Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 7078 ggr
CJN
10/6/11, 10:57 PM

Kotten kliar sig, normalt?

Hej!

Jag har en liten fråga angående min lilla kotte som varit hos mig bara i några dagar nu.

På kvällar/nätter när han springer runt har jag sett/hört hur har ganska ofta kliar sig, de gånger jag sett det verkar det som att han kliar sig med baktassen på taggarna ovanför huvudet ungefär.

Är det här ett normalt beteende och inget att oroa sig för, eller finns det något jag kan göra? Jag har inte sett någon ohyra eller så, däremot tycker jag att han ser ganska torr ut i huden under taggarna på sina ställen. Jag har lite svårt att avgöra om huden ser normal ut då jag inte sett någon kotte så nära förut.

Hjälp mig gärna!

Annons:
nuttan85
10/6/11, 11:00 PM
#1

Så gjorde min tjej när hon var lite irriterad i huden. Bada kotten med lite olja i vattnet så brukar det lugna ner sig. Hur gammal är han? Ungar kanske kan klia sig när de byter taggar eller så? Har inte haft någon unge så har inte helt koll på detta :S

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

CJN
10/6/11, 11:12 PM
#2

Hm okej. Han är 3 månader. Tittade lite närmare på honom under ljus och jag tror bestämt att huden fjällar lite. Men hade ändå tänkt testa att bada honom snart så får köra på det och se om det förbättras :)

Han verkar även lite seg (även om det är svårt att säga då jag inte "känner" honom ännu), kanske hänger ihop med att han känner sig obekväm i huden då. För övrigt så äter han och ser frisk ut ju.

Drar de alltid ut huvud och ben när dom kommer i kontakt med vatten förresten? För hittills så är han nästan alltid ganska skygg när man tar i honom så han rullar ihop sig, och vill ju inte att han ska få vatten överallt!

Betta
10/7/11, 12:48 PM
#3

När jag badar liten så tömmer jag vatten i diskhon med lite olja i precis så det täcker kroppen men inte huvudet. När man sätter ner henne i vattnet så stoppas automatiskt benen i först. Dom hatar ju vatten så dom gör allt för att slippa vara i. Resultat, en vilt trampande igelkott med huvudet över ytan. :)

nuttan85
10/7/11, 1:59 PM
#4

Och eftersom de är så koncentrerade i badet är det lätt att klippa klorna då med ;) Ett litet tips bara om du inte läst det innan ;)

Seg, hm… Kolla så att det är tillräckligt varmt där du har honom så att han inte dvalar ner sig eller så. Han äter som han brukar och så där?

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

CJN
10/7/11, 2:09 PM
#5

Är livrädd att han ska dvala så försöker ha koll på temperaturen. Sedan vet jag inte riktigt hur mycket han brukar käka så har inte så mycket att jämföra med, men han äter i alla fall, springer runt en del, känns inte kall på magen osv så jag tror inte att det är någon fara.

Han var definitivt inte seg när han kom i kontakt med vatten kan jag ju tala om, hehe….

nuttan85
10/7/11, 9:06 PM
#6

*skrattar* Då är det nog ingen fara :)

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Annons:
FunkyShrimp
10/8/11, 11:45 AM
#7

#3 Dom flesta brukar brukar inte ha så mycket vatten, jag har bara lite så att fötterna och lite av benen täcks. Sen häller försiktigt lagom varmt vatten över så att de blir badade. Sen får man tömma vattnet och skölja av dom också så att inget smuts är kvar på dom.

Sen så hatar inte alla vatten. Men "en vilt trampade igelkott med huvudet över ytan" låter inte så snällt. Ta minst hälften så mycket vatten när du badar igelkotten. Om igelkotten inte gillar vatten så får de ju smått panik ifall de sätts i ett kar o badas med vatten som precis når upp till huvet. Då måste dom stå o trampa, vilket också är jobbigt för dom.

UlrikaD
10/8/11, 3:41 PM
#8

När jag hade Kotte så var han otroligt rädd om sina tassar. Så att klippa klorna på honom var omöjligt om man inte hade honom i badet samtidigt.

Räckte med att bara ha några centimeter vatten så stod han upp och man kunde lätt och snabbt klippa klorna utan att han tänkte på det. Han verkade tycka det var ganska kul att bada, stoppade ner huvudet och försökte "snorkla" lite också:)

CJN
10/8/11, 9:22 PM
#9

Har badat honom med lite olja, och han kliar sig fortfarande ganska ofta :( Hur ser jag om han har fått någon ohyra och hur gör jag för att utrota detta i så fall? Misstänker att det kan vara något sådant.

FunkyShrimp
10/9/11, 12:34 AM
#10

#9 du får kolla igenom huden efter ohyra.
Du kan ta honom till veten. Eller så finns det ett ohyremedel (kom inte ihåg vad det heter) men som finns på apoteket vad jag minns, som ska vara effektivt.
Och sen se till så att det är städat och rent hemma :)

Du ska inte bada för ofta heller, för då kan huden irriteras.

nuttan85
10/9/11, 10:16 AM
#11

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Upp till toppen
Annons: