Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1648 ggr
KlaDkAkA!:D
10/25/11, 7:39 PM

små frågor från 13 årig nybörjare :D

heeeeeeeej :DDDDDD

jag har funderat länge på att skaffa en afrikansk pygmeigelkott <3

och jag har läst massa om dom som t.ex att dom ska ha tillgång till blöt kattmat hela tiden, dom ska ha 20kvm att röra sig på och att dom ska bada 2 gånger i månaden :) men min mamma är lite negativ och ställer en massa frågor som:

hur gör man dom rumsrena då? -.-

går dom fria i i deras lägenhet eller bur? ._.

och sen:

någrra bra uppföadare? har hört att Tyska är konstiga….

hälst nära östergötland :D

hoppas jag får hjälp <3 :)

vill värklugen ta hand  om en liten kotte <3

Annons:
cinna
10/26/11, 6:40 AM
#1

Besvärliga mamman fyller på med frågor:

Hur gör ni på nätterna med dessa små nattaktiva djur? Hur mycket stör de om de bor i samma rum som er?

RisOtto
10/26/11, 7:58 AM
#2

Man vänjer sig vid springandet i sovrummet…däremot är det en heltidssyssla att torka bajs och allt annat otrevligt :P

Ett tips är att läsa den här tråden först

http://igelkott.ifokus.se/articles/4d715db1b9cb46224406cd0f-10-orsaker-att-inte-kopa-igelkott#discussions-7

vinteralvan
10/26/11, 10:21 AM
#3

Dom ska ha torrfoder, inte blöt kattmat. Royal Canin Light är ett bra foder som passar kottar. Sen lite tillägg som zoophobas, pinkisar, grönsaker eller kött. De låter inte så det stör inte på något sätt men som #2 skriver det blir en del bajsplockande, alla blir inte rumsrena.

Eftersom dom ska ha 20 kvm att röra sig på så får dom gå fritt i hemmet eller i vissa avgränsade rum. De flesta har en marsvins- eller kaninbur med ramp till så kotten kan gå ut och in som den vill. Där kan du ha mat- och vattenskål och ett litet hus el låda som sovplats.

På Blocket brukar det finnas annonser för kottar till salu.

cinna
10/26/11, 11:23 AM
#4

#2 Tack för länken!

Just maten är inga problem. Vi har stor djurvana, inkl mångårig erfarenhet av skäggagam, så att fodra med insekter och tinade pinkisar är ett mFlörtindre problem.

Då är jag mer orolig för just bajsplockandet och nattliga aktiviteter…
Dottern hänvisade till en site där en ägare hade vänt på dygnet för sin igelkott: Är det ö h t  möjligt? Är det försvarbart ur djurets synvinkel?
Vi jobbar/är i skolan på dagarna, så sover den då får den ju i alla falla sova ostört ändå…

*suck*

Många tankar är det…

vinteralvan
10/26/11, 1:52 PM
#5

Att vända på dygnet tror jag inte är bra. Tycker själv att det är utmärkt att han sover när vi jobbar och är i skolan.

KlaDkAkA!:D
10/26/11, 8:03 PM
#6

bajsplockande skiter jag i xDD

men dygnet grejen är inga problem dom låter väll inte så mycket har jag hört Glad

Annons:
Wand
10/26/11, 9:38 PM
#7

Just det här med att vända på deras dygnsrytm: Vänder man på en chinchillas dygnsrytm så förkortar man deras liv med hälften, varför vet jag inte, men så blir det. Däremot är det helt ofarligt att vända på en hamsters dygnsrytm, dock inte något förstahandsval. 

Hur det är för kottar vet jag såklart inte, men det är ju inget som bör göras.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

UlrikaD
10/27/11, 1:15 AM
#8

#7 Det där måste jag bara slå hål på direkt:)

Du förkortar inte en chillas dygnsrytm med hälften men mycket möjligt en del.Däremot kan du få en otrygg och skygg chilla om de inte får följa sin inre klocka.

Det är heller inte helt ofarligt att vända på en hamsters dygnsrytm. Samma sak gäller där, otrygg, kan bli aggressiva och det kan även förkorta livet en del.

Både chillor och hamstrar är i naturen bytesdjur. Om de blir väckta så vaknar de med rädsla för att det kan vara ett hot. Att vakna på det sättet är väldigt stressigt och stress är påfrestande för hjärtat. Vilket då i sin tur gör att hjärtat kanske inte orkar lika länge som det borde gjort i vanliga fall.

Sunt förnuft gäller väl de flesta djurslag. Har de en dygnsrytm som de följer så ska ju vi som människor inte laborera med den. Då får man skaffa sig ett djur som följer ens egen dygnsrytm bättre helt enkelt.

Wand
10/27/11, 6:59 AM
#9

#8 Åhå, där ser man! Har hört lite överallt att det ska vara si och så, men alla människor är ju inte en bra informationskälla heller hrmf.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: