Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 4470 ggr
Jessicagustafsson@live.se

Hjälp? Tips?

Ja nu har jag absolut beslutat för att skaffa mig en kotte! 
Har nog läst igenom alla hemsidor som det står info om deras beteende läten foder toalettövning och massa annat.
Jag sitter hemma kollar igenom allt :)!

Men lite saker som jag inte hittar!
Bolådan till en kotte, måste det va en sån stor marsvinsbur? måste man ha en bur?
Vad för kattsand skall man ha i lådan?

Tacksam för så mycket tips som helst om allt! :)
Helt ny på detta så vill lära mig allt tills min kotte kommer :) (vilket jag inte vet när det kan bli)

Mvh Jessica!

Annons:
RisOtto
2012-01-20 22:55
#1

Våra kottars "bolåda" är en större plastlåda som är modifierad på ena kortsidan för att lättare kunna ta sig in och ut. Sedan är det lite "toa-lätt" i botten och några gosiga fleecefiltar, underst på golvet är alltid en värmematta på för att få det varmt och skönt. fast faktum är att varje morgon får man ändå ta och lägga dom där eftersom det istället föredrar att lägga sig under mattor eller i sockar.

Vi hade kattsand ett tag, klumpfri. Men detta var ingen höjdare. Torkade ut bea en hel del, sen fastnade sanden på ställen som man inte vill ha kattsand på. Vi kör enbart med spån, förutom i en grävlåda/toalåda där det ligger toa-lätt.

När du köper kotte, tänk på att hitta en riktig uppfödare med stamtavlor på alla föräldrar och som vet hur kottar ska tas om hand. Vår första kotte, Otto, kom från en mindre seriös "uppfödare"…enbart det att hon inte hade koll på vilket kön kotten var. Visade sig några månader senare att Otto egentligen var en flicka :P Vår andra kotte, Bea åkte vi istället 120 mil för att hämta. Värt varenda krona i kostnader för att försäkra sig om hennes bakgrund och att man vet att inte uppfödaren inte tjänar något på köpet. Att en mindre seriös uppfödare tar samma pris som en seriös är hutlöst(eller om det bara är det att seriösa uppfödare värnar mer om individen låter jag vara osagt.) I alla fall, det jag vill komma till, det finns många kottar ute på blocket och andra annonser, men om du vill försäkra dig om det bästa både för hela arten och individen, välj en seriös uppfödare som har erfarenhet!

Jessicagustafsson@live.se
#2

Så det här Toa-lätt och spån då som är bäst då eller :P

okej men hur stor ska "bolådan" vara?

Jag har tagit kontakt med Mikaela här från Göteborg så en seriös uppfödare har jag i sikte :)

Tack för svaret :) hjälper mig mycket som är ny :)

Jessicagustafsson@live.se
#3

Vart får man tag på värmemattor sökte på google men hitta ingen.. och vilket mått ska de va på den?

RisOtto
2012-01-21 10:43
Jessicagustafsson@live.se
#5

och hur stor ska bolådan vara ungefär? :)

RisOtto
2012-01-21 11:40
#6

Det finns nog inga direkta krav på hur bolådan ska se ut. Våran är väl lite större än värmemattan, just bara till för att sova i.  Men jag vet att en del har en öppen kaninbur eller liknande som bolåda där kottarna har sina saker som matskål, toalåda, springhjul. Men det är nog lite vad man själv tycker funkar.

Annons:
Jessicagustafsson@live.se
#7

Okej :)

Tack så mycket :)

Jessicagustafsson@live.se
#8

Kom på en till fråga haha :) 
torrfodret :) är det bara den sorten royal eller vad den hette som kottarna äter? eller är det vilken kattmat som helst fast light?
Och hur mycket ska en kotte äta per dag ungefär? :)

ilsebilse
2012-01-22 21:47
#9

Vi har royal canin light till våran kotte, alla säger att man skall ha det men jag vet inte riktigt varför men vi kör på det säkra före det osäkra:). Och dom skall äta max 30 gram per dag. Vi har en stor kaninbur med allt i matskål, toalåda,hus m.m men Vi har även skolådor som visa är toaletter och visa är hus då Iris flyttar runt och toaletterna har vi ställt där hon går mest. Till buren har vi köpt en träramp på en djuraffär som är gjord för att dom kaniner skall komma lättare in och ut men vi fick klä den i fleece då hon inte fick något grepp utan hon hasade ner.

Jessicagustafsson@live.se
#10

Okej :-) tackar Hur vanligt är de att en kotte inte blir rumsren?

RisOtto
2012-01-22 22:55
#11

Skulle nog säga att det hör till ovanligheterna att dom blir rumsrena. Av våra två är det väl ingen som kan sköta sina behov så som vi önskar :P  Om du hittar en kotte kommer hushållspapper och en sprayflaska vara din bästa vän.

Jessicagustafsson@live.se
#12

Haha okej :P är de svårt att få bort lukt och själva avföringen? Men blir de lite rumsrena eller bajsar de var som helst? De gör inget för jag vill ha en kotte :) men kan va kul att veta alla detaljer så jag vet allt om de när han/hon flyttar in :)

ilsebilse
2012-01-23 11:00
#13

Jag tycker inte det är så farligt, kisset luktar ganska mycket men det är lätt att få bort nackdelen är när dom kissar på mattor och gardiner och sånt, men det går ju att tvätta. När vi kommer upp på morgonen brukar det mesta ha torkat så aföringen är det bara att plocka upp med papper pch kisset bara att torka bort med papper med vatten på. Men mitt förslag är att du har så din kotte kan gå i buren och sen ställer ut fler toaletter där hon/han går mest. Det har funkat för oss, hon går inte på dom men mer och mer i buren istället. Iris tycker om att gå på undangömda ställen, typ bakom gardiner under soffan m.m så jag har lagt en fleccefilt på taket på buren så det är lite undangömt.

Annons:
Jessicagustafsson@live.se
#14

#1 : vad är de för en större plastlåda :)? Kanon om du kunnat ge exempel på vart man kan köpa en :) tack för svar :)

ilsebilse
2012-01-30 22:57
#15

Vi har hörntaletter till Iris, typ såna här http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=555 . Men jag har också gjort toaletter av störra skokartonger som jag klippt en öppning i och sen klätt med vaxduk på insidan. Toletterna har vi köpt i en vanlig zooaffär. Som bolåda har vi en vanlig kaninbur med en sån här ramp http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbro-for-in--och-uthopp-ur-bur-och-hage-78.html så hon kan ta sig ut och ur buren dock fick vi klä in den i flecce för hon fick inget fäste.

vinteralvan
2012-01-31 14:22
#16

Vi hade en hamsterbur från början men vår kotte valde en hörna på köksgolvet som sovplats, drog dit en filt och gosade till det alldeles själv. Vi har inte lyckats få honom rumsren alls så det blir alltid bajsplockande på morgonen.

Jessicagustafsson@live.se
#17

Men funkar hamsterbur? Trodde den var för litet :P

UlrikaD
2012-01-31 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Vad man har för bur spelar ju egentligen inte så stor roll för buren ska ju aldrig vara stängd.

Sen kanske det inte får plats så mycket saker i en hamsterbur som i en kaninbur, men det beror ju lite på vad man vill ha där.

Har själv aldrig haft bur utan de har sovit under fleecefiltar på något ställe de valt själva.

Varför inte bredvid en mjuk iller;)

Jessicagustafsson@live.se
#19

Okej :) tror inte jag heller skall ha bur :) men hur är det med maten nu? kan den äta allt torrfoder fast det är light? eller vad är det i vanligt torrfoder som inte är bra? :)

vinteralvan
2012-02-01 08:35
#20

Katter behöver högre fettandel än igelkottar det är därför man ska välja light, men du ska naturligtvis komplettera med annat som zophobas, mjölmask, pinkis, kött och lite grönsaker el frukt. Vår kotte gillar verkligen blomkål.

Annons:
ilsebilse
2012-02-01 10:50
#21

Åh blomkål det skall jag testa, Vi har bara fått Iris att äta majs. Har du andra frukter och grönsaker din igelkott äter?

Jessicagustafsson@live.se
#22

Jo de vet jag men man kan köpa vilken kattmat som helst bara den är light då?

vinteralvan
2012-02-01 13:14
#23

Brysselkål, majs, ärtor och ibland går det bra med broccoli också. Men huvudfödan ska såklart vara animalisk.

En del kattmat innehåller väldigt mycket ris, Royal Canin har en bra fördelning av näringämnen, så enl "experterna" här på sidan är det den bästa sorten. Jag ser mig också som nybörjare, vår kotte är bara 1 år.

Jessicagustafsson@live.se
#24

Okej tänkte bara om de fanns någon kattmat som är mer vanlig för har aldrig sätt de märket på typ ica :P

UlrikaD
2012-02-01 13:38
#25

#24 Finns ingen kattmat som är bra för katter på ica heller. Med undandtag för Mjau blötmat.

vinteralvan
2012-02-01 13:41
#26

Nej Royal Canin finns bara på djuraffärer, kostar lite mer men du får du kvalitet och det är ju inte så stora mängder en kotte sätter i sig.

Jessicagustafsson@live.se
#27

Har inte sätt de märket i affärerna innan så tänkte om de fanns ett annat alternativ :)

Annons:
Jessicagustafsson@live.se
#28

Någon som kan skriva en inköpslista haha :) jag börjar ju helt från 0 :) Vad har man i toaletterna? Bara toa-lätt eller? Tack för alla svar :)

ilsebilse
2012-02-09 11:21
#29

Vi har toalätt blandat med spån, Iris vägrade gå på de när vi bara hade toalätt men när vi blandade går hon till 50% i alla fall.

Jessicagustafsson@live.se
#30

Okej :-) lite annat tips så får ni gärna skriva :-)

Jessicagustafsson@live.se
#31

Sitter här nu och skriver en inköpslista :)

Fått ihop en del haha men känns som de saknas massa och fått hjärnsläpp nu!

Vill ha en kotte nu drömmer om att jag får en haha har gjort de en vecka nu!

men kommer med en av frågorna där uppe igen!
Finns det ingen annan mat asså torrfoder en den royal canin? vill ha en som är lättåtkomlig typ i en ica affär

tack för alla svar har hjälpt jätte mcket

UlrikaD
2012-02-09 18:36
#32

Jag citerar mitt eget inlägg i #25

Det finns inget bra foder på ica, vare sig för kotte, katt eller hund.

Med undantag för Mjau blötmat men det ska ju kanske inte kotte ha som basfoder direkt.

Det blir inget bättre svar än så. Djurmaten på vanliga affärer är skräp. Vill du ha på nära och bekvämt håll så är väl beställa över internet lösningen isåfall.

Jessicagustafsson@live.se
#33

Oj måste ha missat ditt inlägg :-P förlåt. Okejokej

Jessicagustafsson@live.se
#34

Vill tacka för alla svar och tips jag fått :)

fortfarande lite fundersam hur bolådan kommer att bli.. men det fixar sig :) ingen som har en bild på sin bolåda, som inte är en bur då :) haha lite tips :)

tack alla igen :)

Annons:
ilsebilse
2012-02-09 22:57
#35

Vi funderar på om Iris skall få understa hyllan i våran bokhylla istället för buren. Hon använder den ändå inte och den tar upp så himla mycket plats så vi tar nog bort den och då får hon sitt vatten och sitt hus i bokhyllan istället.

Jessicagustafsson@live.se
#36

Någrs tips om kattsand? :)

ilsebilse
2012-02-19 22:04
#37

Man skall inte använda kattsand till igelkott utan en typ av pappersspån som heter TOAlätt.

vinteralvan
2012-02-20 10:06
#38

Fast ToaLätt står bland kattsanden i affären Glad.

ilsebilse
2012-02-20 13:20
#39

Ja men det är inte riktigt samma som kattsand då det är gjort av papper. "Vanlig" kattsand torkar ut igelkotternas fötter

Jessicagustafsson@live.se
#40

Okej finns ett annat slags "kattpappersand" som är typ pappersspån det kanske funkar också eller?

nuttan85
2012-02-20 19:44
#41

Då kan man köra på STL-strö.  Billigt och säljs på granngården ;) Om man bara vill ha pappersremsor alltså

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Annons:
UlrikaD
2012-02-20 20:10
#42

Här har det aldrig spelat nån roll vad jag haft i lådorna, ingen som satt sin tass i dem iallafall.Tungan ute

ilsebilse
2012-02-20 20:11
#43

Vi har använder toalätt hemma men blandar ut det med vanligt spån för när vi bara hade toalätten vägrade iris gå i sina lådor men det blev väldigt mycket bättre efter att vi blandat.

Jessicagustafsson@live.se
#44

Man får säkert testa sig fram är nog olika från kotte till kott, men kan va kul att veta va alla har så får man lite tips vad man kan prova med :)

vinteralvan
2012-02-21 10:10
#45

Vi har ToaLätt i vår kottes toalådor, han använder dom aldrig till det som dom är menade till men han tycker det är jättekul att leka med både lådan och ToaLätt. Vissa mornar har jag fått sopa upp ToaLätt som är utspritt över hela köket.

Ypsilon1
2012-02-21 10:53
#46

Det finns faktisk ett slags icke-klumpbildande kattsand (för långhåriga katter) som dammar väldigt lite. Annars finns det också smådjur / hamstersand som man kan använda. Vi hade toa-lätt i början, men Iggie skulle aldrig komma i närhetn av den. Men så fort vi bytte till sand blev hon plötsligt rumsren. Vi hade en stor sand och strö låda med tunnlar, med en del som hon avände som toalätt.

Vi har även tagit upp det med en veterinär med inriktning på exotiska djur och hon bekräftade att det var ett lämpligt material.

Jessicagustafsson@live.se
#47

#46 vad va det för sand då :)

Heidi
2012-02-21 19:34
#48

# 46

Också nyfiken på vilken sand det är för jag har hört av rätt många nu att kottar ogillar toalätt och det är ju superskönt om det är lättare att få den rumsren Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Ypsilon1
2012-02-21 21:44
#49

vi hade extreme classic kitten (icke-klumpbildande till kattungar, dammar mindre osv), men jag oroade mig fortfarande att sanden innehåller (som de flesta andra) babypowder. vi började testa då hamstersand. det finns flera diskussioner om hamstersand på hamsterifokus om ni vill läsa vidare var man köper den, vad funkar bäst osv

Iggie blev typ 98% rumsren. hon brukade gå i sand-toalätten eller i hjulet. Hon gillade även att "bada" i sanden (de kommer ju från sandiga savanner), och därför hade vi en toalätt del i sandlådan, men även en del där hon fick bada och sova.

ilsebilse
2012-02-21 22:52
#50

Vi har ett sandbad till Iris som bara är sandbad och då använder vi chincihilasand och hon verkar älska det, vi har nämligen sand i halva lägenheten och hon är helt sandig Glad

Ypsilon1
2012-02-22 10:14
#51

#50 vi testade också chinchilla sand som vi även blandade med reptilsand berikat med calcium. Men den lite grövre sanden verkade funka bäst som toalätt. Men jag har ingen aning varför Skäms det spelade ingen roll att det blev sanding runt omkring, för att vi brukade dammsuga varje dag innan hon vaknade upp, för att vara säkra att golvet är hårfri och sånt :)

ilsebilse
2012-02-22 14:33
#52

Vi använder det inte som toalätt, hon har det som "leksak" hon rullar sig bara det. Det är jätte bra för henne för hon har flagnat mycket i huden mellan taggarna även om vi badar henne i olja och sanden hjälper henne att få bort flagorna och hon verkar verkligen gilla det.

Jessicagustafsson@live.se
#53

Ska man köpa en skål som den dricker ur eller en sån flaska? 

jag fått för mig att de är sån flaska men såg en bild där det va en skål :P

ilsebilse
2012-03-02 22:21
#54

det beror nog på vad igelkotten är van vid från uppfödaren. Vi har skål för att Iris är van vid det.

Jessicagustafsson@live.se
#55

Vill tacka er allihopa för all hjälp! :) utan er hade det inte gått! :)

Annons:
Swadika
2012-03-05 14:45
#56

Du sa att du hade ne inköpslista ^^ Du vill inte dela med dig av den? Ska själv köpa en Kotte till sommaren/hösten, men vill börja köpa saker redan nu så man har allt när den är hemma :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Jessicagustafsson@live.se
#57

Ne inte riktigt håller på att listar ut en haha :)

Jessicagustafsson@live.se
#58

men jag skall inte ha en bur som den kan springa ut och in i utan han kommer att springa runt :) och tänkte göra en hörna i rummet där hans hus med lite filtar och mys ska finnas :) mat/vatten skål :)

vinteralvan
2012-03-06 10:12
#59

Vi har en hörna i köket där matskål, hus, leksaker och myshörna/sovplats är. toalådan är i en annan del av köket tillsammans med ett annat hus och ett "illerrör". Vi har haft vattenskål hela tiden eftersom han hade det hos uppfödaren.

Jessicagustafsson@live.se
#60

Har en till fråga :) Vilken tid vaknar de egentligen? är det på natten eller kan de vakna på kvällen? :) tack för svar!

vinteralvan
2012-03-14 10:16
#61

Våran kotte brukar vakna vid 20-tiden. Sen är det lite skilllnad på när han går och lägger sig. På vintern när det fortfarande är mörkt när vi går upp vid 6-tiden så brukar han fortfarande vara vaken men går och lägger sig när vi har värmt hans värmedyna.

Jessicagustafsson@live.se
#62

Okej :)

Annons:
Jessicagustafsson@live.se
#63

Hur mycket är egentligen 30 gram? alltsp vad kan man jämföra med en halv dl?

ilsebilse
2012-04-03 18:42
#64

30 gram är ca 5 matskedar, vi har ett mått som jag använde och räknade antal mått jag tog tills jag hade lagt 40 gram i skålen.

Jessicagustafsson@live.se
#65

Tack :)

Jessicagustafsson@live.se
#66

Jag hade äntligen fått min lila sötnos melker.. Och de visar sig att jag är allergisk.. Jobbigt fäste mig verkligen ihonom :(

ilsebilse
2012-04-23 14:30
#67

Åh vad synd! Vad är det med honom du inte tål?

Upp till toppen
Annons: