Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2380 ggr
Kristina_S
2012-09-03 00:20

Är zophobas farligt?

Jag har matat min lilla igelkott zophobas ett ganska bra tag utan att tänka så mycket mer på det, men nu började jag läsa lite skräckhistorier om att de hade orsakat inre blödningar på hedgehogcentral.com..

Här har jag några citat från dem:

"NO!!! They can bite hedgehogs. Even if you cut their head off they can still grow in a hedgehogs stomach. Don't feed hedgehogs superworms unless you cut them up."

"Superworms can bite and kill a hedgehog. Jeanne Stanoch Robtoy had a hedgie who died after a super worm bit it's esophagus and it bled to death."

"I would never risk feeding super worms"

Vad jag har förstått är Zophobas exakt samma sak som Super Worms.

Zophobas morio is a species of darkling beetle, whose larvae are known by the common name superworm or Zophobas"

Så är det säkert eller inte?, jag börjar bli väldigt nojig nu känner jag :(

Annons:
vinteralvan
2012-09-03 11:22
#1

Jag har ingen aning om superworm och zophobas är samma sak men jag vet att zophobas är växtätare så dom kan absolut inte döda din kotte.

Det enda du ska tänka på är att zophobas innehåller väldigt mycket fett, så ge inte för många om din kotte börjar se lite knubbig ut.

Kristina_S
2012-09-03 12:35
#2

Jag har googlat runt lite och Zophobas verkar vara samma som Super worms.

Men om de bara är växtätare är det ju helt säkert att mata dem med det, tack för svaret!

Angående fett och vikten har jag koll på det, jag väger henne varannan dag :)

calitropi
2012-09-03 17:05
#3

Jag använder larverna som godis till dom flesta djur inom mitt arbete, både till apor och igelkottar och nej, dom äter bara växter och frukt och dom kan inte döda din kotte :) möjligtvis göra den lite fet då dom innehåller väldigt mycket fett som ovanstående redan sagt :)

choiicho
2012-09-06 10:59
#4

Din igelkotts käkar är rena köttkvarnen för insekter. Så det finns ingen risk för att larven skulle kunna bita din igelkott invändigt

Jojjesp
2012-12-03 13:25
#5

Zofobas är primärt växtätare men äter även animaliskt om tillfälle ges. Dock ser jag det osannolikt att en zofobas skulle döda en kotte. "Myten" om zofobas status som mördarmask har i decennier vandrat bland djurägare och då oftast reptil eller fågelägare. Jag har i över 30 år matat olika djur med fettbomben zofobas, några skador utöver ett överviktigt djur har jag aldrig stött på. Magsyran i kottens mage tar helt klart livet av masken om den mot förmodan skulle slunkit ner hel och levande. Troligt är det dock inte då vi vet att dessa oftast tuggas rätt friskt innan dom sväljs. Som tidigare skribenter skrivit: farligheten ligger i fetthalten inte i maskarnas mördarkäkar. Superworm är densamma som zofobas.

Upp till toppen
Annons: