Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1698 ggr
[EmmaSofieRoos]
2012-11-14 12:40

Beteendestudier

Hej allesammans. Det är så att jag och några till ska göra en beteendestudie och tänkte ju självklart välja att göra detta på min kära lilla kotte. Vi är dock lite osäkra på VAD vi ska studera och tänkte höra om det fanns någon som har någon liten idé på vad som skulle vara spännande att ta reda på och studera? Något som ni kanske undrat över men som ni inte kan hitta information om!? Har ni några smarta idéer så hör gärna av er! Med vänlig hälsning, Emma

Annons:
vinteralvan
2012-11-14 13:58
#1

Hm, problemlösning kanske? Hur smart är en kotte egentligen?

RisOtto
2012-11-14 19:26
#2

Kul grej, vilken nivå pratar vi om?

Springmönster, hur rörelsen förändras med minskad yta. Hur aktiva dom är under natten, springer dom hela tiden eller går dom o lägger sig en stund och går upp igen etc. Finns det en ranking i en grupp av kottar och hur bestäms denna. Hur ser det ut när man introducerar en ny kotte och hur skulle det se ut om man satte ihop två "dominanta" kottar? Sker det någon kommunikation mellan kottar?

[EmmaSofieRoos]
2012-11-14 22:11
#3

Det ska inte vara på så hög nivå då det är själva planeringen som är det viktiga. Men nått litet. Tänkte att man kunde studera dem/henne i ca 7 dagar. Förhoppningsvis så har vi en till kotte och dessa två har aldrig träffats så det kanske är något man kan utnyttja.

Tack för idéerna, ska skriva upp alla så får vi se vad min projektgrupp tycker.

Kom gärna med fler idéer :D

[EmmaSofieRoos]
2012-11-15 18:45
#4

Vi har bestämt att göra någon form av problemlösning så tack för den idéen. Dem andra var också bra men detta blir nog lättast att göra observationer på under en kort tid.

Så nu när vi ska göra problemlösningar, någon som har idé på olika problem dem kan lösa? :)

SofiaLoow
2012-11-15 22:38
#5

Börja på låg nivå, t.ex lägg maten i en skål med lite för höga kanter för att kotten ska kunna nå, lägg ett "trappsteg" på ena sidan skålen och kolla om kotten tar hjälp av det? :)

Sen är det bara att trappa upp nivån allt eftersom :)

[EmmaSofieRoos]
2012-11-15 23:31
#6

Tack :) någon mer idé? :)

Annons:
ilsebilse
2012-11-18 19:35
#7

Kanske nåt där ni tar något cylinderformat borrar ett relativt litet hål på ena sidan och sen ett större på andra sidan. Sedan tar ni något som kotten tycker om och ligger det i mitten och ser om de försöker ta sig in i det lilla hålet eller letar efter ett större.

Vår kotte är mästare på att försöka ta sig in på ställen som är för små och hon vill inte gärna ge upp.

[EmmaSofieRoos]
2013-03-18 20:22
#8

Det va ett bra tag sen jag va här inne men tänkte bara meddela att det blidde en labyrint som blev mycket uppskattad :)

Upp till toppen
Annons: