Annons:
Etikettavel
Läst 2333 ggr
Puttenutt
2012-07-08 18:23

stödmata?!

Min igelkottshona var tjuvparad, under förlossningen gick något fel, jag hann inte åka in till vetrinären utan hon dog! Gråter
Men ungarna är kvar, jag har än sålänge stödmatat dem med mjölkersättning för kattungar.
De gillar det, men vad är det bästa att ge dem?
Vad måste jag göra för att de ska överleva?!

Annons:
Mikaela_B
2012-07-08 18:33
#1

Är de födda idag?? med största garanti kommer du inte kunna få ungarna vid liv med enbart stödmatning, antingen kommer du inte ge dom tillräckligt eller så kommer dom få i sig för mkt och inte heller de dom behöver vid nyfödsel! Ger dom en dag eller två till sedan kommer loppet vara kört.. du behöver en suregat mamma till dom… vet ingen av oss uppfödare som lyckats hålla ungar vid liv trotts dygnet runt matning med larm och vad allt nu är så chansen för dom är ytterst små om du inte får tag på en suregat mamma.. vart bor du för de första för jag kan erbjuda surigat mamma som förhoppningsvis tar emot dom, jag har lyckats förr med ungar med den metoden och oddsen är mkt högre än stödmatning…

Ring mig på 0760-940317 ifall du har frågor mm….

www.blueberryhedgehogs.com

Puttenutt
2012-07-08 19:48
#2

Nej, de var födda för ungefär en vecka sedan, och än sålänge är alla vid liv!! :O
Åh, det skulle vara jätte bra, jag bor i Kiruna! Åh, det är så typiskt att bo så långt upp i landet när sådant här händer! :/

Mikaela_B
2012-07-08 22:04
#3

Åh typiskt… Men om du lyckats så här långt fortsätt då och massage eller stimulans då för magen och att de gör sina behov som de ska! Ring om du har frågor, värme Matta mm så de håller extra värme, väg dom varje dag och skriv ner och håll koll!!

www.blueberryhedgehogs.com

Heidi
2012-07-09 03:07
#4

Håller tummarna att bebisarna fortsätter vara vid liv Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Puttenutt
2012-07-09 18:04
#5

Ja! Jag fortsätter! Och hoppas! :D

Puttenutt
2012-07-10 22:55
#6

Mikaela_B - Ja, jag har en fråga!
Skulle helst behöva svar så fort som möjligt!
Igelkottsungarna bajsar grönt i små klumpar och så kommer det grönt ''kiss'', eller ja, jag vet inte ifall det är kiss eller väldigt lös diaree'.
Det är iallafall grönt och lite genomskinligt!

Snälla, vet du vad det är och vad jag ska göra?! Gråter

Annons:
Mikaela_B
2012-07-11 20:49
#7

gissar på att när du bor så långt upp så finns de ingen bra veterinär? har sålt ungar långt upp tidigare och hade jätte problem med deras ägare att hitta bra veterinär när de väl behövdes… grönt skall de vara, men genomskinligt vet jag inte, de kan ju hända, jag hade bara grönt när jag försökte nappa upp mina…

Ta detta nummret av mig och ring dom imorgon, de är en veterinär här i Göteborg, och Bo Runsten heter den veterinären jag har, rådfråga dom, om de är någon som har minsta koll enligt mig så är det han, han har hjälpt mig mycket och även de andra som jobbar på exotiska djuravdelningen där!

031-653515

www.blueberryhedgehogs.com

RisOtto
2012-07-25 22:07
#8

hur har det gått för dom små liven? :)

Sidentass
2012-08-03 11:16
#9

Håller hårt i tummarna! Stödmatade vilda igelkottungar för några år sedan när deras mamma blivit påkörd, Värmelampa över lådan, samt en speciell vätskeblandning att mata med, exakt vad den innehöll minns jag inte, men fick recept från djursjukhus. Ungarna växte upp och kunde sedan släppas i det fria.

Upp till toppen
Annons: