Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 2210 ggr
charlotte86
9/12/11, 8:52 PM

lite frågor angående att äga en igelkott :)

Hejsan

jag har funderat ett tag på att skaffa mig en liten kotte och har surfat runt lite för att hitta så mycket info som möjligt. Har några frågor som dykt upp…

Hur har igelkottar + allergi funkat för er? Vet att de inte är "allergifria" eller vad man ska kalla det men hur har det funkat för er som har olika "typer" pälsdjursallergi? Jag är allergisk mot katter men andra pälsdjur brukar fungera bra.

Hur får man dem hyffsat rumsrena? Har förstått att man kan ha en speciell låda som de kan gå på men hur får man dem att förstå det?

De 20kvm som de bör bo på, kan hela min lägenhet räknas som deras boyta eller måste de ha 20 kvm bara för sig själva? Eller kan jag låta dem springa fritt?

Vad är ett rimligt pris att betala för en liten? Eller för en som är lite äldre?

Tacksam för svar :)

// Charlotte

Annons:
CelsiusT
9/12/11, 8:59 PM
#1

Har aldrig sett denna sajt innan. Men jag måste ju bara fråga. Pratar ni om vanliga igelkottar som lever vilda i naturen? Inte sjutton kan det väl vara lagligt att ta in dessa och ha dom som husdjur? Det är ju inte tilåtet att ta in vilda djur i fångenskap, så hur kan detta vara tillåtet?

Förstår inte heller vad det ska vara bra till? Dom kan väl få leva i naturen som dom är till för?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rumblebee
9/13/11, 6:33 AM
#2

#1 Nej, det är afrikanska igelkottar som i regel pratas här (som varit uppfödda i fågenskap i generationer). Visst ibland händer det att det är inhemska kottar också, men då är det mest någon som vill dela med sig att dom fått besök av en svensk igelkott på sin tomt typ.

vinteralvan
9/13/11, 10:55 AM
#3

Min man är pälsdjursallergiker och det har funkat bra. Dom ska kunna röra sig på 20 kvm, dom behöver alltså inte har 20 kvm för sig själva. Vi låter vår kotte springa fritt i köket, han har dock inte blivit rumsren så man får plocka bajs varje morgon. Det vanligaste är 1000-2000 kr för en kottebebis.

charlotte86
9/13/11, 7:54 PM
#4

#3 Tack så mycket för ditt svar :)

nuttan85
9/28/11, 6:55 PM
#5

Jag är allergiker av pälsdjur med stora mått mätt. Jag blir sjuk av att sitta brevid någon som har katt på bussen till och med. Jag tål dock min igelkott bra. Inga problem alls. Jag reagerar inte på att bli stucken heller. Dock är jag noga med att hålla rent hos henne då många andra djur kan orsaka allergiska symtom just runt avföring. Men har inte känt av det heller.

Är du osäker kolla om det finns någon du kan åka och träffa som bara har kottar? Du får gärna komma hit om du vill jag bor dock i Jönköping.

:)

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Upp till toppen
Annons: