Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1478 ggr
Soppkey
2012-04-11 15:46

Så arg att det är oroväckande

Hej där

Jag har två igelkottar på 3 respektive 1,5 år. Styx som är äldst är jättepigg och hur tam som helst, vill helst av allt ligga tätt intill i famnen och bara kvittra.

Min oro handlar alltså inte om honom utan om Pyr, som är 1,5 år. Han har alltid varit vresig, inte speciellt kelig eller intresserad av andra. Jag har dock resonerat som så att alla kottar är olika, precis som alla människor är olika. Han kanske inte gillar att kräla runt i soffan och nosa på folk som Styx gör, och det gör mig ingenting. Det märks att de får ut saker av att vara med varandra, sover gärna tillsammans osv.

Men senaste halvåret har Pyr bara blivit värre och värre. Han ligger och fräser HÖGT bara man råkar gå förbi, och senaste månaderna har han verkligen varit hemsk och det blir liksom bara värre.

Han äter massor och är stor och stark, springer och nosar på nätterna, men han verkar inte lycklig. Så fort Styx nuddar honom fräser han som en galning, och det kan fortsätta flera minuter efter att det är över, och när jag ska hantera honom ska vi inte tala om. Trots att vi har det lugnt och mörkt och inget som borde kunna stressa eller störa honom.

Han är extremt svår att undersöka eftersom han nästan bara vill vara ihoprullad, men jag ser inga som helst yttre faktorer som skulle kunna göra att han har ont eller så. Kan han ha något inre fel, kan han ha ont? Eller är han bara en väldigt väldigt arg kotte? Jag vill verkligen inte att han ska behöva lida.

Tack för svar
Hälsningar Jennifer

Annons:
Mikaela_B
2012-04-13 10:04
#1

Nu när värmen ändå e påväg och de kanske ev skulle vara bra för han att åka in till veten och få sig en ordentlig undersökning så dom kan se ifall de kan vara några inre problem så kommer dom ju antagligen att vilja ge han lugnande eller i värsta fall söva han…

Dock som jag skrev så är ju värmen ute påväg och min personliga åsikt i de fallet är ju att de är okej för dom att söva i så fall, dessutom är han 1,5 år och som du säger stor och stark vilket ökar chanserna bra mkt mer att han skulle klara av det… Vintern är ju svårare enligt mig och på ungar värre med…

dock om du har en veterinär som kan någorlunda om kottar så ser ja inte att de skulle vara ett problem utan snarare vara ett vettigt beslut att få en ordentlig koll på han…

Du kan inte se några andra symtom eller liknande på taggar, ögon, öron, munnen mm? kanske lite svårt att kolla ordentligt om han är så sur….

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: