Annons:
Etikettallmänt
Läst 1229 ggr
[KristiinaK]
2012-09-18 22:54

Hur reagerar kotten på högljudd musik?

Hej!

Jag har en fråga om ljudvolym. Min man tycker om basmusik, högljudd sådan.

Hur pass ljudkänsliga är kottarna? Ska man bygga ett ljudisolerat rum åt kotten då musik ska spelas? Hur gör ni som har kottar i hemmet?

Jag vore tacksam för svar!

Mvh: Kristiina

Annons:
SofiaLoow
2012-09-19 15:44
#1

Jag brukar helt enkelt tänka såhär; skulle jag bli förbannad om jag försökte sova i det här ljudet?
Om ja så sänk.
Nu brukar jag nästan aldrig spela musik hemma men jag vet att sålänge min kotte ligger och sover så kan jag dammsuga utan problem runt hans hus, borde ju låta ungefär lika illa
Hoppas nån mer profsig kan uttala sig också :)

ilsebilse
2012-09-20 11:14
#2

Ni kanske kan försöka få eran kotte att sova i ett annat rum än det ni spelar musiken? När vi har fest hemma så stänger vi in våran i sovrummet, hon har en sovlåda där och det är blir väldigt tyst där när vi spelar musik i vardagsrummet och har dörren stängd.

HUMAN0ID
2012-09-22 00:00
#3

Jag lyssnar på väldigt högljudd musik, så alltid när jag ska lyssna på musik i rummet använder jag hörlurar.

Använder alltid hörlurarna ändå, även om det är låg musik, eftersom jag inte gillar att störas av ljudet runtom.


choiicho
2012-09-22 23:50
#4

Man ska alltid ha i åtanke att det flesta djur har i princip minst dubbelt så bra hörsel än vad vi har. Så föreställ dig att öka den ljudnivå ni har till dubbelt så högt. Skulle du själv tycka att det var skönt att vistas i de rummet när du varit uppe och sprungit hela natten?
Jag skulle också tipsa om hörlurar. Eller flytta kotten till ett mer ljudisolerad plats vid dessa tillfällen.

[KristiinaK]
2012-09-24 20:37
#5

Tack för era tips, uppskattas! En sovlåda på övervåningen med stängd sovrumsdörr verkar absolut som en bra idé!

ilsebilse
2012-09-24 22:43
#6

Jag tänker också lite så att man skall ha flera sovställen, våran kotte flyttar runt en del och har nu (efter 1 år) börjat sova längre perioder på ställen men byter ändå ställe lite då och då.

Vi har en sovlåda till henne i sovrmmet där det är lungt och tyst men hon vägrar verkligen sova i den, hon sover alltid på olika ställen i vardagsrummet. Då kan jag säga att jag verkligen har försökt få henne att sova där genom att flytta henne det första jag gör på morgonen men om jag inte stänger dörren till sovrummet så kommer hon springande tillbaka till vardagsrummet. Så iblad bara för att man själv tycker det är bäst för dem att sova där det är tyst och lungt så kanske de inte alltid vill det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: