några idéer på annat köttfoder än köttfärs, burkmat och köttbitar. Ibland äter hon burkmat och ibland inte men känns inte som att det räcker då det är mest vatten i det. köttfärs går la i, men bara pytte pytte lite.

Jag har tänkt att jag ska prova och ge henne mjölmask eller annat i samma form men vill inte att dem kryper runt om det skulle vara så att hon inte vill ha dem. ;)

Ja, med detta undrar jag då om det finns något speciellt som era kottar äter som jag kan prova?

Mvh, Emma

Annons:
vinteralvan
2012-11-14 13:57
#1

Min kotte är väldigt förtjust i brysselkål, prova om din tjej vill ha det. Han får torrfoder som basmat sen lägger jag till ibland zophobas (man kan ge dom döda så dom inte kryper omkring), pinkisar, kycklinghjärta, ärtor, majs eller brysselkål. Ibland också små köttbitar. Vissa anser att man bara ska ge tillagat kött men det gör inte jag, jag ger bara rått kött precis som jag BARF:ar min katt.

[EmmaSofieRoos]
2012-11-14 14:10
#2

Tack :) Det ska jag verkligen prova!

RisOtto
2012-11-14 19:18
#3

Våra kottar äter varken grönsaker eller frukt, inte heller något som dom behöver. Annars är mjölkfri leverpastej och kokt färs en höjdare. Ägg slinker ner ibland. Mjölmaskar är det populäraste, men det är mer "godis" när man ska muta dom än riktig mat. Zoophobas funkar, men klart bökigare vad gäller att hålla dom i burk och mata, kan bita till ibland :P Torrfoder är basen och hur mycket dom äter variverar från dag till dag. Iblan häller vi på lite kalk i maten och mineraler i vattnet.

F.ö bör du verkligen tillaga maten och inte köra på rått kött. Dina kottar saknar nog den bakteriekultur som behövs för att bryta ner ev baktierer. Det är ganska stor skillnad mellan katt/hund och en igelkott som enbart vistas inne. Får kotten en baktie den inte kan klara av kan det gå snabbt att få närings/vätskebrist och en väldigt sjuk kotte.

ilsebilse
2012-11-14 22:15
#4

Vi ger våran majs nån gång ibland. Det är den enda grönsaks liknande hon äter, allt annat visar hon väldigt bestämt att hon inte vill ha genom att helt enkelt lyfta ut det ur matskålen…

vinteralvan
2012-11-15 10:29
#5

#3 I Sverige har vi väldigt god kontroll på både kött och kyckling så att så mycket skadliga bakterier tror jag knappast att det finns. Det finns inget djur som tillagar sin mat, det är naturligt för dom att äta rått kött.

RisOtto
2012-11-15 17:36
#6

Det räcker väl att det blivit fel i tillverkningsprocessen eller att maten ligger framme lite för länge för att bakterier ska kunna växa till sig. Visst är det så, men då ska du också ha en kotte som kommer från naturen och inte har avlats fram till att vara ett husdjur.

Annons:
vinteralvan
2012-11-16 09:54
#7

Den färskmat han får äter han alltid upp direkt så det ligger aldrig framme för länge. Även om pygmékottar är husdjur sedan flera generationer tillbaka så ändras inte deras DNA från att det är naturligt att äta rått kött. Du lagar väl inte till pinkisarna som du ger din kotte….. dom är ju råa, du borde du kunna ge en liten klick köttfärs rått också.

RisOtto
2012-11-16 20:04
#8

Vem säger att färsen du köper på ICA har förpackats korrekt, kan lika gärna vara två veckor gammal färs som hamnat på golvet en eller två gånger om. Du har väl inte missat "köttskandalerna" som uppdagas då och då? Sen behöver du nog läsa på dina genetikkunskaper. DNA har ingenting med kottens bakterieflora att göra, utan denna fås genom livets gång bla när kotten dias från mamman. Om du ska forsätta att dra argument om att det är "så naturligt med rått kött" skulle jag vilja se en kotte som fäller en ko. Kottar är idag domestiserade och ska ha tillagad mat, vilket även vettigare uppfödare rekomenderar.

/Tankar från en masterstuderande student i biologi och genetik

vinteralvan
2012-11-17 14:53
#9

Butikspackad färs skulle jag inte äta själv heller. Ursäka om jag inte har uttryckt mig med korrekta termer men jag tycker ändå att det mest naturliga för alla djur är att ge dom det som dom äter i naturen.

RisOtto
2012-11-18 10:26
#10

Fortsätter lite på offtopicspåret här…
Men Vinteralvan, din logik om BARF håller inte riktigt då du ger kotten majs, brysselkål, ärtor, kycklinghjärtan etc. Trodde BARF gick ut på att ge sitt djur den föda som finns naturligt i närmiljön. Så om du vill ge rått kött bör du kanske inrikta dig på insekter, ormar,skorpioner, ödlor eller kanske lite ägg…dött eller levande.

vinteralvan
2012-11-18 12:20
#11

Jag BARF;ar inte min kotte, som jag skrev så ger jag katttorrfoder som bas och sedan kompletterar med andra saker. Men det är inte farligt att ge rått kött, det var det som var poängen i det hela.

Att ge små ormar, ödlor och skorpioner skulle nog bjuda på en hel del svårigheter till en kotte som inte är van vid det. Vi tar tvugna att kleta in zophoas med leverpastej i början för att få Spike att våga sig på det.

Men som sagt det var inte fullBARF för igelkottar jag ville framhålla utan att dom klarar av att äta rått kött utan att det skulle vara farligt och det kan man ge dom utan att vara orolig.

RisOtto
2012-11-18 13:53
#12

Aha, missuppfattade kanske vad du menade, tyckte du skrev att du ville ge dom det dom äter i naturen…Men det håller jag med om, och det är också därför jag inte matar mina kottar med tex. brysselkål

Det är klart att de kottar vi har som husdjur inte är van att äta sådan mat som de äter i naturen, de är ju trots allt husdjur och vi har vant dom vid annan föda som ex torrfoder, mjölmask. Likadant med andra husdjur.

Sedan är det så klart upp till alla vad dom vill ge till sina husdjur, precis som det är upp till var och en att bestämma vad man själv äter. I många fall går det säkert bra att äta rått kött, ex. nötkött. Vet inte vad för typ av kött du ger till kottarna, men det finns som sagt många anledningar till varför man tillagar kött.

Jag skulle aldrig ge kottarna rått kött, och aldrig rekommendera det heller.

Sarah-S
2012-11-21 09:42
#13

Jag förstår varför husdjur drabbas av så mycket sjukdomar när uppfattningen om att domesticering har förändrat deras fysiologi…

En kotte är en kotte och kan därför äta sådan mat den är skapad för att äta oavsett om den är tam eller inte

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
RisOtto
2012-11-21 20:16
#14

Självklart är det så, men en afrikansk pygméigelkott är skapt för att äta saker som insekter, larver, spindlar, små ryggradsdjur, skorpioner och ormar. Att då hävda att man ger sin igelkott det som är naturligt för den genom att ge den rått kött känns för mig väldigt konstigt. Köttet kommer antagligen inte från något av ovanstående djur, eller har jag fel?

Att ge föda som ex insekter levande till kotten är väldigt logiskt, eftersom det är det den äter i naturen, dock skulle det se väldigt lustigt ut om jag försökte servera en levande ko till min kotte…vad skulle den göra då..försöka äta den?

Jag menar bara, att köttet vi köper, ska tillagas, på grund av den värld vi lever i idag. Vilket kött i sverige, skulle en igelkott få tag på i sin naturliga värld? Inget! Bakterier och parasiter kan finnas naturligt i kött från djur vi föder upp. Bakterier och parasiter kan vid slakt av djuren hamna på köttet, och speciellt köttfärs är extra utsatt eftersom det blandas. Dessutom bör man kanske tänka på att hela hanteringskedjan från slakt, förpackning, transport till affär, kyldiskens temperatur och affärens hantering av köttet påverkar det kött vi sedan ger till våra djur. Därför bör man tillaga det köttet.

vinteralvan
2012-11-22 08:41
#15

En katt skulle inte heller försöka döda en ko för att äta den men vi ger katter nötkött samma sak med gris och lamm. Den teorin håller inte för mig tyvärr. Jag tror fortfarande på att alla djur mår bäst av rå föda.

axilur
2012-11-22 15:53
#16

Torrfodret ni ger till kottarna är väl kattmat, som innehåller t.ex oxkött, kalkon od? :)

/Anneli

SofiaLoow
2012-11-22 21:09
#17

Det verkar bara spåra ur mer och mer här så jag tänkte helt enkelt svara på orginalfrågan, dvs vad jag ger min kotte att äta.

Självklart torrfoder men massa annat också, det blir aldrig bara torrfoder

Min kotte gillar:
Kokt fisk (torsk och lax)
Kokt kyckling
Kokt nötfärs
Färdiga köttbullar
Leverpastej
Korv
Blodpudding
Ärtor

Har fött upp egna zophobas ett tag nu också och dom går ner med en väldans fart, man får hålla undan fingrarna när kotten fått syn på dom ;)

Jojjesp
2012-11-30 13:11
#18

Då ja huserar lite andra djur oxå så har jag ett foderförråd som är välfyllt med exotiska delikatesser :) Jag ger ibland mina kottar som tillägg orm, grodor, ödlor etc och trots att dom är uppfödda i fångenskap i generationer så blir dom sjövilda när detta erbjuds. Detta var även en av få saker min whs sjuka kotte åt innan avlivningen allt annat ratades stenhårt. Det erbjuds då i dött format uppskuret i bitar. Djuren som används som föda är uppfödda som foderdjur och avlivade på ett kortet och humant sätt.

Upp till toppen
Annons: