Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 3085 ggr
Niclas&Nils
1/2/12, 11:25 PM

Ny kottägare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Jag hoppas på att få lite tips! (ja, det finns säkert trådar om allt men man kan inte läsa varje tråd som existerar så jag hoppas ni kan hjälpa mig här)

Jag är ny kottägare sedan en vecka tillbaka, och kotten verkar trivas. Han har en egen space på 2x2 meter med underlag, hörntoalett, "hus" och hjul. Fast han gillar att smita ut på nätterna och springa runt i vardagsrummet, vilket han mycket väl får göra! :)

De problem och frågor jag har nu är;

1) Kotten är lite mer än ett år gammal, och är inte jättetam. Han är lite bitter fram och tillbaka, och börjar fnysa och hoppa. Jag har förstått att detta är deras naturliga försvar då de blir rädda, men då jag sett tamare kottar tidigare så vill jag göra ett försök. (OBS! Jag är mycket medveten om att det inte är någon hundvalp jag köpt, som man bokstavligen kan gosa med. Men jag vill ha han tamare än dammråttorna som smiter under sängen såfort dammsugaren åker fram hehe) Jag försöker göra honom så tam det går, genom de tips jag hittat på youtube såsom att göra honom van vid ljud (som tv, prat etc). Håller man i honom fnyser han lite till en början, innan han nyfiket tittar runt sålänge man sitter still.

Har ni några ytterligare tips och råd?

2) Visst att han får vara i vardagsrummet, men han verkar tycka om mer att gräva ner sig under mattan eller bakom en hylla istället för den "space" jag med omtanke skapat till honom. Är detta konstigt?

Jag har tagit reda på så mycket information jag kunnat, då jag är helt förälskad i denna bittra lilla kotte, men behöver nu Er hjälp.

Har ni ytterligare råd är dom varmt välkomna!

Med vänlig hälsning

Niclas&Nils

Annons:
vinteralvan
1/3/12, 9:00 AM
#1

Han blir tamare ju mer du håller på med honom. Han springer säkert omkring i vardagsrummet när du ligger och sover. Ju tryggare han blir destomer får du se honom. Ha tålamod bara, en del kottar tar tid på sig att bli trygga och tama.

Niclas&Nils
1/3/12, 3:03 PM
#2

Okej! :)

Är det normalt att han trivs bättre bakom hyllor etc, än i sitt "bo"?

Kan detta bero på rädlsa för omgivningen?

/Niclas&Nils

choiicho
1/4/12, 2:22 AM
#3

Haha snutten då ^^
Hos mig hittade han min super lurviga toffel förut och sov i hellre än sov hörnan med filtar. Så tighta varma space är trevligt och tryggt för en kotte ( även fasst de kommer i en form som kanske inte var avsedd för dem ;) ). Speciellt om omgivningen är ny. :) Han kommer att vänja sig mer och mer med era dofter och ljud. Men om du vill att han ska komma fram till dig när du kommer får ta till och hand-mata med fruktansvärt mycket mjölmask XD haha. Om han äns kan bli så tam, de vet man ju aldrig :).

vinteralvan
1/4/12, 9:36 AM
#4

Den bur vi hade med mysigt litet hus som sovplats ratades direkt av Spike, han hittade drog tag i en filt och skapade en egen sovplats i en hörna.

Niclas&Nils
1/4/12, 10:36 AM
#5

Hehe okej! Tack för svar :)

Jag har ett experiment för att försöka få honom van vid ljud, som jag undrar är effektivt.. Jag slår nämligen på tvn innan jag går till jobbet. Tror ni det kan fungera?

vinteralvan
1/4/12, 10:45 AM
#6

Nej, låt honom sova i lugn och ro medan ni är på jobbet.

Annons:
choiicho
1/4/12, 3:40 PM
#7

Jag hade honom i knät när jag kollade film på datorn. :) Ljud  var aldrig ett problem för honom här. När jag och Jonathan kollade film eller spelade tv-spel kunde han komma fram och äta och ta några ärevarv i rummet, tog ibland upp honom i sängen där han kröp omkring bland oss och letade efter en bra gömma iaf nu mot slutet då du köpte honom. Då när jag la honom på jonathans rygg gick han upp och slickade honom i nacken XD. Och då hade jag haft honom i kanske 4-5 månader.

Så att lämna Tv:n på är inte nödvändigt. Dagen är sov tid för en igelkott. Så de är bra om det är lugnt och stilla då.

Allt är fortfarande nytt för honom i sitt nya hem. De tar dem lite tid att vänja sig. Men håll gärna på med honom varje dag, håll honom, ha honom i knät. handmata med nått riktigt gott (exempel insekter). Sådant brukar snabba på processen :). Men som sagt han har lite attityd den där just när man tar upp och väcker honom. 

/Madde (jonathans brud)

Niclas&Nils
1/4/12, 8:58 PM
#8

Hehe nice :D Jag förstod första gången du skrev vem du var ;) Det är bara att säga till om du vill hälsa på bitternisse förresten!

Han var väldigt trevlig idag faktiskt, kan bero på antalet mjölmaskar dock! :D

choiicho
1/5/12, 4:33 PM
#9

Hahaha! :D
Ja du, skulle jätte gärna hälsa på nån dag när ni har tid. Säg gärna till om ni behöver hjälp med kloklippning föresten, så kan jag komma över och visa :).

nuttan85
1/12/12, 7:48 AM
#10

Hi hi, detta med sovplatser, min ena tös sover i buren om hon får välja då man kan gräva ner sig ordentligt i ströet där och det är varmt ovanpå värmeslingan som ligger under buren. Min andra tös brukar sova i en toffel under skohyllan. De väljer ut sina ställen :)

Att han gräver ner sig under mattan är rätt naturligt då de brukar gömma sig när de ska sova. Var försiktiga så ni inte trampar på honom bara :) Vet du vart han brukar vara är det ju bara att undvika att trampa där eller ta bort mattan om ni är lite nervösa för att göra plutten illa :)

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Niclas&Nils
1/18/12, 9:07 AM
#11

Hehe okej!

Emma: Det är bara att ringa när du har tid efter 18 på vardagar och när du vill på helger, jag ska nog kunna ställa upp! ;)

nuttan85: Hehe, jag brukar alltid leta efter honom såfort jag kommer hem så jag vet var han håller hus! Ingen risk för tramp här inte :D

KastKatt
3/27/12, 5:16 PM
#12

Tänkte på detta med att handmata, jag vet ju att de ser rätt dåligt, är inte chansen stor att de tar en "smakbit" av ens hand som med till exempel råttor?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

ilsebilse
3/27/12, 9:18 PM
#13

Jag har råkat ut för det några gånger när våran kotte fått majs och hon ätit upp alla bitar och letat efter mer och nafsat mig i handen men jag tror inte hon gjort det med vilje hon har bitit mig en gång och då var det rätt uppenbart att hon gjorde det för att hämnas på mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: