Annons:
Etikettavel
Läst 2789 ggr
Phixie
2012-01-06 12:34

Graviditets tecken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag är en väldigt ny igelkotts ägare & undrar hur man märker att kotten är gravid. Dom som jag köpte henne av trodde att hon var gravid då on går ihop med en hane. Enligt dom så har hon gått upp i vikt & hon har börjat bygga bo. Jag har märkt att hon äter en hel del, hon är alltid hungrig, sen så bäddar hon ner sig i handuken som ligger hos dom.

Jag har ingen som helst erfarenhet av kotte uppfödning & skulle gärna vilja ha lite hjälp & tips.

Tacksam för svar.

Mvh Sanna

Annons:
UlrikaD
2012-01-06 15:06
#1

Jag hoppas du får tips och råd av någon som är mer erfaren. Annars tycker jag du kan maila till någon uppfödare att fråga.

Personligen tycker jag det är dåligt att sälja en eventuellt dräktig hona till någon som inte har någon erfarenhet. Det kan ju gå hur fel som helst.

Är kotten försäkrad? Om hon nu är dräktig och någonting går fel vid förlossning så måste du veta om en bra veterinär som kan kottar och ha en massa tusenlappar redo.

Eller om förra ägaren gått med på att betala eventuella kostnader.

Bor hon tillsammans med någon nu? Det är ju inte ovanligt att djur biter ihjäl varandras bebisar. Hur stor yta går de på?

Phixie
2012-01-06 17:34
#2

Hon är ju tyvärr inte det, vet inte vilka försäkringsbolag som har kotte försäkring. Måste ta & leta reda på någon veterinär som kan kottar här uppe.

Hon bor tillsammans med hanen hon bott med några år. Dom trivs med varandra men när/om det kommer några ungar så kommer dom få vara skillda. Då vi nyss har fått dom så bor dom i ett rum på ca 19-20 kvm men tanken är att dom ska få gå mer fritt.

UlrikaD
2012-01-06 17:44
#3

Men har honan haft kull tidigare? Du skriver nämligen att de gått ihop i några år.

Man ska inte ta en kull på en hona som är över 1 år gammal.

Agria har försäkring på igelkott.

RisOtto
2012-01-06 18:10
#4

Jag kan säga av egen erfarenhet, att det inte finns någon veterinär i princip hela norrland som kan något om igelkottar. Det tycker jag är en av sakerna man borde kolla upp innan man bestämmer sig för att föda upp igelkottar.

Om det är så att det skulle bli komplikationer medan honan är dräktig så att man måste till veterinär eller sedan när man ska ta ungarna för veterinärbesiktning, för det hoppas jag du har tänkt? och det då inte finns någon bra veterinär i närheten, kan det bli problem. Hur långt är du beredd att åka för att hitta en veterinär som kan hjälpa? För jag kan säga att veterinären i Skellefteå inte är något jag skulle rekommendera till kotteägare..

Phixie
2012-01-06 18:56
#5

Det blev lite fel, skulle stå månader inte år. Dom som jag köpte kottarna av visste inte om honan haft kull tidigare, dom har inte haft henne sen hon var liten. Men jag hoppas att hon haft en kull då hon är lite över året.

Okej får ta & fixa det

Jag har inte riktigt bestämt mig för att föda upp kottar, honan var som sagt troligtvis gravid nu då jag fick henne. Jo det har jag, om det blir ungar så ska både honan & ungarna till veterinär.

Jag är beredd på att åka en bit för dom

UlrikaD
2012-01-06 19:00
#6

Fast det är ju lite farligt att hoppas att hon haft kull tidigare. Det är ju mer troligt att hon inte haft. Då hade jag hellre särat på dem och hoppats att hon inte var dräktig istället.

Annons:
Phixie
2012-01-06 19:24
#7

Jo men dom har inte parat sig på väldigt länge, honan är lite tvär mot hanen. Har bara haft dom här sen igår.

UlrikaD
2012-01-06 19:25
#8

Men om hon inte är dräktig nu så är ju chansen stor att hon blir det om de fortsätter att gå ihop.

Har hon då inte haft kull innan och är några år gammal så kan du ju förlora både ungar och honan.

Mikaela_B
2012-01-06 19:32
#9

Men alltså fattar jag det hela rätt? När honan i fråga nu bor hos dig bor hon alltså med en hane NUUUU hos dig då?

Sämsta argumentet någonsin är att säga att dom trivs ihop, spelar ingen som helst roll, dom skall inte bo ihop oavsett vad. Dom har inget som helst behov av varandra förutom vid parning! Solitära djur är det och behöver ingen rums kamrat… Separera dom i så fall genast och håll dom separerade…

Har man ingen erfarenhet av avel eller ens vet vart man försäkrar en igelkott varför ger man sig då in i det?

Jag har inga problem att hjälpa dig igenom den situationen du sitter i nu om de skulle bli ungar, men kravet som vilken annan erfaren person än har är att du antingen kastrerar hanen och låter dom bo ihop eller att separeras helt och hållet så detta inte upprepas!

Ni kommer ta kål på honan om dom inte separeras tyvärr är det den mörka sanningen, och de kan lika bra vara en långsam och smärtsam död för henne eller en snabb död. Men ditt är hon påväg om hon lever med en okastrerad hane….

www.blueberryhedgehogs.com

Phixie
2012-01-06 20:27
#10

Okej Då blir det att fixa olika rum åt dom. Får leta efter en duktig veterinär som kan kastrera honom annars.

Jag var ett sista chansen hem eller hur man ska säga. Jag har ingen erfarenhet om igelkottar men jag är mer än villig att lära mig allt om dom.

Mikaela_B
2012-01-06 20:56
#11

De är jätte bra att du vill lära dig, men du har ingen aning om vad du givit dig in på tyvärr, om du var sista chans hem så skulle honan speciellt kommit till någon som kan något om aveln, speciellt om hon nu var tvungen att försvinna ifrån hemmet, för går de illa så går de riktigt illa och fort med, kan man inget då så blir de en väldigt jobbig sits.. Och eftersom att jag sålt unge så långt upp i landet som ovan nämt så finns de inga bra veterinärer… Vi hade jätte svårt att hitta någon, med en dräktig hona så kan den långa resan vara liv eller död… till veterinär, jag vet folk som rest kortare väg, 20 min max med bil där djuren dött påvägen!

hur menar du med sista chans hem? vart kommer dom ifrån ens?

www.blueberryhedgehogs.com

[Nininosen]
2012-01-11 01:19
#12

Sista chansen hem? Va? Känns ju lite halv crazy när vi e flera med igelkott och uppfödare som tar emot djur? Tycker hela grejjen är luddig faktiskt, från vem kommer kottarna?

Upp till toppen
Annons: