Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 5719 ggr
hannakh
2011-09-04 10:03

Plocka upp kotten? Väser

Hur gör ni när ni plockar upp kotten? Väcker ni den eller tar ni bara upp den när den är vaken?

Har någon av er upplevt att kotten har bitit er? Hur pass arg är den när den fräser/väser? Kan man fortsätta att plocka upp den då eller är den riktigt jäkla förbannad om den ligger som en boll och, som sagt, fräser?

Annons:
[Nininosen]
2011-09-05 07:46
#1

Alla dessa frågor tycker jag att du skall ta med den du köpt igelkotten av !

Men iaf ska försöka hjälpa till här. Först vill jag veta ifall kotten är en bebis/eller vuxen igelkott?

En igelkott oavsätt ålder fräser, det är deras sätt och är nästan som en reflex. Om du plötsligt petar på kotten när den sover så SKA den fräsa, annars kan de kanske vara nått som är fel på den. Fräset är ett försvar mot andra rovdjur som kommer och nosar. Då fräser den till för att tala om att jag " sticks ".

Igelkottar bits oftast inte. Om de skulle göra det så har dem ont någonstans eller byter tänder då det kan klia lite eller något liknande. Det är ovanligt att dom bits, varför frågar du det? Biter igelkotten dig?

mvh

nuttan85
2011-10-19 17:27
#2

Hejsan,

visst kan det vara lite läskigt när igelkotten fräser. Men det är normalt. Det kan vara för att du är lite läskig eller för att den inte är van vid hantering. De brukar dock sluta så snart du har lyft upp dem. Om du är rädd för att sticka dig kan du antingen ta en handduk/filt och lägga om den innan du lyfter. Ett annat tips är att du försiktigt för in händerna under den. Igelkottar brukar inte bitas så du behöver inte oroa dig för det. För att det ska bli ännu tydligare hur du kan göra och vad som händer letade jag fram en film åt dig.

http://www.youtube.com/watch?v=vd4_H-1wwOQ

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Upp till toppen
Annons: