Annons:
Etikettallmänt
Läst 6787 ggr
Mikaela_B
10/12/11, 5:03 PM

Allas ögon hit! Viktigt!

Nu vill jag ha alla blickar hit, kotte ägare, uppfödare nyblivna ägare / uppfödare, allt i alla kategorier helt enkelt…

Bakgrunds information:

I Mars iår importerades igelkottar ifrån Tyskland från en uppfödare vid namn XX. Uppfödaren i fråga försvann utan någon förvarning, tog bort hemsida och kontakten upphörde helt, de gick inte att spåra henne alls. Papper på alla samtliga igelkottar var lovade till köpare i från både Sverige och Danmark, men ingen fick det dom skulle ha.

Fel igelkottar levererades och inga papper till Danmark, till Sverige levererades inga papper.

jag som redan innan hade sparat bilder, info och även info på andra uppfödare som bokat i samma kull kunde enkelt hitta mig fram till papper på mina djur, dock hade ingen annan ifrån Sverige gjort detta och blev utan papper.

Kort tid efter leveransen fick jag medelande om att minst 4 igelkottar hade dött plötsligt utan några som helst symtom eller förvarning på att dom skulle vara sjuka. Dessa ifrån Danska och tyska uppfödare som köpt ifrån samma uppfödare!

Kort tid efter detta kom första döds fallet i Sverige på en igelkott ifrån denna uppfödare.

Därefter får jag en kull på en Svensk född hona men som har linjerna ifrån Rinas uppfödning och då alltså är tysk i linjerna. Denna kull dör, sista ungen dör plötsligt utan orsak och förvarning vid ca 3 månaders ålder!

Nu dyker de upp igen, en svensk född unge med tysk importerade föräldrar dör plötsligt. Och min hona Aisha går bort utan någon som helst förvarning och även hon är från Rina….

Jag koplade inte mitt första dödsfall till tyska avelslinjer eftersom att de var i samband med de som jag upptäckte att Metallica bråkade med allt och alla honor, och inte alls funkade ihop.. Där drog jag min slutsats och tänkte ej mer på de.

Men nu kan jag inte se det som slumpmässiga dödsfall längre utan jag ser mer och mer kopplingar till de Tyska linjerna.

Mina Aisha kommer skickas på obduktion! Då jag vill veta och se ifall mina misstankar är rätt eller inte…

Symtom som har dykt upp är:
- Blödningar i öron och nos
- Blödningar från samma som ovan + ögon
- Smackningar

Blödningarna är inget som har förekommit när man sett igelkottarna vid liv, utan dom har funnits där när man har hittat dom döda!

Med detta vill jag passa på att medela att jag kommer ta ur ALLA mina tyska igelkottar ur avel, jag kommer även behålla de ungar som är besläktade med tyska linjer, och detta gäller även Svensk födda igelkottar med bakgrund ifrån Rina´s linjer…..

Jag har ringt till alla som köpt ungar av mig och de jag har fått tag på vet exakt vad som gäller, de jag inte fått tag på än kan ringa mig för ni har mitt nummer, men jag vill upplysa om att detta gäller INTE de ungar som är sålda ifrån min uppfödning, då dom har Tjeckisk bakgrund och inte är kopplade till detta!

Jag tar detta på fullaste allvar och ser inget nöje alls i detta, oavsett om jag har rätt i mina misstankar eller inte så ber jag nu ALLA uppfödare i första hand att verkligen kolla upp era djur! Är dom ifrån Rina stopa då aveln på dom och hjälp oss att få en klarare bild i detta och tillsammans gräva djupare i det och försöka hitta vad som egentligen försigår!

Detta gäller även er som köpt av andra uppfödare som använder sigg av Tyska gener! Håll koll på era igelkottar och gör alla tjänsten ta in era ungar för veterinär besiktning! Det skadar inte, och man kan få fram mycket info på ett så litet djur bara genom en besiktning!

Jag tillsammans med Nininosens uppfödning kommer försöka få kontakt med så många som möjligt som har tyska linjer i avel eller som sällskap för att be folk hålla koll! Genom kontakt med uppfödare och fd uppfödare hoppas vi nå fram till många.

Vi har redan linjer som är svaga i Sverige så  dessa misstankar gynnar ingen alls just nu, och de är allvarligt om så är fallet!

Rinas uppfödning i storleks mässig jämnförelse kan mätas med IMAZO i Sverige, Rina finns nästan över allt, hennes linjer iallafall…

Jag vill helt enkelt bara att ni skall vara extra försiktiga, och var extra noga med att få ALL information av era uppfödare, var extremt kräsna! Och ge inte med er, ta inte första bästa utan välj med omsorg!

Mvh Mikaela & Blueberry Hedgehog´s

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
nuttan85
10/12/11, 5:54 PM
#1

Starkt gjort. Beklagar din sorg än en gång.

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

cissiz
10/12/11, 6:30 PM
#2

Oj detta låter inte bra! Tur att jag bara tog en hona från henne. Det får helt enkelt bli avel på den tjekiska och från den andra tyska. Du har inte haft några problem med Jacob´s linjer? Dock har jag två hanar. Känns inte bra detta.

Mikaela_B
10/12/11, 10:33 PM
#3

#1 tack för omtanken! något behövs ju  göras…

#2 Nej inga problem med mina från tjeckien, är som sagt bara tysk linjerna de gäller och uppenbarligen alltid gällt…

www.blueberryhedgehogs.com

lovebuz
10/19/11, 1:27 PM
#4

Huh så hemskt. Upplysning är bra.

Pygmeigelkott
10/22/11, 12:54 PM
#5

Ush så hemsk!

Min kotte jag sa hämta snart har jag kollat upp stamtavlorna på föräldrar m.m och det ser ut som att den har en fin stamtavla. Läste om en som hade skrivit "Jippie! Imorgon hämtar jag mina kottar jag köpt från tyskland!"

Är det smart att göra det? Jag hade då iallafalla aldrig vågat det!

Mikaela_B
11/2/11, 7:49 PM
#6

#5 det beror helt enkelt på, jag sitter inte på information eller kunskap att kunna säga att de är fel på alla tyska kottar däremot kan man antyda som ja gjort att möjligheten finns att de stövar runt icke friska djur beroende på linjer pga omständigheterna som vart nu kring de tyska linjerna….

Jag kommer inte ta in fler från tyskland… Jag har lagt ner de helt och hållet, och vågar inte ta den risken,, även om de ser ut nu att de inte är något fel på de tyskar ja har av den infon ja har skaffat mig… Men utredningen ja gör med veterinärer och allt på mina tyska linjer just nu kommeer ta sin tid och därmed svaren också om de är genetiskt eller bara ren otur för min del, de som har hänt..

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
[Pandoraelf]
5/5/13, 12:09 PM
#7

Så hemskt, beklagar verkligen. :(

Hur gick det med obduktionen och allt det? fick ni fram information kring vad det var?

Mikaela_B
5/23/13, 6:26 PM
#8

obduktionerna visar på svikt på organ, innre blödningar som är tvetydiga vart ifrån orsaken skulle va ( blodsjukdom? ) parasiter förekom också på importerna mm..

www.blueberryhedgehogs.com

Anniehog
11/11/13, 8:19 PM
#9

Jag har mailat dig med frågor ang detta Mikaela.

Jag har väldigt svårt och tro att allt från Tyskland är dåligt vilket man får uppfattningen om att många tycker när man läser runt här på forumet. 

Är det någon mer som har fått sjuka igelkottar från Tyskland? Ni som har fått det borde ju gå ut med uppgifter på igelkottens stamtavla så man vet i vilka linjer detta finns. I stället för att bara säga att hela Tyskland skulle vara dåligt. Har även läst på forumet att man ska akta sig för danmark och då undrar jag också vem/vilka linjer i danmark ska man akta sig för? 

Jag beklagar verkligen sorgen för er som förlorat igelkottar! Vill dock ändå ha lite mer konkret fakta i detta. Gärna obduktionsspapper och stamtavlor. Låter som sagt konstigt att dra ALLA uppfödare i ett helt land över en kam.

igglis
11/13/13, 7:30 PM
#10

Åh nejj!!! Jag har precis köpt en liten bebiskotte … vet inte alls vart d3nnes föräldrar är ifrån :( nu blir jag orolig :(

Anniehog
11/14/13, 4:03 AM
#11

#10 Vilken uppfödare kommer din kotte i från ? Uppfödaren bör ju kunna svara på vad din kottes ursprung är. Men som sagt allting från Tyskland är inte dåligt.

igglis
11/14/13, 8:45 AM
#12

Alltså den uppfödaren är inte seriös… hon svarar inte på nånting :( låter bli att svara helt enkelt :( nu har jag ont i magen… min lilla igor… blir jätte nervös nu… kan man kolla upp detta på ngt annat sätt?? :(

Anniehog
11/14/13, 12:11 PM
#13

#12

Det var tråkigt 😮

Vill du skriva i PM var/vem kotten kommer i från kanske jag kan ta reda på mer?

Annons:
Upp till toppen
Annons: