Annons:
Etikettavel
Läst 2483 ggr
Heidi
2012-01-28 17:24

Åldern när den kan lämna mamma?

Ja min fråga är alltså hur gammal skall en Afikansk pygméigelkottunge vara när den kan lämna mamman ?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Mikaela_B
2012-01-29 22:19
#1

Det handlar inte om deras ålder…

Minimum åldern på dom ligger på 8 veckor, de är den rekommenderade åldern som finns och som många räknar med, dock så lovar många ut i sina annonser att dom är leverans klara vid 8 veckor vilket är fel…

När en unge är redo att lämna mamman, så har den slutat dia detta gör dom i 9,9 % av fallen redan vid 5-6 veckors ålder, dom bör ha slutat helt vid 7 veckor, för då måste du separera hanar från honor, för dom blir könsmogna direkt…

när du separerat ungarna vid ca 7 veckors ålder så skall man nogrannt hålla koll att dom äter torrfoder som dom skall, detta introducerar du mycket tidigare för dom än 7 veckor, beroende på när dom visar sitt intresse för de….. Jag underlättar för mig själv och kör Royal Canin babycat till mina digivande honor, detta är exakt de foder ja rekommenderar att vänja ungarna vid, då gör de inget att dom på eget bevåg äter av mammans mat när dom vill!

Men dom skall ha upnått en vikt på minst 200g vid leveran! och denna vikt är de inte många ungar som når vid 8 veckor utan kanske vid 10-12 veckor! Dom skall ha vikten och hullet för att kunna hantera en transport, en seperation en anpassning till ett nytt hem och ett nytt liv…

Så 10 veckor kan du gott och väl räkna med att det tar! kör man ingen veterinär besiktning på dom vilket ja gör strax innan 8 veckor så får du vara änu mer observant på detta själv, då får du inget utlåtande av någon som vet eller ens på papper att dom är okej… då hänger de helt på dig och då är 10-12 veckor änu mer viktig att ställa in sig på

www.blueberryhedgehogs.com

Heidi
2012-01-29 23:22
#2

Jättetack för ditt utförliga svar Glad Kan du inte skriva det du skrev som artikel. Kan tänka mig att många inte har en aning om det här.

Har inte tänkt avla själv. Ville bara veta vad jag behövde tänka på gällade ålder osv när jag hittat en liten kotteunge som blir min. Vill ju inte råka ta hem en kotte när den är för liten och inte klarar det.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: