Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3591 ggr
ilsebilse
2012-03-14 11:15

Konstig kotte

Min igelkott började igår bete sig jätte konstigt. När jag plockade upp henne lät hon jätte konstigt, hon hade samma läten som vanligt men lät mycket lägre och som att hon var förkyld. Men jag satt med henne i soffan och försökte få henne att öppna sig och ju längre tiden gick dessto mer började hon låta som vanligt igen så vi gick och la oss.

Men så tänkte jag att jag skulle kolla nu när jag gick upp och då låter hon nästan som vanligt men det är som hennes beteende som är jätte konstigt, Iris har aldrig varit intresserad av nån typ av männsklig kontakt men nu när jag satte ner henne gick hon fram till mig istället för att gå och lägga sig igen och hon gick ur sovrummet istället för att springa iväg. Men hon verkade även lite förvirrad som att hon inte riktigt kännde igen sig. Kan det vara så att hon är förkyld och är det nån annan som haft en förkyld igelkott och vet vart man skall kolla efter? Hon är också ihop rullad till en boll jätte länge och stenhårt, i vanliga fall lugnar hon ner sig när hon märker att det är jag eller min sambo men inte nu och hon brukar även öppna sig i min hand och det gör hon heller inte. Är det någon som känner igen nåt eller har varit med om det innan? Det är ju så svårt när man inte bara kan hitta en bok att läsa sig till vad som är fel. Jag hoppas nån av er vet vad som är fel.

/Lisa

Annons:
Betta
2012-04-07 23:06
#1

Vi har lite samma problem. Ser att det var ett tag sedan som inlägget gordes men vår kotte är trött och slö och vill inte alls "sträcka ut sig" utan fortsätter vara boll långt mer än vad hon brukar vara när man tar upp henne.

Väser lite i andningen men har ätit och betett sig som vanligt natten som varit.

Funderar på om hon blivit för kall? Ligger med henne under täcket nu och hoppas på att hon mår bättre snart för något är knas..

Någon som vet vad det kan vara och vad jag ska göra?

FunkyShrimp
2012-04-08 13:40
#2

Det låter som att de blivit för kalla. Det är typiskt då för dom att ligga ihopbollade länge, de gör de för att försöka hålla värmen. Det går inte annat än att vänta att de ska rulla upp sig då.
Även ljudet som beskrevs låter som när de blivit kalla.

Det man får göra är att lägga kotten i en filt/handduk/under täcket etc, gärna nära en då kroppsvärmen värmer upp snabbare.

Se till att ha en värmematta där kotten sover, så blir de inte frusna. Dock kan det bli för varmt ibland, men då kan man ju lägga värmemattan under hälften av stället (filten, väskan, öppna buren etc) där kotten sover.

ilsebilse
2012-04-09 12:15
#3

Våran kotte blev okej efter några timmar och har aldrig blivit så igen, hon lät typ som att hon var förkyld och men jag är lite osäker till om det var för att det var för kallt, vi har aldrig haft under 21 grader hemma och det har alltid funkat före och efter. Hur funkar värmematta för dig? För vi har flera lådor och hus m.m till iris som hon kan sova i men hon flyttar alltid runt och sover helllre under soffan och bakom dvderna än någon annanstans. Vi har verkligen försökt med både det ena och det andra men hon hatar verkligen allt vad flecce och andra filtar heter, hon flyttade ur buren så vi har tagit bort den istället och hon sover iftast aldrig två nätter i rad på samma ställe. Men hon brukar gå upp och lägga sig under elementen när hon vaknar så vi tänkte köpa en värmelampa till henne istället vi skall bara hitta ett ställe att ha den på.

Upp till toppen
Annons: