Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 3767 ggr
myhombrero
11/5/11, 9:58 AM

Tarzan och en fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så blev vi äntligen med kotte. Hittade Tarzan av en slump och nu är han våran lilla familjemedlem.

Han är en omplacering som tyvärr fått byta hem en gång för mycket. Men här är han för att stanna.

Han är tyvärr en mycket blyg herre som inte är ett dugg social. Men jag hoppas att han med tiden blir så pass tam att han vågar sig fram till oss.
Just nu håller han sig mest i sin bur ( ja han har tillgång till 20kvm, om inte mer).

Tyvärr råkade han ut för en olycka redan dag 2 hos oss. Han lyckades bita fast sig själv i sitt eget skinn. Hur han lyckades med det har jag ingen aning.
Så nu har han ett sår som ska skötas varje dag och det är inte lätt med en kotte som inte är tam. Men vi har kommit på att i diskhon går det att hantera honom tillräckligt så vi får sköta hans sår. ( och ja vi har kontaktat veterinär)

Varför han är så medgörlig just där är för mig ett mysterium.

Nu till min fråga. Jag har provat ge honom mjölmask och zohoobas men han vill inte ha dom. Han äter bara sin kattmat. Måste de äta dessa larver ? Jag försöker variera maten men det är inte lätt när han bara vill ha sin kattmat. Ska jag plocka bort kattmaten en dag så han bara har det som erbjuds eller kommer han att matvägra då?

Vill ju inte att han ska vara utan mat bara för att jag vill att han ska äta varierad mat.

Annons:
nuttan85
11/5/11, 10:13 AM
#1

Diskhon är populär här hemma med. Oftast badar man dem där. Det kan vara så att han tycker om att bada? Samt de flesta av oss klipper klorna när de badar. Så det kanske bara är där han har blivit hanterad innan? :) Nu gissar jag lite. Mjölmask och zoorbas, ge honom kattmat en period tills han har vant sig vid sin nya miljö det kan vara så att han aldrig ätit något annat. Erbjud en eller två mjölmaskar på ett annat fat så får du se om han tar det när han börjar känna sig trygg. Iband får man ställa fram det flera gånger. Ibland fungerar det aldrig. Du kan även testa frystorkade syrsor och gräshoppar. Dessa ligger still. Det kan vara så att han tycker att det är konstigt med mat som rör sig.

Någon annan som har bättre svar?

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

myhombrero
11/5/11, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag tror inte han tycker om att bada. Jag provade och han såg mest förskräkt ut. Men han fick något annat än mig att koncentera sig på så det är nog därför han går att hantera där.

De jag köpte honom ifrån erkännde att han inte var så mycket hanterad då han inte var tam när de köpte honom. Innan dess var han bara använd som avelshane.

Vi får prova oss fram med annat än kattmat, det måste ju finnas något annant han gillar.

UlrikaD
11/5/11, 4:17 PM
#3

Vilken sötnos:)

Det med diskhon brukar vara som du säger. De har annat att koncentrera sig på, hålla balansen, inte bli blöt om nosen osv.

Det var enda stället jag kunde klippa min Kottes klor utan problem.

Testa dig igenom annan mat som funkar för kotte. Kokt ägg var min killes favoritmat här hemma. Knäckte man ett ägg så hissade han upp sig på alla fyra små benen och sprang som en gasell:)

Kokt fisk delade han också gärna glatt med katterna.

vinteralvan
11/7/11, 10:41 AM
#4

Leverpastej brukar vara populärt, kolla innehållsförteckningen bara så det inte är mjölk i. Vår kotte var livrädd för larver i början för att dom rörde på sig men när jag smetade in dom med leverpastej så gick det bra. Nu äter han dom glatt utan pastej på.

myhombrero
11/13/11, 9:17 AM
#5

Ett steg åt rätt riktning. Han äter ärtor och broccoli. Men jag läste mig till att man inte ska ge grönsaker för ofta.

Kött ratar han (provade kokt kött).

Såret läker fint och vi övar varje kväll på att få honom tam och han gör små framsteg. Även om han inte tycker om oss så verkar han ha insett att vi inte är jättefarliga för han kryper fram ur sin lilla boll snabbare nu.

nuttan85
11/13/11, 12:29 PM
#6

Vad härligt :) Har du testat tonfisk eller kyckling???

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Annons:
myhombrero
11/13/11, 5:05 PM
#7

Nä inte än.

Upp till toppen
Annons: