Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1979 ggr
choiicho
2011-09-28 00:58

Bråkiga hanar, måste ev. sälja en.

Hanarna Nisse och Nasse (som inte äns är ett år) klarar dessvärre inte av att bo i samma rum. Och för närvarande har jag ingen möjlighet att låta dem bo i olika rum då jag har andra i huset som inte uppskattar de. 

Så det ser ut som jag måste sälja en av dem. T_T

Eller är det någon som har tips om bråkiga hanar?

Annons:
Mikaela_B
2011-09-29 20:33
#1

Hormoner spökar på dom om de inte ens är ett år därav bråken, du måste separera dom, de är en sak som är klar iallafall…

Min senaste hane ja köpte när han kom upp i 6-7 månader startade han upp världens krig mellan de andra pojkarna och de slutade inte kul, och nu bråkar mina pojkar hela tiden och inget funkar tyvärr…

Skall man ha två igelkottar ihop så håll er till honor, jag har 3 läger just nu med hanar från att ha haft 1-2 läger… för dom biter sönder varandras öron, under "armhålorna" etc, och de blir riktigt fula sår! som kräver extremt mycket tid och omplåstring och tillsyn flera ggr dagligen.

Jag har tyvärr inga tips på hur de skall funka när dom väl börjat slåss, har försökt allt utökat ytor, fler hus, gömmor, extra mat och vattenskålar etc, inget funkar, seperation är enda sättet….

www.blueberryhedgehogs.com

choiicho
2011-09-30 22:01
#2

Jo just nu har jag delat upp en yta med sånt där färgglatt hamster galler :P. Så dem kan se och träffa varandra och utan att gör illa varandra. Men då puttar dem gallret fram och tillbaka så jag inte får sova XD. Tanken var att dem skulle vänja sig med varandra, dem fick byta filtar med varandra osv. Men verkar inte gå framåt.

Tror dem aldrig nånsin skulle äta ur samma skål när de kommer till mjölmaskar heller. Båda är helt besatta av dem.

Jo problemet var att jag hade redan införskaffat mig en hane när jag beslöt mig för att ha en till. Och då sa folk att de e bäst med en till hane.

Du vill inte ha en hane till då? Nils Karlson Pyssling från Trollkottens uppfödning? :P

Lupin
2011-10-03 13:44
#3

#2 Jasså, är det hos dig han har hamnat. Tråkigt att någon kan påstå att det är bra med två hanar tillsammans. Jag skulle mer säga att man ska hålla sig till en hane om det är de man har. Honor är ett säkrare kort om man nu verkligen vill ha flera, men då ska dom juh inte gå tillsammans med en hane. Men det förstod du nog. :)

www.vovvensdagis.se

choiicho
2011-10-03 14:21
#4

Ja det är här han är ^^. Antog att hon som sålde honom hade skickad iväg nån form av information till dig.

Jo men precis, man säger ju att det är så med alla djur i princip förutom familjedjur och flockdjur där man bör minst ha 2 individer. Men eftersom folk säger att de fungerar så går man ju på de. Sen är ju alla kottar olika också förståss :)

Ja vill verkligen inte göra mig av med honom och lär nog i slutändan inte göra de heller. Han är en jätte mysig kille.

… har väll planer på att flytta inom ett år eller så. Och då har man ju plats att ha dem i olika områden i större skala.

Frågan är om man kommer orka ha det såhär tills dess =/. Det är ju trots allt inte varje dag dem ser varandra, ibland är dem vakna på olika tider.

Mikaela_B
2011-10-03 14:47
#5

Folk sa nog att de är bäst med en hane till pga att du inte skulle skaffa en hona, eftersom att då blir de ungar, och är man inte insatt i aveln så är de ju inget bra…

Dock så rekommenderar ja de inte alls, utan hellre två honor än 2 hanar… jag har total kris här hemma med mina nu…. vilket är skit jobbigt… dom ger sig inte heller så ahh….

men nej, inga mer hanar för min del! jag har nog med problem med min lilla skara här hemma…

www.blueberryhedgehogs.com

choiicho
2011-10-03 18:26
#6

Hahaha XD okej. Nä men precis. 

Usch ja då får jag önska dig lycka till :).

Skulle hellst inte vilja sälja med tanke på att jag är Nisses tredje ägare (medräknad uppfödare). Känns så elakt att bolla runt honom. =/ 

Som sagt får hoppas att jag flyttar snart till ett bo där jag kan ha dem båda… eller hitta någon som kan ha honom temporärt :P.

Annons:
Mikaela_B
2011-10-05 22:32
#7

Ja jag önskar dig lycka till med och ber om ursäkt om jag inte gav dig något hopp i de hela :P jag lever i en seriös misär med mina hanar, så jag har givit upp de där med hopp och riktar nu in mig på att skaffa betydligt mycket större boende! :p

Under den tiden hoppas jag på att hitta någon kompis eller liknande som kanske vill ha en kotte pojk som sällskap tills dess att de här boendet dyker upp ( vilket är en omöjlig grej tydligen )

men skam den som ger sig alltså! :D

www.blueberryhedgehogs.com

Upp till toppen
Annons: