Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1503 ggr
Ellenfyrkant
2011-12-12 21:38

Att vara kotteägare

Hur är det att vara kotteägare?
Jag är väldigt nyfiken på livet med kotte. Hur länge llever de? De har ju väldigt stora ytkrav (20 m2), ska de ha så stor inhägnad som bur eller räcker det med en inredd kaninbur som står öppet dugnet om i ett rum som är minst 20m2? Blir de rumsrena? Hur stor är månadskostnaden per kotte i månaden/ året? Blir de sociala och orädda? Hur känner ni för livet med kotte?

Kommentarer gällande hur viktigt det är att tänka sig för innan köp etc. undanbedes i denna tråd. Har inga planer på att skaffa kotte inom den närmsta framtiden iaf men är nyfiken! Så är mest intresserad av att få svar på mina frågor och få höra om era erfarenheter! :)

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
ilsebilse
2011-12-13 23:01
#1

Vi har i och för sig inte haft våran så länge men Iris är ganska rumsren, Inte till 100% men i all afall 80 :)

Hon har en kaninbur med en ramp så hon kan gå in och ut för det är ok att ha dom i ett rum som är 20 kvadrat. Dock går hon löst runt i hela våran lägenhet för det är lättare än att dela av eller alltid komma ihåg att stänga dörrar.

Sen kostar det inte så mycket, hon äter bara 30 g mat per dag och kattmaten säljs i rätt stora förpackningar. Sen kostar försäkringen 47 kr i månaden om jag inte minns helt fel och det är rätt smart då dom alltid söver ner dom om man åker till vetrinären vad jag har förstått. Förutom det är det ju typ strö och sånt men det blir ändå inte så mycket per månad.

Iris är lite blyg och inte handtam men vi övar och det blir bättre och bättre för varje dag som går

Om du vill ha mer info rekomenderar jag denna sidan:

http://www.horsfieldii.com/igelkott.html

Ellenfyrkant
2011-12-14 12:36
#2

Tack för svar!

Är det okej att hålla dem en och en eller vill de helst bo med sällskap av samma art? Är det kattmat de äter som basföda bara?

Mvh Ellenfyrkant

vinteralvan
2011-12-14 19:27
#3

Igelkottar är inget flockdjur så det går bra att ha dom ensamma. Torrfoder för katter är basföde som kan man ge olika typer av kött, larver och pinkisar.

Vår kotte har tyvärr inte blivit rumsren så det är till att plocka bajs varje morgon. Vi hade kaninbur till honom från början men han var bara där för att äta, sov hellre under en filt på golvet i en hörna så vi tog bort buren och la värmeplatta (som man värmer i mikron)  i hans sovhörna, när det är riktigt kallt ute.

Ellenfyrkant
2011-12-14 20:31
#4

Är det tillåtet att ha kotten som en hund el. dyl. eller måste de ha en egen plats?Alltså är det okej att ge dem en mat och sovhörna och det räcker i ett rum på minst 20 m2 eller behöver de ha en liten bur minst? Men bottenströ, bäddmöjligheter etc.

Mvh Ellenfyrkant

vinteralvan
2011-12-15 10:28
#5

Det kan springa lös som en hund eller katt men som alla djur behöver den en egen plats där den får vara ifred och sova, om det är en bur eller sovhörna eller vad nu kotten väljer spelar ingen roll.

ilsebilse
2011-12-15 13:08
#6

Vi har en bur med ett hus som hon sov i dom första dagarna men sen flyttade hon ut, nu sover hon lite vart som hon har några favoritplatser som under soffan och vitrinskåpet men vi har kvar huset och buren då vi ger henne mat i buren och om vi har många gäster stoppar vi in henne i buren och lyfter den till ett annat rum så hon har den som en trygg zon att utgå från.

Annons:
Upp till toppen
Annons: