Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1727 ggr
xcotte
2011-10-01 15:22

Stort rums-renlighets problem...

Hej, har nu haft lilla Betty i kanske ett halvår eller mer, hon är nu 2-3 år gammal ungefär tror jag och ända sedan jag fick henne har jag försökt att få henne rumsren, men det går bara inte! hon går på lådan, som hon ska, men hon går överallt annars också, vilket resulterar i att jag måste dammsuga OCH skura golvet grundligt en gång i veckan eller mer, jag gör allt för att få bort doften från ställena som hon inte ska gå och bajsa på men det hjälper inte, någon som har något bra tips på vad som kan få bort doften effektivast? eller något annat jag kan göra? tror inte att jag kan ha kvar henne om hon ska fortsätta såhär… :/

Mvh Anna

Annons:
RisOtto
2011-10-02 12:16
#1

Detta är tyvärr priset man får betala för dom så gulliga djuren, var glad att du kommer undan med en gång i veckan :P

Otto har inte lärt sig efter över ett år och Bea verkar inte heller vilja göra några framsteg än.

En blomspruta och hushållspapper är en igelkottsägares bästa vänner.

UlrikaD
2011-10-02 15:58
#2

Jag fick aldrig min Kotte rumsren. Men hans favoritplats att bajsa var tyvärr i sin filt, så jag fick byta fleecefilt varje dag åt honom. Men det funkade ju det med.

choiicho
2011-10-02 20:32
#3

Ett tips är ju att lägga ut små "toa-lådor" på de ställen du märker att hon gör sina behov på. Räcker sällan med bara en. På de sättet vänjer dem sig att göra sina behov i just de stöet. 

Och därefter kan du försöka plocka bort en toa-låda i taget.

Jag själv brukar gå runt med en toa rulle och en blomspruta med ajax och en till sprutflaska med "Urin-off" för kattungar, som luktar jätte gott ^^. Så går jag "gärna på morgonen" om jag hinner annars på kvällen och torkar upp lite snabbt efter dem. På de sättet hållen jag lukten i shack.

Mikaela_B
2011-10-03 14:50
#4

Skaffar man en igelkott så blir man askkungen! du sitter på knäna VARJE DAG och torkar, skrubbar skit från dom… Uppdaterade inte din uppfödare dig om att chansen är runt  80 % att dom blir rumsrena, om en de?!

Så att skura grundligt 1 gång i veckan tycker ja inte är något att gnälla över, här står man som en tok varje dag och flera ggr om dagen….

www.blueberryhedgehogs.com

nuttan85
2011-10-03 21:09
#5

Samma här. Jag skurar morgon och kväll. Alltid. Jag har en igelkott som dessutom älskar att bajsa i sin egen filt :S Så det blir endel filttvättande dessutom… Men det är det värt <3

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

UlrikaD
2011-10-03 21:11
#6

#5 Jag fattade aldrig det där med att bajsa i filten. Hur kan det vara mysigt? Eller räknar de kallt med att man springer som en liten slav och byter hela tiden?

Tja, det funkade ju iallafall, Kotte hade alltid ren filt. Men det var ganska opraktiskt. Men han blev ju inte mindre bedårande för det.Skrattande

Annons:
nuttan85
2011-10-03 21:18
#7

UlrikaD; Det grubblar jag med över. Speciellt som de sover i den sen… Det borde väl kännas ohygieniskt även för en kotte? Men det verkar inte som om de bryr sig så stort. Knasiga små taggbollar :P

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Upp till toppen
Annons: