Annons:
Etikettfoder
Läst 1792 ggr
[SleepingBeauty]
10/17/11, 12:39 PM

Barf till igelkott?

Hej,

(Ställde ursprungligen denna fråga på Barf iFokus men fick tipset att fråga här istället)

Jag har en igelkott (Afrikansk pygméigelkott) som i nuläget äter mest torrfoder men han får också lite insekter och ibland en muspinkie.

Satt idag och läste på foderförpackningen, han äter Royal Canins lightfoder, och det känns som om majs och dylikt kanske inte är den idela kosten för en igelkott.

Men för att komma till saken då Glad Vad skulle barf innebära för en igelkott? En kost beståeende av mestadels insekter med lite rått kött? Vill ju att han ska äta en så bra och naturlig föda som möjligt.

Help me Glad

Annons:
choiicho
10/17/11, 12:51 PM
#1

De sägs ju dock att Igelkottars magar inte är anpassade till att bryta ner rått kött. Kött i alla dess former ska kokas innan den ges till en igelkott, vad jag har hört. :)

Gnyff
3/12/12, 7:31 PM
#2

nu kommer jag in i tråden lite sent här men eh .. en följd fråga då .. ska man också koka pinkis innan de kan äta dem?

ilsebilse
3/12/12, 10:42 PM
#3

Jag har också en fråga, vad är barf?

vinteralvan
3/13/12, 9:53 AM
#4

#2 Nej, pinkisar är ju frysta innan så det behövs inte.

#3 BARF står för biologiskt anpassad rå föda.

Gnyff
3/13/12, 10:01 AM
#5

haha tack då vet jag det :)

Heidi
3/13/12, 4:31 PM
#6

# 4 Då borde det ju gå bra att frysa annat kött och sen barfa ?!

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Jojjesp
11/30/12, 11:26 AM
#7

Tror största problemet med barf för kotte är reglering av näringsinnehåll. För att kotten ska må bra av en 100% barf diet bör variationen av insekter och "kött" vara extremt variationsrik. Näringsvärdet i foderinsekter varierar dessutom kraftigt beroende på vad den ätit osv. Jag tycker denna diskussion är superintressant och ser gärna att fler kommenterar och kommer med tankar kring detta. Jag är helt klart för barf, men vill inte experimentera mig fram till framgång. Ang rått kött, nog klarar magarna av att bryta ner rått kött alltid, det är en stor del av deras naturliga föda. ( musungar,småorm,ödlor,insekter,grodor etc innehåller kött )

vinteralvan
11/30/12, 12:44 PM
#8

Jag BARF:ar min katt eftersom där är det mer forskat på vad en katt behöver näringsmässigt men varje morgon när jag ger min katt mat så brukar jag ge kotten en smakbit av köttfärsen, kycklinghjärta eller vad det är för mat för dagen, innan han somnar. Det mumsas alltid upp direkt. I övrigt kör jag med torrfoder, vågar inte helBARF:a med tanke på risk för näringsbrist om det inte görs på rätt sätt och vi inte är 100% säkra på exakt hur mycket kottar behöver av olika vitaminer, mineraler och övriga näringsämnen.

Jojjesp
11/30/12, 1:00 PM
#9

Kör dagligen på någon form av kött, sedan insekter och RC torrfoder. Kött varieras mellan: kyckling/ hjärta, köttfärs, pinkis, groda, ödla, orm. Insekter: zofobas, mjölmaskar, rosenbaggslarver och baggar, syrsor, gräshoppor, flugor, snäckor. Torrfoder är RC sterilised då katterna äter det.

Upp till toppen
Annons: