Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 3756 ggr
Swadika
3/5/12, 3:34 PM

"Inköpslista"

Jag har då bestämt att till hösten ska en Kotte få flytta hem till mig :) Jag har läst på allt som finns på detta forum och har fått en rätt bra bild över vad de ska ha och sådant.

Jag ska redan nu börja köpa lite saker så att inte allt kommer på en gång. Men då är min fråga är det någon som har lite tips på vad man kan köpa? Allt ifrån leksaker, bottenmaterial och allt :)

Rampar som man kan ha upp till buren, var har ni hittat det? osv ^_^

Berätta allt för mig :D

MVH Swadika

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Swadika
3/5/12, 3:53 PM
#1

En sak till xD Man ska ju ha värmeplatta, men jag har läst att om man har tillräckligt varmt på golvet behövs inte det, men hur varmt ska det vara på golvet? och kan man byta ut värmeplattan mot vanliga mattor, som är enkla att byta ut eller tvätta?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Gnyff
3/9/12, 8:06 PM
#2

Hej!

jag äger ju ingen kotte än men väntar med spänning på att jag ska få åka och hämta den.

jag tror jag har köpt in det mästa. men jag tänker att där alltid kommer tillkomma en del mer, jag vet ju inte vad det är för person än, om man säger så.

Det jag har köpt än så länge är:

3 flecefiltar(tror igentligen inte man kan få för många sådanna)

två kattleksaker(bollar med pinglor i)

en leksaksbil(detta kanske inte är så nödvändigt)

flecetoflor och vantar (att krypa in i)

ett  springhjul 30cm idiameter (det är viktigt att julet har den storleken. är det mindre kröker dem ryggen och det är ju inte bra)

plast och papp rör att springa och gömma sig i du kan hitta dem bla hyfsat billigt på biltema(typ styp rör, pappersrulle rör osv)

ramp har jag bygt själv av en bit pannå. där jag klistrade på tendstickor där (jag förs bröt bort biten med svavel).

en mat skål och en vatten skål

torrfoder royel canin light. (är osäker på stavningen där)

ev pinkis och mjölmask(hittar du i djurafärer)

en  jätte stor matlåda där jag klippt bort den ena kortsidan, som igelkotten kanske kanske om jag har tur kommer använda som bajs låda.

i denna bajs låda har jag : vanligt spån och toa-lätt en sorts "kattsand" gjort av papper tror jag som du kan köpa i vanliga matvaro affärer.

från början funderade jag också kring om det värkligen var nödvändigt med en värmematta nu blir det dock att jag ska springa och köpa en den 25 ändå jag insåg nämligen att det drog lite kallt från balkongdörren. tänk på att igelkotten ska ha minst 21C varmt,  om du är osäker på hur du har det så kan du göra som så att du känner på dinna väggar, är de kalla? drar det förmodligen kallt. gå barfota på golvet då får du också en känsla för om det drar kalt där, eller så kan du bara gå och köpa en termometer att ha innomhus.

om du har rum sen som igelkotten inta ska befinna sig i(jag har en balkong tillexempel som inte är så igelkotts lämplig) bör du över väga att bygga  små staket/avspärningar där är väl en lämplig höjd ca 25-30cm höga.

så det är vad jag har köpt in än så länge tror jag fick med allt, hoppas det var till någon hjälp om du kommer på något mera får du jätte hjärna hoja till så kan jag få med det på min lista med ;)

Gnyff
3/9/12, 8:10 PM
#3

Aa vist ja och en aktivitets boll [jag köpte en för kaniner

]

Gnyff
3/10/12, 12:55 AM
#4

oj vist ja  nu glömnde jag att skriva med en rätt viktig sak till pga av att jag haft det sen innan.

en öppen bur eller så får du bygga nått litet hus som igelkotten kan få vara själv i. det är också rätt viktigt.

Swadika
3/10/12, 9:59 AM
#5

Tack det var till en väldigt stor hjälp. Vi har golvvärme på vintern, men jag ska nog köpa en värmematta ändå ifall att :)

Jag ska ha kotten i mitt rum (jag hyr hos en person så jag har bara mitt rum och så köket, men köket delar jag med en annan person så det går inte, och mitt rum är i precis rätt storlek :P)

Många saker insåg jag att jag redan har och så :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

choiicho
3/12/12, 1:26 AM
#6

tandborste, barnolja och nagelsax/klippare för bad och kloklippning ;)

Annons:
Swadika
3/12/12, 9:41 AM
#7

Oh vad bra ^^ Tack! Skriver upp det på min lista ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Gnyff
3/12/12, 10:53 AM
#8

jag med ! ^^

Jessicagustafsson@live.se
#9

Har ni hittat någon bra värmematta?:)

Swadika
3/16/12, 10:38 AM
#10

Inte än :P

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ilsebilse
3/16/12, 11:48 AM
#11

Vi har även ett sandbad till våran kotte, hon är totalt ointresserad av allt vad bollar och leksaker heter men fullkomligt älskar sitt sandbad, det är det första hon letar upp varje kväll.

choiicho
3/17/12, 12:28 AM
#12

Värmematta hittas i det flesta djuraffärer för reptiler. Finns även att beställa via internet :). 

Sandbad? Gud så intressant, hade jag inte äns en tanke på. Med tanke på alla olika åsikter och risker som finns och har diskuteras till andra djur (tex, gerbiler) så har inte tanken fallit mig in. 

Vilken typ av sand använder du?

Feliciahåkansson
3/17/12, 11:01 PM
#13

Min kotte har sitt hjul i lådan hon gör sitt i, eftersom de oftast springer samtidigt.. kommer dock bli jobbigt att sälja henne nu, otroligt fina små varelser !

Annons:
ilsebilse
3/19/12, 5:36 PM
#14

Vi använder chinchillasand, Men jag vill bara berätta att våran kote skakar sig efter hon varit i sandbadet så vi har sand i halva lägenheten men hon tycker så mycket om det att jag har inte hjärta att ta bort det när det är det enda hon gillar Glad så jag kan säga att en bra torrmopp är en bra investering,

Gnyff
3/19/12, 6:52 PM
#15

#9 jag har hittat en i den lokala reptilafären den var inte så dyr häller faktist den kostade runt tvåhundra femtio kommer dock inte ihåg om den hade något specifikt märke dock .. hmm men det går att köpa på nätet också.. :)

Upp till toppen
Annons: