Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1848 ggr
Jully
11/27/11, 5:13 PM

Få igelkott så tam som möjligt.

Hej! Jag har ganska nyligen skaffat en ny familjemedlem - Vincent! Men han är inte världens tamaste Han rullar ihop sig till en boll nästan varje gång jag kommer nära och fräser åt mig. Så jag skulle nog vilja få honom lite lugnare, eller jo, jag vill nog få honom så tam som möjligt. Har ni några riktigt bra tips till hur man får dem tamare?

Tack i förhand!

/Julia

Annons:
vinteralvan
11/28/11, 10:13 AM
#1

För en del kottar tar det tid. Det är bara att ha tålamod och hålla honom en stund varje dag. Jag brukar ha min kotte i knät och klappa honom när jag tittar på TV.

ilsebilse
12/1/11, 10:24 PM
#2

Min igelkott blev lite mer lätt hanterlig när jag badade henne första gången. Annars har jag haft henne med mig i soffan när jag tittar på TV.

choiicho
12/25/11, 9:01 PM
#3

Min Albona Hane blev också mycket tamare efter första badet. Men de tricket fungerade tydligen inte på min andra XD. Han är en riktig sur gubbe. Brukar ha honom i knät när jag sitter vid datorn. Men han "huffar" på mig så fort jag rör mig eller pratar. Men han har blivigt lite bättre nu på senare dagar :) Han slickar mycket på mina händer och i nacken (om han flytt upp ditt och satt sig där). Så sitter jag lugnt och tyst så kryper han omkring och utforskar eller somnar i knät. Jag antar att vissa igelkottar har sina tjuriga personligheter ;)

nuttan85
12/29/11, 8:27 AM
#4

Baded fungerade här med. Men sen är det som alla säger tid. Prata gärna lågt med den när du ser att den är ute, när du badar den, fyller på mat och så där. Det ger sig efter ett tag blir de flesta kottarna riktigt goa :) Var inte rädd för att plocka upp din kotte och sedan sätta ner den. Då konstaterar den rätt snart att du är inte farlig ens när du rör den. :)

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

ilsebilse
1/3/12, 1:21 PM
#5

Vi har passat på nu under julhelgen och nyår när vi har varit lediga och kunnat vara uppe senare. Och vi har tagit upp henne vid samma tid varje dag typ mellan 11 och halv 12 och suttit med henne en stund och det har gjort jätte skillnad så nu har gått från att hon har låtit nåt vi gått förbi där hon sover till att hon öppnar sig i handen på mig när jag plockar upp henne.

Upp till toppen
Annons: