Annons:
Etikettallmänt
Läst 2196 ggr
SofiaLoow
2012-10-03 19:43

En till igelkott?

Hej!
Jag sedan innan en liten kotteherre som är en omplacering, nu börjar jag bli sugen på en till.

Jag vill ha en flicka men inga ungar, jag vägrar ha dom i varsin ände av huset och hålla på med grindar och liknande. Så är det lämpligt att kastrera hanen då? Någon som har erfarenhet av en kastrerad igelkott, blir dom slöa tjockisar bara eller kommer han fortfarande vara samma lilli virvelvind?

Om det nu skulle funka med kastrering, kan jag då bara hur som helst låta dom bo tillsammans eller är det stor risk att dom inte kommer överens?

Vill gärna ha lite svar innan jag fastnar för hårt på tanken att skaffa en till..

Vänliga Hälsningar
Sofia

Annons:
SofiaLoow
2012-10-04 11:51
#1

Putt! någon som har något att säga helt okej att vara ärlig och säga att det är en idiotisk idé om du tycker det. vill bara höra andras tankar innan jag börjar rota mer i vad detta skulle innebära:-)

UlrikaD
2012-10-05 23:07
#2

Jag har ingen aning om man kan kastrera en igelkott eller inte. Men varför inte skaffa en han-bebis istället. Då slipper du ju allt annat krångel.

SofiaLoow
2012-10-06 11:59
#3

Ja jag har funderat på det också nu, men ar det inte risk att de blir rivaler när den lille blir lite äldre och könsmogen?

SofiaLoow
2012-10-06 12:00
#4

jag har förresten ställt frågan till en veterinär angående kastrering och en hankotte ska inte vara konstigare än ett hanmarsvin. men sövning och att inte veta hur han kommer bli efteråt gör att jag tvekar. han ingen bra magkänsla och då är det nog bäst att låta bli? :)

UlrikaD
2012-10-06 16:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har tre hanar tillsammans utan några som helst problem. Innan dess passade jag ett gäng hanar i olika åldrar, också det utan problem. Det är en hel del jag känner som har kottar av samma kön ihop. Så länge man har dem på tillräckligt stor yta så tror jag inte det blir några problem.
Mina sover i en hög i vilket fall som helst om de får välja.

Så här ser det ut hemma hos mig:

SofiaLoow
2012-10-06 18:01
#6

Nä usch så oförskämt charmigt, har börjat kolla uppfödare som planerar kullar snart nu iaf och hoppas jag hittar någon liten kotte snart :)

Annons:
choiicho
2012-10-07 13:40
#7

Jag hade två hanar som inte passade ihop. Ena hanen(som bode hos mig några månader innan jag skaffade den andra) letade aktivt upp nykomlingen och ville ge han stryk. Så för mig gick det inte. :(

SofiaLoow
2012-10-07 14:08
#8

men va den "nya" en unge när han flyttade in? :o

choiicho
2012-10-07 22:55
#9

Njae, dem var rätt jämngamla.

SofiaLoow
2012-10-07 23:11
#10

Okej, för som jag har förstått det så borde det funka om den nya är en unge så den helt enkelt hamnar under i rang från första början.
Ska kolla med uppfödaren vad hon säger och se till så denne är villig att köpa tillbaka kotten om det inte skulle funka.
Min första kommer vara cirka ett år äldre än ungen isf :)

choiicho
2012-10-07 23:19
#11

Oki, Lycka till, Hoppas det funkar :)

SofiaLoow
2012-10-07 23:34
#12

Tack! Jag också hehe :)

vinteralvan
2012-10-08 10:58
#13

Berätta hur det går sen.

Annons:
Jojjesp
2012-11-29 00:39
#14

Som med alla djur finns det individer som fungerar bra och mindre bra ihop. Skaffar man fler kottar bör man nog förutsätta att det inte kommer att gå så man har lösningen klar. Skulle det fungera så är det ju bara super. Ang kastrationen så vet jag inte mycket mer än det som sker vid kastrationen av andra hanar.

SofiaLoow
2012-11-29 15:32
#15

Jag har haft mailkontakt med en veterinär som kunde tänka sig genomföra kastrationen, hade tydligen gjort det på igelkott förut som jag förstod det.
Men eftersom jag inte kände mig helt bekväm med det tänker jag låta bli.

Blir det en kotte till så blir det en unge från uppfödare som kan tänka sig ta tillbaka ungen om det absolut inte funkar.

FunkyShrimp
2012-12-15 10:15
#16

varför så prompt ha en hona ifall du redan har en hane?
Köp en till hane istället då. Och ja, de kan gå tillsammans, jag har två honor som går tillsammans. De köptes inte samtidigt men kom överena ganska snart.

SofiaLoow
2012-12-16 20:10
#17

När jag startade tråen hade jag precis börjat fundera på en kotte till, jag ställde frågan bara för att få höra andras erfarenheter.

Jag har som sagt släppt tanken på kastrering och hona.

Blir det en till kotte blir den en hane, en unge för att de förhoppningsvis ska acceptera varandra lättare.

EECL
2013-01-10 21:07
#18

Funderar precis på samma sak som dig sofia :) men jag väntar tills min lilla kottekille är ett år i alla fall :) så det blir rätt i "rangordningen", men som många andra sagt här så är det klart att vissa individer ändå inte kommer överens. Men jag tror att de flesta lär sig att leva med varandra, så länge inte en av dom vantrivs pga varandra känner jag :) hoppas det löser sig för dig!

EECL
2013-01-10 21:07
#19

…eller att dom inte gör illa varandra också såklart ville jag bara tillägga! ;)

SofiaLoow
2013-01-21 17:24
#20

Jag räknar med att dom inte kommer vara kompisar direkt och sålänge de inte skadar varandra illa så kommer de helt enkelt få lösa det där med rang på sitt eget vis.

Lycka till du med! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: