Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1725 ggr
arandeira
2012-10-03 21:27

På Natten

Hej!

Jag har själv ingen igelkott men jag funderar starkt på att skaffa en. Jag undrar, hur mycket låter igelkottar på natten? Jag har förstått att dom är nattdjur och springer helst runt på natten, väldigt mycket tydligen. Låter det mycket också? Som krafsande? Eller ja, vet inte riktigt hur jag ska förklara detta! Men svara gärna hur mycket era kottar låter på natten och hom det hörs väldigt tydligt!

Mvh Emma

Annons:
SofiaLoow
2012-10-03 22:15
#1

Jag har parkettgolv och ja det låter, i början tyckte jag det va jätte spännande att höra de små tassarna trumma runt, nu har det blivit ett riktigt hemtrevligt ljud, älskar att ligga och lyssna var han är och vad han gör.

Så; Ja det låter men jag störs inte av det iaf :)

arandeira
2012-10-03 22:37
#2

Ja, det låter ju trevligt :) Jag tror inte att jag heller kommer att ha några större problem, men har också andra i huset som jag måste tänka på, haha :)

När din kotte går runt, är det som ett trampande ljude eller mer tassande? (Förlåt att jag frågar så detaljerat, men jag vill verkligen veta allt så jag vet med säkerhet att jag kan erbjuda den lilla krabaten det bästa cx )

SofiaLoow
2012-10-04 08:47
#3

Tänk dig ett tramp + lite hasande(som när du själv drar en fot över golvet) och så en gnutta smatter/klickande.

Som en mindre hund skulle jag säga fast såklart mycke oftare steg och minus ett antal kilo.

Förstår du någorlunda hur jag tänker :)

vinteralvan
2012-10-04 10:43
#4

Dom har ju klor så det låter ett mellanting mellan tassande och klickande. Väldigt mysigt ljud tycker jag.

arandeira
2012-10-06 14:19
#5

#3 #4 Det låter alltså inte alls högt? :)

UlrikaD
2012-10-06 16:07
#6

Finns otroligt många djur som låter högre på natten. Min kottar hör jag tassande av ibland. Och så ifall något hjul gnisslar om någon använder det. Annars hör jag ingenting. Går jag upp på natten så är det enda jag behöver akta mig för någon som har krupit in och lagt sig under mattan. Då får man se upp så man inte tror att det är ett veck och plattar till mattan med foten. Då blir kotten inte glad.

Annons:
arandeira
2012-10-07 09:23
#7

#6 Okej vad bra :) Tack för svaret!

EECL
2012-10-07 22:41
#8

Jag hör ingenting av att min lilla kottekille springer omkring på kvällarna. Debtt enda jag hör är när han springer i hjulet, vilket kan vara ganska jobbigt ibland ;) men man får smörja det ofta så att det inte gnisslar!

arandeira
2012-10-10 21:06
#9

#8 Gnisslar alla hjul?

EECL
2012-10-11 18:28
#10

Om du ska ha ett hjul sÅ köp ett trä hjul..kostar lite mer än vanliga metall hjul men du kommer förmodligen inte höra ett ljus av det ;) jag ångrar att jag inte köpte ett trä hjul, men kommer förmodligen införskaffa ett sådant. Problemet är väll att de trä hjulet jag hittade inte fanns i lika stort som metall hjulet. Du bör ha ett hjul som är minimum 30 cm i diameter. Mitt metall hjul är 30 cm. Men de största i trä jag hittade va 29 cm. Tror kanske inte att en cm gör så mycket :)

EECL
2012-10-11 18:30
#11

*höra ett LJUD av det ska det självklart stå!

arandeira
2012-10-12 21:04
#12

#10 Okej, det var ett bra tips, tack (:

Upp till toppen
Annons: