Annons:
Etikettfoder
Läst 960 ggr
SofiaLoow
2012-09-20 22:49

Jag har lyckats!

Nu har jag ÄNTLIGEN lyckats få fram egna zophobas!
Har försökt hela sommaren och nu när det bara är två baggar kvar började jag undra om jag är helt värdelös på detta..
Men så började jag duscha med blomspruta för några dagar sen och idag när jag skulle kasta bort lite äcklig gammal sallad såg jag dom! Dom microskopiska små rackarna, det fullkomligt kryllade av dom i salladsbladet!

Jag var bara tvungen att dela med mig av denna värdelösa info för jag blev så glad! :D

Annons:
vinteralvan
2012-09-21 08:34
#1

Grattis. Jag har inte vågat mig på att odla upp egna. När jag köper larver från djuraffär så dröjer det bara några dagar innan jorden börjar mögla, trots att jag inte duschar med blomspruta. Vet du vad jag gör för fel? Berättar gärna exakt hur du har gjort.

SofiaLoow
2012-09-21 11:31
#2

Jag har fyllt en petbox med en decimeter blandat med såjord(kunde sno av mamma ist för att köpa massa torv) och alspån. Har lagt ner lite barkbitar och en äggkartong som baggarna gömmer sig och lägger ägg i. Sprutar lite vatten på jorden och barken men ser till att ta bort gammal mat och försöker hålla kartongen hyfsat torr så det inte hinner börja mögla. Har ställt petboxen på fönsterbrädan ovanför elementet så det blir varm och mysigt, hade den på golvet förut men jag tror det va lite för svalt.

Dom larverna jag har köpt från butik har jag i en mindre petbox men samma jord och spånblandning, har fungerat jätte bra än så länge men även där ser jag till att det inte blir för blött och slemmig mat åker ut.

Tror det gäller att hålla det ordentligt varmt och välventilerat, när jag hade larver i en syltburk men borrade hål i locket blev det snabbt lite obehaglig lukt, så satsa på petbox

Vet inte hur jag har lyckats egentligen, det finns säkert massa bra tips som jag inte känner till än :)

vinteralvan
2012-09-21 13:44
#3

Jaha, det är nog burken det beror på. Jag använder en sån där plastburk det har varit räkor i. Det blir kanske för fuktigt och oventilerat i en sån.

Upp till toppen
Annons: