Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1872 ggr
missmirsch
3/1/12, 11:46 AM

Smutsiga tassar

Vi har ett relativt nytt problem här hemma och det är att Stickis är så smutsig om sina tassar!

Han har 55 kvm att kuta omkring på och det är det han gör allra mest om nätterna, springer -och bajsar. Har inte lyckats få honom särskilt rumsren så alltså springer han i sitt eget bajs och smutsar ner sig själv och golvet. Jag städar ju såklart upp på morgonen men kan ju inte hindra honom på natten. Frågan är väl egentligen om igelkottar tvättar sina fötter? Stickis verkar inte göra det och de är oftast smutsiga. Att bada är inte hans favoritsysselsättning och det är ju ändå inte rimligt att jag ska göra det var/varannan dag. Känns som om detta uppstått den senaste tiden och jag är lite bekymrad. Dessutom fastnar hårstrån lättare på smutsiga tassar och vi har redan haft en akut situation som löste sig väl som tur var. Å andra sidan blir det väl smutsiga i naturen också men undrar om inte bajset kan bidra till infektioner? I övrigt mår han finfint, äter, buffar, sover, bajsar och frodas!

Tips, råd och tankar mottages tacksamt!

Annons:
UlrikaD
3/1/12, 8:38 PM
#1

Har ju fyra skitgrisar här hemma för tillfället. Jag blöter en handduk varje morgon och torkar av tassarna faktiskt. De verkar ju inte direkt se sig för vart de går.

nuttan85
3/2/12, 12:17 AM
#2

Samma här, torkar av tassarna och badar när det behövs… Rätt ofta faktiskt :)

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

vinteralvan
3/2/12, 8:50 AM
#3

Jag badar honom bara 1 gång/månad men torka av tassarna får göras varje dag.

ilsebilse
3/2/12, 9:55 AM
#4

Jag låter min kotte bada tassarna i duschen, vi har en ganska hög kant så jag sätter en propp och fyller lite vatten och låter henne springa i det så hon inte är så handtam att vi kan torka av tassarna på henne.

missmirsch
3/2/12, 8:42 PM
#5

Jaha, då finns det fler skitgrisar då :p Får väl tvätta min vän lite mer om han nu inte vill göra det själv. :)

Upp till toppen
Annons: