Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1593 ggr
ilsebilse
2012-10-25 15:49

Kottar och hårstrån

Efter några dagar av fulständigt koas här hemma efter att Iris natten till söndag lyckats trassla in båda bakbenen i hårstrån och fått åka akut in till blå stjärnan undrar jag hur många fler som varit med om detta.

Hon verkar ha kommit undan ganska lindrigt på ena tassen som hon kunde gå på men har haltat och varit ganska svullen på den andra.

Är det många som har varit med om detta? Och om ni har haft kottar som haltat hur länge har de det?

Sen undrar jag hur ni gör för att få bort allt hår? Dammsuger ni varje dag? Vi vill ju absolut inte att det här skall hända igen!

Sen kan jag ju i efterhand tipsa alla som inte har försäkring att om någonting sånt här händer är det ganska bra ide att ha en. Det är flera tusen kronors skillnad.

Tack på förhand

Lisa

Annons:
vinteralvan
2012-10-25 19:41
#1

Jodå, det där känns igen. För oss har det hänt 3 ggr att vi fått åka in med Spike. Tack o lov att vi har försäkring. Senaste gången fick han smärtstillande, antibiotika och specialsalva att smörja tassen med i 2 veckor. Gråter Så jag torrmoppar golvet varje kväll innan han vaknar och dammsuger 1 gång/vecka. Det är viktigt att kolla tassarna varje dag så man ser snabbt om det har fastnat något.

UlrikaD
2012-10-25 22:20
#2

Har hänt en gång här hemma. Foten svullnade upp som en ballong ganska snabbt. Satt och pillade bort alla hårstrån som satt fast med pincett, satt hur hårt som helst.

Svullnaden gick ner efter några timmar. Men numera kollas alla tassar och ben morgon och kväll.

RisOtto
2012-10-26 15:53
#3

Hänt fyra, fem gånger kanske. Den ena kotten är klart bättre på att trassla in sig än den andra. När det väl händer har vi en liten liten sax som man försiktigt kan klippa/fila bort håret som ibland sitter väldigt hårt. Inga sjukhusbesök än, utan svullnaden har i lättat efter lite lätt massage på foten.

För att undvika håren dammsuger vi säkert 3-4 gånger i veckan och moppar varje dag i samband med kottebajsstädning.

SofiaLoow
2012-10-26 19:21
#4

Har inte varit med om detta… än…
Men är fullkomligt livrädd för det och försöker låta bli att drälla hår så mycket som möjligt och dammsuger inte varje dag men några gånger i veckan iaf.
Hur ska man gå till väga om det händer?

vinteralvan
2012-10-27 15:31
#5

#4 Ta kotten till en rum med riktigt bra belysning. Håll i med en handduk och håll i benen hårt så hen inte sprattlar medan du men en pincett eller liten sax försöker gå bort håret. ibland går det lättare om dom står i liten mängd vatten i handfatet.

ilsebilse
2012-10-27 16:12
#6

Om man har en igelkott som det går att få av det själv på är det jätte bra men vi försökte själva ca 1 timma innan vi gav upp, då hade Iris börjat hugga efter våra händer.

Men jag är glad att vi åkte till vetrinären med henne. Det har märkts ganska väl på henne att hon har haft ont. Istället för att vara den igelkotten som gör allt för att ta sig ur vår händer har hon istället bara rullat ihop sig och legat kvar tills hon fått smärtillande.

Men nu är hon på bättringsvögen i alla fall. Det syns knappt på nån av fötterna och igår kväll gick hon nästan som vanligt Skrattande. Men förhoppningsvis om allt verkar bra kommer vi inte ens behöva ge henne smärtstillande idag. Och hon ligger absolut inte still längre utan far omkring som en jojo.

Annons:
EECL
2012-10-27 22:28
#7

Har inte varit med om detta!! Har däremot inte haft våran lilla kotte så länge. Men vid såna här tillfällen förstår man att det är extra viktigt att hålla huset rent!

Samisen
2012-11-02 08:53
#8

japp det har hänt lilla kiwi 2 ggrGråter satt men en liten nagel sax och pillade sen fick jag bort dom. men uppteckte att hon hadde ett sår runt foten. jag blandade lite salt i varmt vatten sen 2 ddagar efter var såret borta.Skrattande

Upp till toppen
Annons: